הדוחות חשפו שסולאראדג' עוד לא הגיעה לתחתית. מתי הסנטימנט ישתנה?

תוצאות חלשות בסיכום 2023 ותחזית מאכזבת לרבעון הראשון של 2024, הפילו עוד את מניית סולאראדג' החבוטה בשיעור דו־ספרתי • מתי החברה צופה שיחול שיפור ובאילו סגמנטים, מה חושבים האנליסטים והאם היא תידרש לגיוס הון

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר
צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

החולשה בתוצאות סולאראדג'  צפויה להימשך גם ברבעון הראשון של 2024, והתחזית שפורסמה השבוע הפילה את מניית סולאראדג' בשיעור דו־ספרתי בוול סטריט. סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, נקלעה לתקופה מאתגרת החל מהמחצית השנייה של 2023. מפיצים איתם היא עובדת צברו מלאים קודם לכן, במטרה לענות על הביקושים הצומחים, אך שינוי בשוק הוביל לירידה בביקוש והם "נתקעו" עם מלאים והפחיתו את ההזמנות החדשות שלהם מסולאראדג'.

המניה צוללת והתחזית שלילית, אז למה בלקרוק מגדילה את ההשקעה בסולאראדג' במאות מיליוני דולרים?  
 לקוח ראשון אחרי השינוי האסטרטגי: מיקרוסופט תייצר שבבים במפעלי אינטל 

החברה הפתיעה את המשקיעים לרעה בדוחות הרבעון השני של 2023, סיפקה אזהרת רווח בגין דוחות הרבעון השלישי, סיפקה תחזית מאכזבת לרבעון הרביעי וכעת מספקת תחזית חלשה אף יותר לרבעון הראשון של 2024. בין לבין, היא הספיקה להודיע על פיטורי מאות עובדים ומנייתה יצאה ממדד S&P 500.

בדוחות הרבעון הרביעי שפורסמו השבוע, סולאראדג' הפסידה פחות מהצפוי אך ההכנסות היו נמוכות מתחזיות השוק, והתחזית קדימה הייתה חלשה משמעותית מתחזיות האנליסטים. ההכנסות ברבעון הראשון יהיו 175-215 מיליון דולר, לעומת 944 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד ו־316 מיליון דולר ברבעון הקודם.

לפי התחזית, ברבעון הראשון צפוי שיעור רווח גולמי Non-GAAP שינוע בין 1%- ל־3%, כשהתחום הסולארי יציג שיעור רווחיות גולמית Non-GAAP של 1%-5% על הכנסות של 160-200 מיליון דולר.

סולאראדג' סיכמה את 2023 שהתחילה טוב בחולשה שהתבטאה בירידה של כ־4% בהכנסות לכ־3 מיליארד דולר. הרבעון הרביעי הסתיים עם הפסד נקי של 162 מיליון דולר לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), ובנטרול הוצאות חשבונאיות שונות ובהן עלויות הפסקת פעילות מסוימת, תגמול הוני לעובדים והוצאות רה־ארגון, ההפסד הסתכם ב־52.5 מיליון דולר שהם 92 סנט למניה, טוב מתחזיות השוק. בסיכום שנתי סולאראדג' הציגה רווח נקי GAAP של 34.3 מיליון דולר, לעומת 93.8 מיליון דולר ב־2022. על בסיס Non-GAAP הרווח הנקי השנתי הגיע ל־248 מיליון דולר, לעומת 351 מיליון דולר ב־2022.

שווי השוק של סולאראדג' ירד לאחר פרסום הדוחות לכ־4 מיליארד דולר. האם בכל זאת יש נקודות אור בדוחות סולאראדג'? אלו כמה סיבות לדאגה ונקודות אופטימיות.

 

מלאי וקצב מכירות

האתגר שמלווה את סולאראדג' כבר מספר רבעונים נמשך: היקף המלאי של מוצריה אצל המפיצים עדיין גבוה ולכן היקף המכירות שלה יורד, כל עוד המלאי לא חוזר לרמות נורמליות. במקביל גם הביקוש הכללי נמוך יותר, אך הדינמיקה צפויה להשתפר ברבעונים הבאים של השנה. ברבעון הראשון סולאראדג' אף צופה עלייה קלה בהיקף המלאים, מגמה שתתהפך להערכתה ברבעון השני.

מבחינת מכירות, הקצב הרבעוני שסולאראדג' מצפה לו הוא 600-650 מיליון דולר. מכיוון שיש עדיין רמות מלאי גדולות אצל המפיצים, רק חלק מאותן הכנסות מגיע לסולאראדג'. מדובר מצד אחד על שיפור לעומת קצב מכירות של 500 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה, אך הקצב נמוך יותר מזה שצפו בחברה קודם לכן (600-700 מיליון דולר). מה גם שרק עד לפני מספר רבעונים היא כבר התקרבה לקצב מכירות רבעוני של
1 מיליארד דולר.

שיפור רווחיות והכסף בקופה

כלכלני אופנהיימר ציינו לאחר הדוחות שצפוי שיפור בשולי הרווח הגולמי, בזכות תמהיל עלויות המכר בחברה. לדבריהם, יחול שיפור בעלויות המכר הישירות ברבעון הראשון שהיו סיבה מרכזית לשחיקה ברווחיות הגולמית ברבעון הרביעי.

סולאראדג' "שרפה" 180 מיליון דולר ב־2023, רובם ברבעון הרביעי, אך יש לה עדיין כרית מזומנים. בסוף השנה היו לה בקופה מזומנים והשקעות בסך 1.27 מיליארד דולר, לעומת חוב לטווח ארוך למחזיקי אג"ח להמרה בסך 627 מיליון דולר. בשיחת ועידה לאחרונה הבהירה ההנהלה כי אינה רואה בשלב זה צורך לגייס הון.

פיטורי עובדים

סולאראדג' דיווחה לאחרונה על פיטורי 900 עובדים (16% ממצבת העובדים שלה), מתוכם 550 בישראל, במטרה להתאים את מבנה העלויות שלה למצב השוק המשתנה. קשה להתייחס לצמצום כאל מקור לאופטימיות, אך עבור המשקיעים זה סימן חיובי משום שהעלויות יפחתו.