אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

נתן חץ, מנכ"ל אלוני חץ / צילום: תמר מצפי
נתן חץ, מנכ"ל אלוני חץ / צילום: תמר מצפי

בעקבות עליית הריבית שגררה עלייה בשיעור ההיוון של נכסיה, חברת הנדל"ן המניב אלוני חץ, שבניהולו של נתן חץ, ממשיכה לרשום הפסדי עתק משיערוכים שליליים בנדל"ן של החברה בחברות הפרטיות בחו"ל. החברה מדווחת כי היא צופה הפסד נוסף של 400 מיליון שקל (כ-2.2 שקל למניה), שבהם תכיר בדוחותיה לרבעון הראשון של שנת 2024. 

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי
מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

לדברי החברה, רוב ההפסד (כ-84%) נובע מהחברות הפרטיות בארה"ב, CARR, ו-AH בוסטון, שפועלות באזורי העיר בוסטון, מדינת טקסס ובאזור הבירה וושינגטון, והיתרה היא הפסדי שיערוך בחברה-הבת ברוקטון אוורלסט (BROCKTON) בבריטניה, שמקימה ומנהלת בנייני מעבדות לתחום מדעי החיים לצד משרדים בלונדון.

המשקיעים כנראה לא צריכים להיות מופתעים, שכן אלוני חץ מציגה הפסדי שיערוך על נכסיה בחו"ל מזה שנה וחצי, ובסך-הכול היא רושמת הפסדי שיערוך מצטברים של יותר מ-3 מיליארד שקל. כך, בשנת 2023 רשמה החברה הפסד מצטבר של 2.4 מיליארד שקל, ובשנת 2022 רשמה הפסד נוסף של 281 מיליון שקל. 

צניחה במחיר המניה

הסיבה היא המשבר בשוק המשרדים בארה"ב ובריטניה. מחיקות השווי הללו הובילו לצניחה של כמעט 60% במחיר המניה, מאז השיא שאליו הגיעה בתחילת שנת 2022, טרום העלאות הריבית. מתחילת השנה איבדה מניית אלוני חץ  כ-17% מערכה, והיא נסחרת כעת לפי שווי שוק של כ-4.5 מיליארד שקל.

הכנסות אלוני חץ מכלל ההחזקות שלה הסתכמו ב-1.3 מיליארד שקל בסיכום 2023 - עלייה של 9% ביחס לשנה הקודמת שנבעה מפעילות אמות, חברת-הבת של אלוני חץ בתחום הנדל"ן המניב בישראל. בנכסי החברה שפועלת בישראל בוצע אשתקד דווקא שיערוך שווי חיובי של כרבע מיליארד שקל. דמי השכירות שגבתה אמות בנכסיה עלו כתוצאה מאכלוס והצמדה למדד המחירים לצרכן. חלק נוסף בגידול בהכנסות נבע מהפעילות בבריטניה, בעיקר מהשכרת נכסים חדשים, וגם כתוצאה מפיחות השקל מול הליש"ט.

אבל בשורה התחתונה אלוני חץ הפסידה, ולכן היא החליטה לחתוך את הדיבידנד השנתי ב-100 מיליון שקל לסכום של 130 מיליון שקל, כשהמנכ"ל נתן חץ הסביר כי "אנחנו לא רוצים לגייס הון ברמות המחירים הנוכחיות בשוק, וזו דרך מסוימת של גיוס הון - להשאיר יותר מזומנים בקופה".

שבעה בכירים ותגמול של 45 מיליון שקל

אבל למרות ההפסדים, עמדה עלות השכר המצרפית של שבעת בכירי אלוני חץ בשנת 2023 על כ-45 מיליון שקל. המנכ"ל חץ קיבל שכר בעלות של 6.5 מיליון שקל, מחציתו בדמי ניהול והיתרה במענקים.

שני בכירים נוספים, סמנכ"ל הפיתוח העסקי מוטי ברזילי וסמנכ"ל הכספים אורן פרנקל, קיבלו שכר בעלות של 4.5 מיליון שקל ו-3.5 מיליון שקל בהתאמה. ארבעה בכירים נוספים בחברות-הבנות נטלו שכר בעלות של מעל 7 מיליון שקל כל אחד.