פרשת ההונאה הגדולה בישראל: זה העונש שמבקשת הפרקליטות מביהמ"ש

פרשת מייק בן ארי מגיעה לישורת האחרונה: הפרקליטות מבקשת מביהמ"ש שתטיל על המשקיע, שהורשע בהונאת כ-800 משקיעים במאות מיליוני שקלים, 9.5 שנות מאסר בפועל • אושרו תביעות חוב בהיקף של 355 מיליון שקל, כאשר עד כה, המשקיעים טרם קיבלו את כספם בחזרה • עשרות משקיעים הגיעו לדיון

מייק בן ארי בדיון הטיעון לעונש, בית המשפט המחוזי תל אביב, היום / צילום: ניצן שפיר
מייק בן ארי בדיון הטיעון לעונש, בית המשפט המחוזי תל אביב, היום / צילום: ניצן שפיר

פרשת הונאת המשקיעים מהגדולות שהיו בישראל מגיעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, אשר דן הבוקר (א') בעונש שיוטל על מיכאל (מייק) בן ארי, שהורשע בהונאת כ-800 משקיעים במאות מיליוני שקלים, כאשר במסגרת הסדר טיעון, הוסכם כי העונש שיוטל עליו יהיה בין 5 שנים מינימום ועד 9.5 שנות מאסר בפועל. הבוקר ביקשה הפרקליטות שהעונש שיוטל יהיה המקסימלי, ויעמוד על 9.5 שנות מאסר.

בן ארי הורשע כבר לפני שנה, אך עונשו טרם נגזר, כדי שבית המשפט יבחן כמה כסף יוחזר לקורבנות. כמו כן, תיבחן מידת שיתוף הפעולה של בן ארי עם הנאמן, הפועל להשיג את הכספים שנלקחו במרמה. בעוד שהדחייה הייתה אמורה להיות לחצי בתחילה, הדיון נדחה בחצי שנה נוספת.

מייסד בורסת הקריפטו FTX סם בנקמן-פריד נידון ל-25 שנות מאסר
נטע סרוסי, פרשנות | חברת האשראי החוץ־בנקאי קיבלה צ'ק מיזם. ואז הוא טבע בחובות ענק

בינתיים, מאות קורבנותיו של בן ארי נותרו מאז 2021 ללא כספם, כאשר חלק גדול מהם אנשים מבוגרים וחלקם אף נפטרו בינתיים. משקיעים רבים המבקשים כי יוטל על בן ארי העונש המקסימלי במסגרת ההסכם, הגיעו לדיון.

"אחד התיקים החמורים שהיו במדינה"

הפרקליטה סתיו גינת כאמור ביקשה להטיל על בן ארי ברף העליון - 9.5 שנות מאסר. "זהו אחד התיקים החמורים שהיו במדינה, מבחינת מספרי העבירה, הכסף ו-11 שנים שהעבירות נמשכו, לאחר שתקופת ההתיישנות קוצרה. הנאשם עשה זאת באופן ציני, מחושב ומתוכנן. הוא הציג מצגים שגרמו למשקיעים להשקיע ולא למשוך את הכספים. הנאשם בחר לרמות, לשקר ולזייף למעלה מעשור. המשקיעים ראו בו ידיד קרוב, והוא ניצל את האמון שלהם בו. הוא מעולם לא התכוון לעשות את השימוש שהציג".

משקיעים של מייק בן ארי בבית המשפט / צילום: עמותת נפגעי EGFE
 משקיעים של מייק בן ארי בבית המשפט / צילום: עמותת נפגעי EGFE

נוסף על כך, ציינה גינת את הקושי הרב לאתר את הכספים לנוכח מעשיו של בן ארי. "המטרה של ההסדר הייתה לתת תמריץ לנאשם לשתף פעולה. אך תרומה אמיתית אין לקופת הפירוק". גינת הדגישה את הפגיעה הקשה במשקיעים. קרוב לאלף משקיעים מישראל ומחו"ל איבדו את כספם. 64 תצהירי משקיעים הוגשו לשופט בני שגיא.

הפרקליטות הפנתה למקרה של אמיר ברמלי, שפעל במרמה תקופה קצרה יותר, באופן הפעולה דומה, ועליו הוטל עונש של 14 שנות מאסר. בנוסף, צוין כי הפרקליטות לא עותרת לקנס על־מנת לסייע למשקיעים.

כיום, יש כ-70 מיליון שקל בקופת הפירוק. עד כה, אושרו תביעות חוב בהיקף של 355 מיליון שקל מתוך 810 מיליון שקל שהוגשו. הבחינה של תביעות החוב נעשית רק ביחס לכספים שהושקעו ללא הריביות שהובטחו להם. המשקיעים היו אמורים להתחיל לקבל כספים לפני ארבעה חודשים, אך טרם קיבלו כספים כלשהם ולא נקבע מועד לכך.

"הנאשם לא הוביל את הנאמן למקורות כספיים חדשים כלל"

הנאמן, עו"ד ליאור דגן, הגיש דוח לפיו בן ארי מסייע, משתף פעולה ומספק מידע רב, כאשר לפי הדיווח, התקיימו למעלה מ-80 ישיבות עבודה בין הנאמן וצוותו לבין בן ארי במקום מעצרו. עוד ציין, כי חלק נכבד מהפעולות לא ניתנות למדידה של תרומה כספית ישירה למשקיעים, אך בסופו של יום, "תורם תרומה משמעותית" ליכולת הנאמן לפעול ולממש את הנכסים והזכויות. דגן אף ציין כי בסבירות גבוהה, "אלמלא הסיוע האינטנסיבי, הרצוף, ורחב־ההיקף של החייב בסוגיית ההכרעה בתביעות החוב, לא ניתן היה להכריע בתביעות החוב בפרק הזמן הזה, ונראה כי מלאכת ההכרעה הייתה אורכת תקופה ארוכה בהרבה". בן ארי, באמצעות סנגורו, עו"ד איתן פינקלשטיין, צפוי להסתמך על הדוח כדי לבקש את העונש המינימלי - קרי, 5 שנות מאסר, מהם תופחת התקופה בה הוא במעצר, העומדת על קרוב לשנתיים.

בפרקליטות רואים את הדברים אחרת. עוה"ד סתיו גינת ויוסי צדוק מפרקליטות מיסוי וכלכלה, הודיעו לבית המשפט בימים האחרונים כי אין מקום לדחיית הדיון, לאחר שהשופט ביקש את התייחסותם. "אין בדוח הנאמן כמעט כל תרומה המיוחסת לבן ארי המיתרגמת לכסף בקופת הפירוק מלבד "זוטי זוטות", כתבו. "לנאשם ניתנה הזדמנות חריגה להיטיב עם נפגעי העבירה באופן שייטיב אף עימו. ניתנה לו שנה תמימה לפעול כך. אולם, הנאשם לא ניצל את ההזדמנות שניתנה לו. בשנה האחרונה, הנאשם לא הוביל את הנאמן למקורות כספיים חדשים כלל".

עוד נטען, כי כל הפעולות שמתאר הנאמן הן ניסיון להניב כספים ממקורות שהיו ידועים, וכי הקושי הרב לממש אותם הוא תוצר של פעולות שביצע בן ארי, שניתב את כספי הנפגעים לאפיקים מורכבים עד בלתי־אפשריים למימוש ברחבי העולם. לכן, טוענים הפרקליטים כי גם אם הפעולות של הנאמן יצלחו, אין לכך משמעות לגזירת עונשו של בן ארי. בנוסף, הדגישו כי חלפו שלוש שנים מאז נפתחה החקירה, במהלכן המשקיעים לא קיבלו שקל אחד מכספם.

בן ארי הורשע בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף מסמכים בכוונה לקבל דבר בנסיבות מחמירות ועבירות הלבנת הון. הוא שוהה במעצר מאז נעצר ביוני 2022 על־ידי רשויות בוסניה הרצגובינה, ובהמשך הוסגר לישראל בדצמבר 2022. במאי 2021, נמלט בן ארי מישראל עם דרכון מזויף. בכתב האישום שבו הודה בן ארי, צוינו כ"נסיבות מחמירות" מספר הלקוחות הגדול והנזק הרב שנגרם להם, כמו גם התכנון, התחכום והשיטתיות שבמעשים, משך הזמן הארוך בו בוצעו העבירות והפרת חובות האמון למשקיעים, כמי שניהל את כספי השקעתם.

עוה"ד של בן ארי: "המטרה שלו היתה לעמוד בהתחייבויות"

עו"ד איתן פינקלשטיין, המייצג את בן ארי, ביקש מבית המשפט להטיל עליו 5 שנות מאסר. הוא טען כי בן ארי עשה כל מה שהוא יכול לעזור לנאמן וכי האחרון התרשם באופן חיובי משיתוף הפעולה שלו. "מייק התנהל אחרת מנאשם רגיל", הוסיף. בנוסף טען כי יש לקחת בחשבון את הנכסים שעדיין לא מומשו וכי הוא מחויב להמשיך לשתף פעולה.

"אני לא בא להצדיק את מעשיו. גם מייק לא מנסה להצדיק אותם. בכתב האישום הנוכחי לא מוזכרת שיטת הפירמידה. זה לא במקרה. ברור שאסור היה לו לעשות מה עשה. שלא אמר למשקיעים במה הוא באמת משקיע ומה רמת הסיכון".

הוא חשב שהוא לא יפגע בסוף באנשים. היו השקעות אמיתיות, חלקן רווחיות. התחושה שלו היא כי ללא מעצרו היה ניתן להשיב למשקיעים את כספם. אי אפשר להקיש ממרמת פונזי קלאסית. המטרה שלו היתה לעמוד בהתחייבויות".

פינקלשטיין ביקש שלא להשוות לפסיקה בארה"ב, שם מחמירים בעבירות כלכליות. בנוגע להשוואה לעונש של אמיר ברמלי - ציין כי בן ארי לא הורשע בפונזי קלאסי וברמלי ניהל משפט.

"הוא רכש את האמון שלי בצורה שיטתית וטוטאלית"

אחת המשקיעות, בת 59, אמרה בדיון לבית המשפט: "מייק לקח ממני חסכונות של כל החיים. אין לי בית היום בגללו ואני לא יכולה לעזור לילדיי. הוא לקח את הירושה של אמא שלי שהיתה לטובת אחי שיש לו תסמונת דאון. אני פגשתי את מייק בשפל של החיים שלי. הוא רכש את האמון שלי בצורה שיטתית וטוטאלית. הוא זיהה בלבול חולשה וחוסר הבנה בהשקעות. כשרציתי לקנות דירה הוא שכנע אותי שלא אקנה אלא אתן לו את הכסף".

המשפחה שלו מסודרת בזמן שהמשפחה שלי - לא. המחשבה שהוא יהיה חופשי בעוד מעט שנים, ויחיה מהכסף שלי לא נותנת לי לישון בלילה. אני מבקשת שמייק בן ארי יקבל את העונש המרבי.

המשקיע נתן, אחד המשקיעים שבני משפחה רבים שלו איבדו את כספם אמר לשופט : "אני מבקש להיות שופרם של אלו שלא יכלו להגיע. סבים, סבתות, חמי החורג תשוש נפש בן 84 המתגורר בבית אבות. כל המעגל הקרוב שלי נפגע. מייק פעל בערמומיות על פני שני עשורים. הילך עלינו אימים, נמלט מהארץ והעלים כספים".

עורכי דינם של 745 מקורבנות הפרשה איתן ארז ומור בן שושן ביקשו להביע את עמדתם בנוסף להצהרות שהוגשו לבית המשפט:

"קולם של קורבנות העבירה לא נשמע. הם לא היו צד להסדר הטיעון. המתחם היה צריך להיות הרבה יותר גבוה. פרשת בן ארי יותר חמורה מאמיר ברמלי (עליו נגזרו 14 שנות מאסר - נ"ש) - יותר זמן, יותר כסף ויותר קורבנות". על כך העיר השופט שגיא "ברמלי לא ניהל משפט". עו"ד ארז הזכיר את העונש שנגזר בשבוע האחרון בארה"ב על סם בנקמן - 25 שנות מאסר".

בסוף הדיון, מייק בן ארי פרץ בבכי ואמר בבית המשפט: "אני רוצה לפנות למשקיעים. אין יום ואין לילה, במשך שלוש שנים, שאני לא חושב עליכם ומצטער על מעשיי, איך אפשר לצמצם את הנזקים שגרמתי לכם. אני אנסה לצמצם את הנזק בהשגת הכספים. אני ידעתי שיש יותר נכסים מהתחייבויות. רימיתי, זייפתי, שיקרתי, אבל לא גנבתי. יש לי נכסים שגוברים על ההתחייבויות. אני דואג שהמניות יעברו לנאמן. אני רוצה בכל מאודי לעזור ללקוחות להשיג את הכספים. אני מבין את הכאב של המשקיעים אבל זה לא עוזר. מבקש סליחה".