בצל מתקפות החות'ים בים האדום: איראן, רוסיה וסין יקיימו תרגיל ימי משותף

מפקד הצי האיראני הודיע על קיומו של התרגיל, ציין כי הוא ייצא לפועל בחודשים הקרובים והזמין מדינות נוספות ליטול בו חלק • התרגיל עשוי להסתיר את הגברת הנוכחות הסינית בים האדום - על אף שהמורדים החות'ים לא תוקפים ספינות שלה

סירות חיל הים של משמרות המהפכה בתרגיל איגוף ספינה אמריקאית במצר הורמוז / צילום: ap, Sepahnews
סירות חיל הים של משמרות המהפכה בתרגיל איגוף ספינה אמריקאית במצר הורמוז / צילום: ap, Sepahnews

בצל ההתרחשויות בים האדום והמתקפות של המורדים החות'ים, איראן, רוסיה וסין יקיימו תרגיל ימי משותף. כך הודיע היום (ב') מפקד הצי האיראני, אדמירל שאהרם איראני. תוך שהזמין מדינות נוספות ליטול חלק, הוא ציין כי התרגיל יתקיים בשנה האיראנית הנוכחית - כלומר, טרם ה־20 במרץ.

רוסיה, סין ואיראן מנסות להרוס את הסדר הקיים. האם דווקא סין תציל אותנו?
תרחיש האימים הימי: מה יקרה אם איראן תחליט להשתמש בנשק יום הדין
90 אלף חיילים: נאט"ו תבצע את התרגיל הגדול ביותר שלה מאז המלחמה הקרה

לדבריו, האסטרטגיה של הצי האיראני כיום היא לשמור ולהגן על האינטרסים והמשאביים הכלכליים של טהרן. השתתפות חיל הים האיראני, מעצם אחריותו על הים הפתוח, מעידה כי התרגיל צפוי להתקיים במרחב שבין מפרץ עדן, דרך מפרץ עומאן לבין האוקיינוס ההודי.

כפי שדווח בגלובס אתמול, הצי של סין החל ללוות אוניות סוחר סיניות בים האדום, בו בימי שגרה חוצים כ־12% מהסחר העולמי. בייג'ינג אמנם מפעילה בסיס קבע בג'יבוטי שבגדה המערבית של באב אל־מנדב, אך התרגיל עשוי להסתיר את הגברת הנוכחות הסינית בים האדום - על אף שהמורדים החות'ים לא תוקפים ספינות שלה.

מאז סוף דצמבר, הוכפל שיעור אוניות הסוחר הסיניות מתוך כלל אלו שעדיין חוצות את הים האדום, כך לפי נתוני Lloyd's List. מגמה זו לא התרחשה בגלל הגברת תנועת אוניות הסחר הסיניות בים האדום, אלא מצניחה של כלל אוניות הסוחר באזור, מכ־100 בשבוע לכ־35 ואף פחות מכך.

סין, בדומה לרוסיה וכמובן לאיראן - הפטרון של המורדים החות'ים - אינה נוטלת חלק בקואליציה להגנת השיט בים האדום "פרוספריטי גרדיאן", שמובילה ארה"ב. הצי הסיני מלווה, בעיקר, את אוניות הסוחר של חברת Sea Legend, שבסיסה בעיר צ'ינגדאו והיא רשומה בסינגפור. באמצעות חמש ספינות ששטות בים האדום, החברה מאפשרת ללקוחות להימנע משליחת הסחורות במסלול עוקף אפריקה, דרך כף התקווה הטובה - ולחסוך לפחות כשבועיים במשך המשלוחים מן המזרח.