הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנייה קפץ במעל ל-2%, מניות עלו הבנקים ב-1%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.4% • בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי, צופה הורדת ריבית אחת בלבד • תדיראן הורידה את תחזית הצמיחה שלה • לאומי יבצע הפחתה נוספת של חצי מיליארד שקל על ההשקעה בארה״ב • מיטב: "צפויה עלייה בתלילות עקומי התשואה, השקעה באג"ח הבינוניות אטרקטיבית יותר מהאג"ח הארוכות"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

יום המסחר בת"א ננעל במגמה ירוקה, בסיכום יום מסחר תנודתי. מדד ת"א 35 עלה ב-0.4% ות"א 90 קפץ במעל ל-1%. מניות הבנייה הובילו את המגמה החיובית וקפצו במעל ל-2%. מדד ת"א בנקים 5 טיפס בכ-1%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-2.38 מיליארד שקלים.

בקרב מניות מדד ת"א 125 ג'י סיטי , אפריקה מגורים , פרשקובסקי , וילאר  ואקרו  ננעלו בעליות שערים.

16:18

לאחר שדווח כי בכיר במשא-ומתן בעסקת החטופים דיווח לתקשורת המצרית כי "יש הסכמה על נושאים רבים", הבורסה מגיבה בעליות. מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ות"א 90 קופץ במעל ל-1%.

גם בשוק המט"ח נרשמת תגובה חיובית להתקדמות במגעים לעסקה: השקל מתחזק בשעה זו בכ-0.3% ונסחר ברמה הנמוכה מזה חודש ונסחר סביב שער של 3.66 דולר לשקל.

15:01

יום תנודתי בבורסה המקומית וכעת נרשמת מגמה מעורבת במדדים - מדד מדד ת"א 35 יורד ב-0.2%, ת"א 90  עולה ב-0.2%, מדד הבנקים יורד ב-0.2%. 

בשוק החוב נרשמה היום יציבות - איגרות החוב הממשלתיות נסחרו ללא שינוי כמעט ותשואת האיגרת ל-10 שנים היתה 4.947%, תשואת האג"ח הממשלתית לשנתיים היתה 4.457%. יציבות נרשמה גם באג"ח הקונצרניות (תל בונד 20, 40 ו-60) שנסחרו ללא שינוי.

14:23

גילת  הודיעה היום על קבלת הזמנת המשך לתקופה של 6 שנים מחברת Internet Para Todos (IPT) לאספקת שירותי תמסורת סלולרית לאזורים מרוחקים בפרו בהיקף של יותר מ-10 מיליון דולר.

13:16

כאמור יום תנודתי בבורסה המקומית וכעת נרשמות עליות שערים קלות במדדים - מדד מדד ת"א 35 עולה ב-0.1%, ת"א 90  עולה ב-0.4%, מדד הבנקים הוא היחיד מבין המדדים הענפיים שיורד, 0.2%. 

חברת קמטק  הודיעה היום כי קיבלה הזמנה חדשה עבור מספר מערכות בדיקה ומדידה ליישומי מארזים מתקדמים מחברה מובילה המספקת שירותי הרכבה ובדיקת שבבים במיקור חוץ ( Outsourced Semiconductor Assembly and Test) בהיקף כספי של 20 מיליון דולר. המערכות יסופקו ללקוח במחצית השנייה של 2024. 

12:09

חברת בלייד ריינג'ר , ספקית שירותים ופתרונות לשוק הסולארי, השלימה בהצלחה הנפקת לציבור של מניות וכתבי אופציה במסגרתה גייסה כ-6.35 מיליון שקל לפי מחיר אפקטיבי של 81 אגורות למניה, המשקף פרמיה של 55% על מחיר השוק, טרם פתיחת המסחר אתמול שעמד על 57.9 אגורות. מקרב הציבור בית ההשקעות מיטב השתתף בהנפקה.

12:00

היום שאחרי הודעת הריבית של בנק ישראל והתחזית הקודרת שנתן, מתסמן יום תנודתי בבורסה - מדד מדד ת"א 35 יורדת ב-0.1%, ת"א 90  עולה ב-0.6%, מדד הבנקים יורד ב- 0.4%.

10:40

המסחר בתל אביב עובר כעת לעליות שערים - מדד מדד ת"א 35 עולה ב-0.3%, ת"א 90 ב-0.6%, מדד הבנקים ב- 0.4%.

בנק לאומי יבצע הפחתה נוספת של חצי מיליארד שקל על ההשקעה בארה״ב, אך עדיין ישמור על רווחיות גבוהה - הבנק דיווח לבורסה כי הוא צפוי לבצע הפחתה נוספת בשווי ההחזקות שלו בבנק האמריקאי וואלי. בבנק מעריכים כי ההפחתה תחתוך 25%-30% מהרווח הנקי ברבעון השני, אך על פי ההערכות הוא יעמוד על יותר ממיליארד שקל. 

10:02

המסחר בבורסה המקומית נפתח הבוקר בירידות - מדד ת"א 35 יורד ב-0.1%, ת"א 90 ב-0.1%, מדד הבנקים משיל 0.3%.

בדיווח הבוקר לבורסה, חתכה תדיראן גרופ  את תחזית הצמיחה שלה בחדות. החברה צופה הכנסות של 3 מיליארד בשנת 2026, במקום 4.5 מיליארד בתחזית הקודמת וקצב גידול בהכנסות של 15.3% במקום 18.5%. 

09:41

ווישור גלובלטק  מזנקת במסחר לאחר שחתמה על הסכם להשקעה פרטית משמעותית עם קבוצת הביטוח והפיננסים האמריקאית AmTrust. לאחר השלמת העסקה (הדו שלבית), AmTrust צפויה להחזיק בכ- 14.8% ממניות ווישור גלובלטק, לאחר השקעה כוללת של כ-72.6 מיליון שקל בהון מניות החברה. 

שותפתה האסטרטגית של ווישור גלובלטק בארה"ב AmTrust , הינה אחת מקבוצות הביטוח המובילות באמריקה בתחום בתי העסק והינה השלישית בגודלה בתחום ביטוחי חבות מעבידים (Worker Compensation).

08:20

במסחר במטבע חוץ נסחר כעת השקל ביציבות, 3.68 שקלים לדולר ו-3.99 שקלים לאירו.

08:00

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

הבוקר שאחרי פרסום הודעת הריבית ופרסום התחזית הכלכלית של בנק ישראל אותה שמעו המשקיעים באכזבה, המסחר בתל אביב צפוי להיפתח בירידות. חדשות טובות לגבי התקדמות המשא ומתן להפסקת האש עשויות לשנות את המגמה.

אתמול, האופטימיות שנכחה ביום ראשון בבורסה המקומית התפוגגה (יום ב) והמסחר בתל אביב ננעל בירידות שערים. ת"א 35 השיל מערכו כ-0.8% ות"א 90 ירד ב-1.4%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א ביטוח ירד ב-2% ומדד הבנקים השיל כ-0.2%. מדד מניות הביטוח ומדד הנדל"ן שעלו חדות ביומיים האחרונים ירדו אתמול ב-1.9% ו-1.3% בהתאמה.

נייס  ירדה אתמול קלות בתל אביב אולם עלתה בכ-1.5% בארה"ב אתמול בלילה. בראשון בערב ביטלו בעלי המניות את התגמול ההוני למנכ"לה הפורש ברק עילם. אך פחות מיממה אחר כך, אושר אתמול המענק שוב ע"י דירקטוריון נייס, על פי הזכות המוקנית לו בחוק. מדובר בהטבה של כ־30 מיליון שקל, באמצעות מתן 50 אלף מניות חסומות שאמורות להבשיל בעוד כשנה. נזכיר שעילם צבר לאורך 10 שנות כהונתו כמנכ"ל נייס תגמולים בעלות של 126 מיליון דולר.

מניית החברה הביטחונית נקסט ויז'ן  צללה בכ-6% והיא יורדת כבר 4 ימים ברציפות.

מניית עין שלישית  זינקה ב-6% בעקבות קבלת הזמנה בהיקף של כ-2.75 מיליון שקל מלקוח מהותי ולקוח נוסף - לקוחות ביטחוניים למערכות אוטונומיות קרקעיות. 

רני צים מרכזי קניות  מוכרת את המרכז המסחרי בירכא תמורת 97 מיליון שקל. במטרה לצמצם חובות חתמה החברה על מזכר עקרונות עם צד שלישי למכירת המרכז המסחרי ולפי החברה העסקה תתרום לשיפור תזרים המזומנים התפעולי של החברה ותאפשר לחברה להשקיע במהלכים אסטרטגיים נוספים. 

מנהל ההשקעות שממליץ: כך אפשר להיחשף לשוק האמריקאי ולפזר סיכונים 

באסיה מתנהל המסחר במגמה מעורבת - מדד הניקיי שעולה ב-1% שובר את שיא כל הזמנים ונסחר ב-41,400 נקודות, מדד קוספי עולה ב-0.4%. מנגד, המניות הסיניות יורדות, מדד שנחאי ומדד הנג סנג יורדים ב-0.4%. 

החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים הבוקר בעליות קלות כשכל המדדים המובילים עולים בכ-0.2%. 

אתמול ננעל המסחר בארה"ב במגמה מעורבת. מדד הנאסד"ק עלה ב-0.3%, ה-S&P 500 הוסיף לערכו 0.1% והדאו ג'ונס ירד ב-0.1%. 

טסלה  עלתה בכ-0.5% וסיימה יום תשיעי רצוף של עליות שמחק את כל הירידה השנה. המנייה זינקה בכ-75% מאז השפל אליו הגיעה באפריל. 

מניות השבבים בלטו אתמול בעליות, אנבידיה  עלתה ב-2.3%, AMD  ב-3%, סופר מיקרו קומפיוטר  בכ-7%, ברודקום  ב-2% ואינטל  זינקה בכ-5%.

ישראליות: מניית סולאראדג'  זינקה בכ-11% בעקבות העלאת המלצה מבנק אוף אמריקה, "אנו משדרגים את המלצתנו על מניית סולארדג' מ"ביצועי חסר" ל"נייטרלי", מכיוון שאנו סבורים שהנסיגה האחרונה במחיר המניה מתמחרת תרחיש גרוע ביותר בלתי סביר של מחיקות מלאי, חוסר התאוששות בערוץ המלאי עד 2025 וחוסר יכולת להפיק רווח מהמאזן". 

 צים  נפלה ב-15% בנוסף למניות ספנות נוספות שנפלו במסחר בעולם Hapag -Lloyd הגרמנית ומארסק הדנית שנפלו ב-כ-6% כל אחת. הסיבות לדעת אנליסטים בוול סטריט הן שתיים: הדיווחים על הפסקת אש אפשרית באזורנו וההוריקן בריל במפרץ מקסיקו. 

השבוע תיפתח עונת הדוחות וכנהוג הבנקים ידווחו ראשונים - ג’יי.פי מורגן, וולס פארגו וסיטי בנק ביניהם, כמו כן ידווחו גם פפסי ודלתא איירליינס. 

WSJ | עונת הדוחות תעמיד למבחן את אמון המשקיעים בענקיות הטכנולוגיה 

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח רכבת ההרים נמשכת. לאחר שתחילת השבוע תשואת האג"ח הממשלתית ל־10 שנים צללה בכ־20 נקודות בסיס ונקבעה על 4.87%, אתמול היא עלתה ב־3 נקודות בסיס ל־4.9%. רק לפני כמה ימים תשואת האג"ח הזאת חצתה את רף ה־5.2%. מדדי האג"ח הקונצרניות (תל בונד 20, 40 ו־60) ירדו בכ־0.2%.

3. שוק הסחורות והמטבעות

במסחר במט"ח השקל התחזק בכ־0.9% מול הדולר ונסחר ברמה של 3.68 שקלים לדולר ושל 3.99 שקלים לאירו. התחזקות המטבע הישראלי נבעה הן מהתקדמות השיחות על הפסקת האש והן מפיחות הדולר בעולם, לאחר פרסום נתוני מאקרו שהמשיכו להצביע על המשך האטת הפעילות הכלכלית בארה"ב. גם הבוקר במסחר בעולם השקל מגלה יציבות. 

מחיר חבית נפט מסוג ברנט עמד ביום שישי על כ־86 דולר, עלייה של יותר מ־10% בחודש האחרון. בבנק לאומי ציינו כי עליית מחירי הנפט, למרות התחזקות הדולר בעולם, משקפת חששות להתרחבות הסכסוך הגיאו־פוליטי במזרח התיכון, שתרמו לעליית פרמיית הסיכון הגלומה במחיר הנפט.

4. מאקרו

כצפוי, בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה, על רמה של 4.5% בפעם הרביעית ברציפות בהתאם להערכות

במחלקת המחקר של מגדל שוקי הון מפנים את תשומת לב המשקיעים לכמה נקודות מהודעת הבנק, בין היתר חשש שנותר גבוה מפני אי-וודאות גיאופוליטית ופרמיית הסיכון. חטיבת המחקר של בנק ישראל צופה הורדת ריבית אחת ב-12 החודשים הקרובים. "בהתייחס להתאוששות הפעילות הכלכלית, בנק ישראל מזכיר התמתנות שנרשמה ברבעון השני של השנה, המיוחסת למגבלות בצד ההיצע, וזאת לעומת התאוששות הדרגתית שהזכיר בהודעת הריבית הקודמת".

"בקשר לקצב האינפלציה, הבנק צופה עלייה בקצב של 3.2% ב-12 החודשים הקרובים - נתון הניצב בגבול העליון של החזאים, ולאחר שבתחזית הקודמת שהציגה חטיבת המחקר של הבנק היא הזכירה הפתעות כלפי מטה שנרשמו בנתוני האינפלציה לחודש אפריל". 

פרשנות | בנק ישראל פחות אופטימי מלפני 3 חודשים. מה השתנה? 

עידן אזולאי מנהל השקעות ראשי בסיגמא בית השקעות מצביע על נתונים מדאיגים בענף ההייטק הישראלי. "הנתונים שהתפרסמו בשבוע האחרון מצביעים על קצב צמיחה מתון של הפעילות הכלכלית, חלק מהסקטורים צומחים יותר וחלק פחות. אבל, ישנה עלייה באחוז העסקים מענפי ההייטק שדיווחו על קשיים בחדירה לשווקים חדשים. יותר מחמישית מהחברות בענפי הטכנולוגיה חוות קשיים בפעילות השיווקית שלהן בחו"ל. זהו אתגר משמעותי שניצב בפני חברות הטכנולוגיה המקומיות".

"מה שראינו כאן מתחיל להדאיג. פה לא מדובר בהגבלה על יבוא מלט מטורקיה שניתן למצוא לו תחליף או עלייה בתעריפי השילוח הימי שזו כנראה תופעה זמנית. זה קושי שעלול להתברר כבעל משמעות גדולה יותר הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך". 

בארה"ב, ביום חמישי יתפרסם הנתון החשוב של השבוע - מדד המחירים לצרכן לחודש יוני. נזכיר שהאינפלציה לחודש מאי עלתה בשיעור הנמוך ביותר השנה ושיו"ר הבנק אמר ש"הנתון הזה מראה שאנחנו בדרך הנכונה אל אינפלציית היעד", בחמישי אמירה זו תיבחן שוב. אנליסטים מצפים לעליית מחירים של 3.1% בחישוב שנתי ביוני, אפילו פחות ממאי.

5. תחזית

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי של מיטב מעריך שלמרות הירידה הצפויה בריביות של הבנקים המרכזיים בעולם, השקעה באג"ח הארוכות בחו"ל אינה כדאית. לעומת זאת, עלייה צפויה בתלילות של עקומי התשואה הרבה יותר סבירה. לפיכך, השקעה באג"ח הבינוניות אטרקטיבית יותר. "הורדות הריבית על ידי בנקים מרכזיים בעולם צוברות תאוצה. הדבר מגדיל סיכוי לירידה בתשואות האג"ח, אך להערכתנו, גם מגדיל סיכון לאג"ח הארוכות. להערכתנו, עלייה בתלילות עקומי התשואה זה מהלך הרבה יותר בטוח מאשר הירידה בתשואות הארוכות".

"באירופה, שבה הריבית כבר התחילה לרדת", כתב זבז'ינסקי, "היא עשויה לרדת עוד פעמיים עד סוף השנה, לפי התבטאויות של בכירי ה־ECB. זה קורה כאשר הירידה באינפלציית הליבה באירופה די נבלמה והיא התייצבה בחודשים האחרונים ברמה גבוהה משמעותית מהיעד של 2.9%. הסיבה העיקרית לעצירת הירידה קשורה לאינפלציית השירותים שהתייצבה ברמה של כ־4%".

"בארה"ב הלחצים לעלייה בתלילות עקום התשואות צפויים להתגבר גם בגלל המדיניות הפיסקאלית. ראשית, העלייה בסיכוי של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לזכות בנשיאות מגבירה סיכון לעלייה בגירעון. בקדנציה הראשונה שלו הגירעון עלה מ־3% לכ־5% בלי משבר כלכלי כלשהו", כתב זבז'ינסקי.