היזם שרוצה לשנות את הפרסום הדיגיטלי: "אנחנו סוכנות אוטומטית על סטרואידים"

הסטארט־אפ אליסון, שפיתח פלטפורמת בינה מלאכותית לניתוח ויצירת תוכן וקריאייטיב, מציג כלי חדש ליצירת סרטונים באורך של עד דקה • המייסד והמנכ"ל אסף ינאי מסביר למה עדיף להשתמש באנימציה, איך ייראה שיתוף־הפעולה שלו עם נטפליקס, ומהם הסיכונים בתחום

אסף ינאי, מייסד ומנכ''ל אליסון / צילום: ALISON.AI
אסף ינאי, מייסד ומנכ''ל אליסון / צילום: ALISON.AI

פרסום אפקטיבי מבוסס לא מעט על מיומנות של הבנה פסיכולוגית: מה תופס את תשומת־הלב, מה מעורר אהדה ומה מניע לפעולה. בסטארט־אפ Alison.AI, המתמחה בפרסום דיגיטלי באמצעות בינה מלאכותית יוצרת, מנסים להפוך את זה למדע מדויק. 

התחזית: שיווק בשידור חי, קמפיינים מותאמים אישית וסיפור מותג שניסח AI
התחרות האפקטיבית בשיווק: משרד הפרסום שהוביל והמחווה לחטופים

בניתוח שעשתה החברה לאחרונה נבחנה שורה של סרטוני פרסומת ברשתות החברתיות, במטרה למצוא מהם הפרמטרים שמעלים את שיעור ההקלקות. בין הממצאים: לוקיישן ביתי שמשדר חמימות מביא לתוצאות טובות ב-62% מלוקיישנים ציבוריים וחיצוניים; דמויות מונטאז' או אנימציה מובילות לעלייה של 45% בהקלקות; וסימבולים אבסטרקטיים מניבים עלייה של 43%. 

סיפור עלילה הפוך, שמתחיל מהתוצאה ומאתגר את הצופים להבין מה קרה בהתחלה, מביא לעלייה של 33% בהקלקות; ולבסוף, חצאי תמונות ומשחקי צללים מפעילים את יצר הסקרנות ומובילים לעלייה של 27%. 

שימוש בשפה אבסטרקטית בפרסומת מוביל לעלייה של 43% בהקלקות / צילום: Alison.AI
 שימוש בשפה אבסטרקטית בפרסומת מוביל לעלייה של 43% בהקלקות / צילום: Alison.AI

"החוזק של הבינה המלאכותית הוא גם היכולת לראות מעבר לקיבעונות ולקונספציות", מסביר אסף ינאי, מייסד משותף ומנכ"ל אליסון. "אנחנו מסבירים ללקוחות את הרציונל ברמה הסטטיסטית, הם בודקים אותנו כמה פעמים, ובסוף מאמינים שזה עובד.

"יש הבנה בשוק ש־AI זה לא באזז וורד ולא טרנד, אלא המציאות היומיומית. מי שרוצה להישאר בחזית הטכנולוגיה ולשפר מדדים וביצועים, חייב להשתמש בכלים האלה. זה מחליף אנשים, וזה יותר זול - מה שעלה פעם 2,000 דולר, עולה היום דולרים בודדים".

"מכונת AI עצומה"

נתח הפרסום הדיגיטלי נמצא בעלייה מתמדת, אך לפחות בישראל, השימוש בבינה מלאכותית הוא עדיין מנת חלקם של הנועזים בענף. השמרנים עדיין מאמינים בשיטות המסורתיות, אך ייתכן כי לא לזמן רב.

באליסון מנסים לחולל את הקפיצה הבאה בתחום ברמה הגלובלית: אחרי שפיתחו פלטפורמת בינה מלאכותית לניתוח ויצירת תוכן וקריאייטיב, כעת משיקה החברה כלי חדש ליצירה אוטומטית של סרטונים באורך של עד חצי דקה (תוך כמה חודשים כבר יהיה מדובר בדקה שלמה).

הסרטונים מבוססים על הדאטה של המפרסם, אך לא פחות חשוב מזה - גם על הדאטה של המתחרים. איך זה עובד? כלי הבינה המלאכותית של אליסון מפרקים אלמנטים, פיצ'רים ומאפיינים בפרסומות קיימות, מחפשים התאמה לביצועי הקמפיין (פרפורמנס) ומספקים תובנות לגבי טיוב הקריאייטיב.

כעת מגיע השלב שבו החברה מציעה פרסום מקצה לקצה: החל מניתוח והפקת תובנות מדאטה של קמפיינים קודמים ושל מתחרים, דרך גיבוש בריף מפורט הכולל סטוריבורד, קופי, תסריט ופסקול - ועד ליצירת סרטון שלם שמותאם לפלטפורמות, קהלי יעד, גאוגרפיה, העדפות צרכניות ועוד.

בריף של אליסון באמצעות בינה מלאכותית יוצרת, מתוך קמפיין לחברת גיימינג / צילום: ALISON.AI
 בריף של אליסון באמצעות בינה מלאכותית יוצרת, מתוך קמפיין לחברת גיימינג / צילום: ALISON.AI

"אנחנו מחוללים מהפכה בשוק האונליין - בשיווק, בדאטה ובאנליזה - באמצעות מכונת AI עצומה", אומר ינאי. "עד לאחרונה, התוצר העיקרי שלנו היה בריף חכם שמבוסס על המון מידע של הלקוח והמתחרים, והלקוחות אמרו לנו שזה חוסך להם 50% מהזמן. עכשיו אנחנו מקצרים את זמן ההפקה ב־90%. אנחנו מציעים וידאו מלא, שניתן להזין מיידית לתוך הקמפיינים. זו סוכנות פרסום אוטומטית על סטרואידים".

בלי 30 מעצבים

אליסון הוקמה ב־2021 על־ידי ינאי וקובי ברקוביץ, סמנכ"ל הטכנולוגיות. ב־2022 השלימה החברה סבב גיוס פרה־סיד של כ־5 מיליון דולר. בין לקוחותיה נמנים גוגל, פייסבוק, טיקטוק, זינגה, LG, וורנס ברדרס, אוגליבי ועוד.

הפלטפורמה מבוססת על כך שהלקוח נותן לחברה גישה לדאטה שלו ברשתות החברתיות. האלמנטים הקריאטיביים שהוא יצר עד כה, לצד האלמנטים שעבדו עבור המתחרים שלו, מוזנים למנועי בינה מלאכותית יוצרת, ואז מתקבלים התוצר שמוביל לסרטון וידאו חדש. "אין בעיית זכויות יוצרים", אומר ינאי, "כיוון שאנחנו לא מעתיקים את הוויז'ואל של המתחרה, אלא רק משתמשים בפיצ'רים שעבדו לו טוב".

אם אתה מתבסס תמיד על העבר. איך יגיעו הברקות?
"בעיניי זה מגדיל את הקריאטיביות בצורה אקספוננציאלית. היום היא מגיעה מסיעור מוחות ומחקר באינטרנט, מסתכלים על המתחרים ומגיעים עם קונספט חדש. אנחנו עושים את זה הרבה יותר מהר ממה שאדם יכול לעשות, ואנחנו לא מוגבלים בשום דבר".

כשדיברנו לפני שנה, אמרת שאתה לא מתיימר להחליף אף אחד. זו כבר לא המציאות.
"בהתחלה לא התיימרנו להחליף, אבל היום הטכנולוגיה מאפשרת. מי שמשתמש באליסון, לא יצטרך להחזיק צוותים גדולים. במקום 30 מעצבים, יספיקו שלושה. אנחנו משפרים את העבודה של אנשי הקריאייטיב. במקום סרטון אחד בשבוע, אפשר לייצר 100 ביום, שמבוססים על הרבה יותר מידע רלוונטי וקוהרנטי, ומביאים ביצועים טובים יותר.

"אנחנו לא הופכים לסוכנות פרסום, אבל כן עובדים ישירות מול הלקוחות, כך שהם יצטרכו הרבה פחות את סוכנויות הדיגיטל. חלקם יחליפו או יקטינו את הפעילות איתן בעזרת אליסון, ואחרים ינצלו את זה להרחבת הפעילות".

טריילרים לנטפליקס

כניסת הבינה המלאכותית היוצרת לענף הובילה לכך שחסמי הכניסה ליצירת וידאו ירדו משמעותית. בלי שום ניסיון מוקדם, ניתן להיכנס לאחת הפלטפורמות, לכתוב כמה משפטי הנחיה ולקבל סרטון. "כל אחד יוכל להיות מפיק וידאו, והתוצאה תהיה שכמויות הווידאו יעלו משמעותית", אומר ינאי.

"הצפי שלי הוא שבעוד שנתיים נראה אינפלציה של תכנים שיוצרו ב־AI. יהיה צונמי, וזה מסוכן משתי סיבות: הראשונה - בתור משתמשים אנחנו נוצף, וחוויית המשתמש תיפגע משמעותית. והשנייה - אם מפרסם ייצר 300 סרטוני וידאו במקום שלושה, זה ישאב לו את התקציב ויכניס הרבה רעש למערכת. יהיה צורך בהטמעת כלי אנליזה, שמוציא את המוץ מהתבן, ושם תהיה החוזקה שלנו כאליסון".

מה השלב הבא מבחינתכם?
"נכניס את היכולות שלנו לתוך תוכנות עיצוב כמו פוטושופ, אבל בעיקר נעבוד עם טלוויזיות חכמות ותכני סטרימינג. אנחנו במגעים עם נטפליקס בכל מה שקשור לעולם הטריילרים.

"לכל סדרה יש מספר טריילרים, לפעמים מדובר בעשרות, שמטרתם למשוך את היוזר. למה הם מייצרים עשרות? כי הם לא יודעים מה יעבוד. בודקים בלייב מה עובד, וזה עולה זמן וכסף. ברגע שאנחנו ניכנס לתמונה, נוכל להמליץ מה כדאי לכלול בכל טריילר.

"לפני עשור הקונספציה הייתה שסרטון אחד יתאים לכולם, אבל היום מבינים שזה לא עובד. אנחנו מאפשרים ללקוח להכניס פרטים על הקהלים שלו - מדינות, שפות, גיל, נשים־גברים ומאפיינים נוספים - והקריאייטיב נוצר על בסיס זה. לכל קהל מאופיין, למשל נשים מאלבמה שמשתמשות במוצר מסוים, יהיה וידאו משלו".