ההסתדרות אישרה סכסוך עבודה בתע"א. מתי יחלו העיצומים?

ההסתדרות אישרה היום את החלטת ועדת עובדי התעשייה האווירית בראשות יאיר כץ על הכרזת סכסוך עבודה • המשמעות: החל מ-24 באפריל יוכלו עובדי החברה להפעיל צעדים ארגוניים • הרקע לסכסוך: הממונה על השכר מאשים את עובדי תע"א, לכאורה, בחריגות שכר

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר
יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

ההסתדרות אישרה היום (א') את החלטת ועדת עובדי התעשייה האווירית בראשות יאיר כץ על הכרזת סכסוך עבודה. המשמעות היא שהחל מ-24 באפריל יוכלו עובדי החברה להפעיל צעדים ארגוניים. 

סמוטריץ' ועמיר פרץ סיכמו על מתווה לפתרון חריגות השכר בתע"א
אושר סכסוך עבודה על-ידי מועצת העובדים של התעשייה האווירית
התעשייה האווירית מסכמת שנת שיא: גידול של כ-50% ברווח הנקי

הפרשה בין עובדי התעשייה האווירית לבין הממונה על השכר במשרד האוצר נמשכת מאז 2019, כאשר הממונה מאשים אותם, לכאורה, בחריגות שכר לאלפי עובדים. באוצר באים בטענות, בין השאר, על קידום עובדים ממחלקות שונות ותפקידים שונים לדרגות 46-45, של סמנכ"לים ומנכ"לים. ככלל, סמנכ"לים ומנכ"לים כיום מקבלים חוזה אישי, וכעת הוועד מאס בפרשה המתמשכת. 

ניסיון פיוס 

עוד לפני החלטת ההסתדרות לאשר את סכסוך העבודה, בימים חמישי ושישי האחרונים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר התעשייה האווירית עמיר פרץ ניסו לפייס. השר הציע להקים ועדה משולשת של צוותי תע"א, ועד העובדים והממונה על השכר, כדי להגיע למתווה מוסכם.

"אני סבור שניתן ליצור מתווה יעיל לפתרון סוגיות השכר בתעשייה האווירית באופן שיאפשר המשך קידומי עובדי החברה ויצירת מבנה שכר חדש, שיצעיד את החברה קדימה ויעמיד לה כלים הכרחיים להמשך הצטיינות והתרחבות בסביבה תחרותית בארץ ובעולם", כתב סמוטריץ'. הדברים נכתבו יממה לאחר שוועד העובדים של החברה בראשות יאיר כץ, אישר פה-אחד פתיחה בסכסוך עבודה - והעביר את הנושא לאישור ההסתדרות.

במכתב הביע סמוטריץ' את הערכתו לתעשייה האווירית על פעילותה הנרחבת במהלך מלחמת "חרבות ברזל" ועל תוצאות השיא בדוחות 2023. "אבהיר כי החברה יכולה היום לקדם את עובדיה, וכי איננו מתנגדים לקידום העובדים כלל וכלל, ובלבד שהדבר ייעשה שלא באופן שיעמיק את חריגות השכר בחברה", כתב שר האוצר. 

סמוטריץ' מציע, כאמור, כי החל מיום ראשון ובמשך שלושה חודשים יפעלו יחדיו צוותי החברה, ועד העובדים והממונה על השכר לגיבוש עקרונות למבנה שכר חדש, "באופן שיסדיר את חריגות השכר בחברה".

שר האוצר ציין כי הוא מציע שהוא והיו"ר פרץ ילוו באופן צמוד את התהליך, "במטרה להגיע לנייר עקרונות מוסכם בטווח הזמן האמור, אשר לאחריו יוגדר לוח זמנים להשלמת הסכם קיבוצי מפורט בין החברה לארגון העובדים". לדבריו, ככל שיושלם ההליך - ניתן יהיה ליישם את הסיכום כבר בשנה הנוכחית. 

"פתרון אחראי"  

יו"ר התעשייה האווירית עמיר פרץ השיב לסמוטריץ' כי "לטובת האווירה החיובית וכצעד בונה אמון, אני מציע כי תאשר 50% מתקציב הקידום (כפי שהיה בשנים הקודמות), ואת השאר נשאיר לסיכום בין הצדדים".

לאחר שכץ הבהיר כי מבחינתו גם במסגרת סכסוך עבודה לא מתוכננת שום פגיעה במערכת הביטחון הישראלית, פרץ כתב: "הרשה לי להודות לך שוב ולהדגיש כי במקביל לתמיכה בלתי מוגבלת במערכת הביטחון, אנו מצליחים לשמור על לקוחותינו ברחבי העולם".

לדבריו, "במאמץ משותף ניתן למצוא פתרון אחראי לעניין קידומי העובדים וליצירת מבנה שכר חדש - דבר שיעשה במקביל וביעילות האפשרית. כמו כן, אין לי ספק כי מעורבותך האישית במתן מענה לצורכי החברה ועובדיה תסייע בגיבוש של מתווה כאמור. בהתאם לכך אני מקבל את הצעתך לפיה החל מתחילת השבוע הבא נקבע את הרכב הצוותים, ואז יתחיל משט-ומתן אינטנסיבי בין הצדדים במקביל לאישור קידומי העובדים תוך מעורבות אישית שלך ושלי". 

"לא יותר מספין" 

לאחר חילופי המכתבים בין סמוטריץ' לבין פרץ, הממונה על השכר במשרד האוצר, אפי מלכין,  מסר כי "עמדתנו הייתה ונותרה כי סיכום על קידומים יתאפשר רק לאחר הגעה להסכמות ביחס למבנה שכר חדש, באופן שיעלה בקנה אחד עם סעיף 29. לפיכך, הצעתכם בדבר קידומים במקביל לדיונים על הסכם שכר חדש, עוד בטרם הגעה להסכמות בנושא (אותה הצעה שפורטה במכתבם הקודם, ואם הוצגה בעל-פה בדיון הקודם) אינה עמדתנו, וזו לא הייתה הצעתנו, והיא לא הייתה מקובלת עלינו, לא בעבר ולא כעת".

בהמשך הגיב יו"ר ועד העובדים, יאיר כץ: "הטענה לכאורה כאילו ישנו מתווה מוסכם בין האוצר לבין הנהלת התעשייה האווירית היא לא יותר מספין, שלא נאמר הטעיה של ציבור העובדים ואזרחי ישראל", מסר כץ. "חבל מאוד שהממונה על השכר באוצר לא נוהג באחריות וברצינות הנדרשת בסוגיה כה מורכבת שעיקרה עתידה של התעשייה האווירית, מפעל ביטחוני מהחשובים שיש למדינת ישראל".