הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה המקומית ננעלה בעליות חדות; הבנקים עלו ב-1.9%

דיווח על מתווה להפסקת אש בצפון הפיח אופטימיות אצל המשקיעים • מדד ת"א 35 הוסיף לערכו 1% ומדד ת"א 90 2.55% • השקל התחזק קלות מול המטבעות הזרים • בפועלים התייחסו לשאלה - האם בנק ישראל יקדים את הפד וה-ECB בשני צעדים?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:33

הבורסה המקומית ננעלה  הערב בעליות חדות. מדד ת"א 35 עלה באחוז ומדד ת"א 90 טיפס ב-2.55%, הבנקים עלו ב-1.8%. 

בלטו במסחר מניות אודיוקודס , שופרסל , איסתא  ובזן 

קיסטון אינפרא , קרן להשקעה בתשתיות-התפלת מים,אנרגיה מסורתית ומתחדשת,תחבורה ותקשורת והשולטת באגד ובסאנפלאואר בוחנת להנפיק מניות ואופציות, החברה דיווחה שהשימוש בכסף הוא והרחבת פעילותה העסקית ולמימון פעילות שוטפת . בהקשר זה, החברה בוחנת קיום מכרז מקדים למשקיעים מסווגים. 

בעלי שליטה בחברה הודיעו לחברה על כוונתם העקרונית והלא מחייבת להשתתף בהנפקה, ככל שזו תתקיים, בסך כולל של כ-78 מיליון שקל. 

בשוק החוב נרשמו עליות קלות בתשואות. תשואת איגרת החוב הממשלתית עלתה ב-2 נקודות בסיס ל-4.176% ותשואת האיגרת לשנתיים עומדת על 3.79%. 

מחזור המסחר הסתכם ב-1.9 מיליארד שקל. 

15:54

הדיווח על מתווה להפסקת אש בצפון מפיח אופטימיות בשוק והמדדים מזנקים, מדד ת"א 35 עולה ב-1.2% ומדד ת"א 90 ב-2%. הבנקים עולים ב-1.8%. 

מישורים , הנמצאת בשליטתו של אלכס שניידר ומנוהלת ע"י אלון וקסמן הודיעה  חתימת הסכם למכירת שטחי המסחר במגדל ויטה בבני ברק תמורת כ-13.2 מיליון שקל. העסקה מבוצעת במחיר דומה למחיר שטחי המסחר בספרי החברה והיא מתוכננת להשלמה במהלך הרבעון השני של השנה. לאחר השלמת העסקה, לחברה ישאר תזרים פנוי של 10.2 מיליון שקלים אחרי קיזוז מס השבח.

השטח הכולל של נכסי המסחר שנמכרו, כולל שטחים מוצמדים, עומד עד 869 מ"ר וכולל שתי חנויות בשטח מסחר של כ-810 מ"ר ושטחים צמודים. מישורים רכשה 75% משטח מגדל ויטה (מעל הקרקע) במהלך 2022 במסגרת עסקה משולבת בהיקף של כ-104 מיליון שקלים, עם ספרה Park In שרכשה את החניון התת קרקעי.

14:56

המגמה הירוקה בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 קופץ ב-1.3% ות"א 90 מזנק ב-1.7%. מדד ת"א פיננסים ומדד ת"א בנקים 5 קופצים בכ-1.8%, כל אחד.

חברת ג'י סיטי  פרסמה הבוקר את תוצאות הנפקת אגרות החוב של סדרה י"ח של החברה. החברה דיווחה כי קיבלה תמורה של 410,000 מיליוני שקלים במסגרת ההצעה לציבור וכי הריבית השנתית תעמוד על 4.83% (צמוד מדד), שתחולק פעמיים בשנה.

שותפות הנפט נאוויטס פטר יהש  מפרסמת דוח עתודות נפט מעודכן לפרויקט בקסקין, שמצביע על עלייה משמעותית בהיקף עתודות הנפט ובתזרים המזומנים המהוון הצפוי לנאוויטס מהפרויקט.

על פי נתוני דוח העתודות המעודכן, היקף עתודות הנפט הכוללות של מאגר בקסקין (צפון ודרום) בקטגוריית P2 גדל בכ-38% ביחס לדוח הקודם לכ-19.3 מיליון חביות נפט, בהשוואה לכ-14 מיליון חביות נפט בדוח הקודם, ובכ-44% לאחר הוספת חביות הנפט שהופקו בפועל בפרויקט בשנת 2023.

14:02

העליות בבורסה מתחזקות על רקע הדיווחים כי ישנם מגעים בגזרה הצפונית בישראל להשגת רגיעה באזור. אחת הסיבות המרכזיות לריכוז הלחימה בין צה"ל לבין חיזבאללה לאורך הגבול בין המדינות היא פעילות סזיפיות של שליחו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, עמוס הוכשטיין, לצורך הגעה להסדר מחודש שיבטיח רגיעה. עתה, לפי דיווחים בלבנון, עומדת על השולחן הצעה שעשויה להביא להפסקת הלחימה. לפי המתווה המסתמן, חיזבאללה לא ייסוג אל מעבר לנהר הליטני, כי אם למרחק של כ-10-8 ק"מ מהגבול - ובמקומם יתמקמו כוחות יוניפי"ל וצבא לבנון. בשלב שני, לאחר שתגיע הרגיעה, בוושינגטון מעוניינים לקדם מגעים לקביעת הגבול היבשתי בין המדינות - כפי שכבר הצליחו להביא גם לקביעת גבול ימי.

בהמשך לכך, מדד ת"א 35 קופץ בשעה זו ב-1% ות"א 90 מזנק בכ-1.8%.

גם שוק המט"ח המקומי מגיב בחיוב לדיווח כאשר הדולר נחלש מול השקל ב-0.8% ונסחר סביב 3.64 שקלים והאירו נחלש ב-1% מול השקל ועומד על 3.91 שקלים.

12:28

מניית שופרסל מזנקת בכ-11%. זאת לאחר שדווח כי האחים שלומי ויוסי אמיר, שמכרו את רשת פרשמרקט לחברת פז, רוצים לקנות מהגופים המוסדיים רבע (24.9%) ממניות רשת שופרסל  לפי שווי של 6 מיליארד שקל לרשת. ההצעה שהגישו האחים למוסדיים תחומה בלוח זמנים צפוף, והיא מגיעה למרות שבינם לבין פז יש הסכם "אי תחרות" עד סוף השנה. ככל שיצליח מהלך ההשתלטות, האחים אמיר מתכננים לפתוח במו"מ עם פז כדי להקדים אותו. 

11:41

מתחזקות העליות בתל אביב. מדד ת"א 35 עולה ב-0.3$ ות"א 90 מטפס ב-0.9%.

מניית דיפלומט  עולה בכ-3%. זאת לאחר שהחברה דיווחה כי חברה נכדה שלה התקשרה בהסכם מכירה של מלוא זכויות החכירה במקרקעין בטירת הכרמל בתמורה לסך של 63 מיליון ש"ח. 

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים עולים ב-0.2%. במקביל, מדד תל גוב שקלי 10 + מטפס ב-0.4%.

10:37

המגמה החיובית בת"א נמשכת.

מניית אודיוקודס  מובילה את עליות השערים במדד ת"א 125 ומזנקת ב-6%. החברה הציגה את דוחותיה הכספיים הבוקר בהם עקפה את ציפיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות. ההכנסות הרבעוניות גדלו ב- 3.2% לעומת הרבעון הקודם והסתכמו ב-63.6 מיליון דולר. הרווח הנקי הרבעוני הסתכם ב-8.9 מיליון דולר המהווה 28 סנט למניה.

10:05

יום המסחר בת"א נפתח בעליות קלות. מדד ת"א 35 מוסיף לערכו 0.3% ומדד ת"א 90 עולה בשיעור דומה. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א ביומד עולה ב-0.7%.

בולטות לחיוב מניות איסתא , אודיוקודס , נאוויטס פטר יהש  ומניבים ריט .

מנגד, נאייקס , פלסאון תעשיות , אופקו הלת'  ונייס  נסחרות במגמה שלילית.

08:50

בשוק המט"ח המקומי, השקל מתחזק קלות מול המטבעות הזרים. שער הדולר-שקל עומד בשעה זו על 3.66 שקלים. שער האירו-שקל עומד על 3.94 שקלים.

07:42

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח בעליות קלות. אמש (ב'), המסחר בתל אביב ננעל במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 ירד ב-0.6% ות"א 90 עלה ב-0.4%. בקרב המדדים הענפיים מניות הביומד ירדו ב-1.5% ומדד ת"א ביטוח איבד מערכו 1.1%. 

ארה"ב הקפיאה חשבונות ישראליים בצו. האם בנקים בישראל מחויבים לו? 

בלטה במסחר מניית אלקטריאון  שזינקה ב-12%, כמה ימים אחרי שמפתחת הפתרונות לטעינה אלחוטית של כלי רכב הודיעה על חתימת הסכם שיתוף-פעולה אסטרטגי עם טויוטה, לשילוב מוצריה בכלי רכב עתידיים של היצרנית היפנית. אלקטריאון נסחרת כיום בשווי שוק של כ-965 מיליוני שקל.

הדירקטוריות ד"ר רו"ח קרן בר חוה הודיעה ליו"ר דירקטוריון מגדל אחזקות השופט בדימוס חנן מלצר על התפטרותה אמש (ב'). בר חוה היא ראש החוג לחשבונאות באוניברסיטה העברית והיא דירקטורית במגדל ביטוח וחברה בוועדת הביקורת משנת 2022. בר חוה הודיעה אמש למלצר כי אם ועדת הביקורת בראשותה של הדח"צית מירב בן כנען הלר תתכנס היא תתפטר. בר חוה דרשה לפטר את יו"ר ועדת הביקורת על רקע דוח שופטת בדימוס שקבע כי התנהגותה אינה הולמת את מעמדה הבכיר בעקבות תלונה של בר חוה. 

"תוציאו את הכסף מהעו"ש. זה אפיק ההשקעה המעניין היום" 

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים בשעה זו במגמה מעורבת. הניקיי יורד ב-0.2%, ההנג סנג קופץ ב-3.1%, בורסת שנגחאי מטפסת ב-2.2% והקוספי יורד ב-0.8%.

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בשעה זו במגמה מעורבת.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו בירידות קלות. הנאסד"ק ירד ב-0.2%, הS&P 500 השיל מערכו 0.4% והדאו ג'ונס ירד ב-0.7%. 

ברקע למגמה השלילית, יו"ר הפד ג'רום פאוול ציין השבוע בראיון ב-"60 Minutes" כי הפד מחכה להוכחות נוספות שיעידו על כך שהאינפלציה מתכנסת אל עבר יעד יציבות המחירים של הבנק הפדרלי - סביב 2%. הוא הדגיש כי חברי הפד רוצים להיות יותר בטוחים לפני שהם מחליטים על צעד כה חשוב של הורדת ריבית. 

מניית אנבידיה  ריכזה עניין אמש כשזינקה ב-4% והמשיכה לשבור שיאים. זאת לאחר שבגולדמן זאקס העלו את מחיר היעד של המניה ל-800 דולר, המהווה אפסייד של 15% ממחיר הסגירה של אנבידיה אמש. בבנק מסבירים שהם אופטימיים לקראת התוצאות הרבעוניות שהחברה צפויה לפרסם לקראת סוף החודש. 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו אמש (ב') סביב רמות הבסיס. מדד תל גוב שקלי 10 + ירד ב-0.4%. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים עלתה ב-7 נקודות בסיס ונקבעה על 4.23%. 

בסקירתו השבועית מציין אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי במיטב, כי גיוסי ענק בחוב שביצע משרד האוצר בינואר מקטינים צורך בהנפקות בהמשך השנה. "הגיוס החודשי הסתכם בכ-33 מיליארד שקל, ובסך הכול בשלושת החודשים האחרונים גויסו בשוק המקומי כמעט 70 מיליארד שקל - סכום שהאוצר בשנים רגועות היה מגייס בשנה", כתב.

זבז'ינסקי מעריך כי ההנפקות של האוצר יוסיפו ליהנות מביקושים חזקים, למרות היקפן: "בהיעדר החמרה ביטחונית, השוק צפוי להתמודד בהצלחה עם ההנפקות הצפויות עד סוף השנה".

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב זינקו אמש (ב') בחדות. התשואה על אג"ח ל-10 שנים זינקה ב-13 נקודות בסיס ונסחרה סביב 4.16%. התשואה על אג"ח לשנתיים קפצה ב-8 נקודות בסיס ועמדה על 4.45%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

הדולר התחזק ביום שני מול השקל בכ-0.7%, לשער של 3.67 שקלים. האירו לעומת זאת נחלש מול השקל בכ-0.4%, ונסחר ב 3.94 שקלים.

מחירי הנפט קפצו ב-1% אמש (ב'), הנפט האמריקאי נסחר ב-71.8 דולר לחבית והנפט מסוג ברנט ב-77 דולר לחבית.

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ציין בסקירתו שבינואר השנה מחירי הנפט רשמו את העלייה החודשית הראשונה מאז ספטמבר 2023. "יחד עם זאת, בשבוע החולף מחירי הנפט התאפיינו בירידה תוך תנודתיות גבוהה, נראה שעל רקע התחזקות הדולר לצד התקיפות של ארה"ב במקומות שונים במזרח התיכון. נראה שמהלך זה הוביל לירידה בפרמיית הסיכון הגלומה במחירי הנפט. בצד הביקוש, היו אינדיקציות לעליית הפעילות הכלכלית הסינית".

4. מאקרו

זבז'ינסקי ממיטב מציין את העלייה בפדיון ברשתות השיווק המקומיות. "למרות המלחמה", הוא כותב, "מדד המכירות ברשתות השיווק במחירים קבועים (מנוכה עונתיות) עלה ברבעון הרביעי ב-1.3%, השיעור הגבוה ביותר מאז הרבעון הרביעי של 2022. הגידול הושג בזכות הקפיצה במכירות ברשתות המזון בתחילת המלחמה והעלייה החדה במכירות כלל הרשתות בדצמבר".

בארה"ב, אמש (ב') פורסם מדד מנהלי הרכש במגזר השירותים שעלה בחודש ינואר ל-52.5 נקודות. הצפי המוקדם עמד על 52.9 נקודות. במקביל פורסם מדד ה-ISM במגזר הלא יצרני ל-53.4%, ועקף את התחזיות המוקדמות. 

באוסטרליה, הבנק המרכזי החליט הבוקר להותיר את הריבית במדינה על כנה, ברמה של 4.35%.

בהמשך היום לא צפויים להתפרסם נתוני מאקרו משמעותיים.

5. תחזית

כלכלני בנק הפועלים התייחסו השבוע בסקירתם לשאלה - האם בנק ישראל יקדים את הפד וה-ECB בשני צעדים? הם מסבירים כי "בנק ישראל הקדים את ארה"ב ואת אירופה, כאשר הפחית את הריבית בינואר, בעוד שהפד וה-ECB ציננו בשבוע החולף את הציפיות להפחתת ריבית, ונראה שאלו יידחו לסוף הרבעון השני של השנה. בישראל שיעור האינפלציה השנתי צפוי לרדת לאחר פרסום מדד ינואר לשיעור של כ- 2.8%, כלומר בתחום יעד האינפלציה של בנק ישראל שעומד על 1.0% עד 3.0%. הפד וה-ECB מכוונים ליעד של 2.0%, ומבחינה זו לבנק ישראל יש קצת יותר גמישות בניהול המדיניות המוניטרית. מנגד, הסיכונים בישראל גבוהים עתה מאלו שבחו"ל, ואלו מהווים שיקול שתומך בהמתנה עם הריבית. אנו סבורים שבנק ישראל ימתין עם המשך הפחתות הריבית בכדי לצבור יותר ביטחון שהאינפלציה ממשיכה לרדת, אם כי ההחלטה הפכה בשבוע האחרון להיות פתוחה לאור התחזקות השקל.