הדרך היצירתית של רוסיה ליירט מל"טים מתאבדים

הקומנדו הארגנטינאי חגג 60 שנה לקורס הקומנדו הראשון במדינה - והציג את החימושים המשוטטים של חברת יוויז'ן מצור יגאל • המערכת של חיל המארינס האמריקאי שהופכת מל"טים ל"חור שחור", שמעלים אותם מהרדארים של האויב • וגם: רוסיה עוברת ליירט מל"טים מתאבדים - באמצעות מל"טים מתאבדים • השבוע בתעשיות הביטחוניות

כטב''ם אוקראיני משוגר אל עבר דונצק / צילום: ap, Evgeniy Maloletka
כטב''ם אוקראיני משוגר אל עבר דונצק / צילום: ap, Evgeniy Maloletka

הטכנולוגיות הישראליות מהוות גאווה עבור מדינות שמשתמשות בהן, בזמן שחברות אחרות מרחבי המדינה מפתחות פתרונות חדשים לשוק העולמי. במקביל, מל"טים איראניים מוצגים באירופה - ולא רק באוקראינה, רוסיה יוצרת מענים חדשים ליירוט כטב"מים והיצוא הביטחוני במדינות שונות ממשיך לשבור שיאים. על כל זאת ועוד בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית. 

עסקאות נשק במיליארדי דולרים: כך הפכה מרוקו ללקוחה גדולה של ישראל
בחצר האחורית של סין: המדינה שהציגה מערכת הגנה אווירית ישראלית

הקומנדו הארגנטינאי חוגג עם מל"טים מתאבדים מתוצרת ישראלית

הקומנדו הארגנטינאי חגג 60 שנה לקורס הקומנדו הראשון במדינה, תוך הצגה של החימושים המשוטטים (מל"טים מתאבדים) מדגמי "הירו" של יוויז'ן מצור יגאל. דגם פופולרי של החברה הוא הירו 120, שלפי אתר החדשות הביטחוניות TWZ, בעל טווח מקסימלי של 60-40 ק"מ, ומשך הפעלה של שעה. משקל ראש הנפץ של הירו 120 עומד על כ־4.5 ק"ג. על אותו חימוש משוטט בדיוק, אפשר להתקין ראשי נפץ שונים, כמו, למשל, נגד כלי רכב משוריינים או נגד אנשים.

להירו יש מערכת שמאפשרת למפעיל מרחוק לראות את מה שהחימוש המשוטט רואה, דרך מצלמות אלקטרו־אופטיות ואינפרא אדום. הוא יכול לבצע תיקוני מסלול קלים לכלי הטיס, או לקבוע לו שהמשימה מבוטלת, במקרים כמו של הופעת עוברי אורח, לדוגמה.

משגר של מערכת ההירו 120 מותקנת על רכב קל אמריקאי של GM Defense / צילום: חברת יוויז'ן
 משגר של מערכת ההירו 120 מותקנת על רכב קל אמריקאי של GM Defense / צילום: חברת יוויז'ן

כמו כן, ניתן לשגר את החימושים המשוטטים ליעדים, ושהם יבצעו את המשימה מתחילתה ועד סופה בעצמם, או להעביר את ההפעלה עליו לגורם בשטח - כדי להגביר את התיאום והיעילות של הכוחות. דגם גדול יותר של יוויז'ן הוא הירו 1250: כלי גדול וקטלני, שנושא ראש נפץ של 50 ק"ג, בעל טווח של יותר מ־200 ק"מ ומשך הפעלה של עד 10 שעות.

המערכת מתל אביב שמאפשרת זיהוי איום כטב"מים לא מוכרים

חברת נטליין התל־אביבית חשפה לאחרונה מערכת זיהוי כטב"מים שנועדה להתמודדות עם אתגר מעניין: זיהוי כטב"מים לא רשומים, שמהווים כ־20% מכלל השוק - כך מדווח בדיפנס פוסט. אין מדובר רק בכטב"מים צבאיים, אלא גם בכטב"מים אזרחיים ששוטפים את השוק - כולל, לדוגמה, מתוצרת DJI הסינית.

"בנטליין, אנחנו לומדים ומנטרים כל הזמן את האיומים שמתפתחים באזורי מלחמה שונים ברחבי העולם, כדי לפתח פתרונות מהירים", סיפר לדיפנס פוסט המנכ"ל, שי פלטי. המערכת של נטליין מתבססת על אלגוריתם מבוסס בינה מלאכותית, שמזהה כטב"מים בעזרת אלמנטים שמאפשרים זיהוי ויזואלי של איומים אוויריים. "צוותי המחקר והפיתוח שלנו פיתחו את האלגוריתם שמזהה מקורות איום, ללא תלות בנתונים ספציפיים".

רוסיה עוברת ליירט מל"טים מתאבדים - באמצעות מל"טים מתאבדים

מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, בפברואר 2022, הצבא של פוטין מתקשה להתמודד עם המל"טים התוקפים והחימושים המשוטטים (מל"טים מתאבדים) של קייב. לכן, כפי שמדווח באתר TWZ, רוסיה עוברת לייצר פתרונות בדמות חימושים משוטטים שמיועדים ליירט מל"טים מתאבדים. זו הפקת לקחים רוסית, לאחר שבמדינות רבות בעולם הבינו כי הדרך היעילה ליירט את האיומים הללו בעלויות סבירות, היא באמצעות כלי ייעודי דומה.

לכן, החברה הרוסית רד ליין פיתחה את המיירט הייעודי "ווגן 9SP", אותו חשפה לאחרונה באירוע בסנט פטרבורג. בחברה פירטו את תהליך היירוט: התהליך מתחיל בזיהוי באמצעות מכ"ם, כשלאחריו משגרים את החימוש המשוטט הייעודי ממשגר קרקעי בזווית 45 מעלות. לאחר מכן, הכלי מסוגל להאיץ עד למהירות של כ־200 קמ"ש, עד שהוא פוגע באיום האווירי של האויב - ומתפוצץ.

סוגיה מעניינת היא שיטת ההנחיה של החימוש המשוטט אל המטרה. עוד בטרם שיגורו, זיהוי המכ"מ מוביל למעקב לייזר אחרי האיום. בעקבות כך, שיבושי GPS שמוכרים משדה הקרב בישראל עשויים לא להיות רלוונטיים נגד ווגן 9SP, שהרי מסתמן שהוא לא נדרש לתקשורת לוויינית עבור הניווט.

מל"טים איראניים במצעד בבלארוס על גבי טנדרים סיניים

השימוש הנרחב של רוסיה במל"טים האיראניים "שאהד 136" במסגרת המלחמה באוקראינה כבר ידוע בכל רחבי העולם, אבל אלו לא נמצאים רק אצלה. מל"טים מדגם "גראן 2", הכינוי הרוסי של שאהד 136, הוצגו לראשונה במצעד צבאי במצעד בבירת בלארוס, מינסק. המל"טים האיראניים הוצגו על גבי טנדרים סיניים GWM קינג קונג קאנון, שמשמשים כמשגרים.

אף שהבלארוסים ניסו להסתיר זאת, המל"טים שהוצגו בתערוכה הם איראניים. שאהד 136 נחשב לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות, מחירו עומד על כ־700 אלף דולר. לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד.

למרות המחיר הזול, לפי דיווחים בתקשורת המערבית, רוסיה, שחסרה בתעשיית כטב"מים מתקדמת משל עצמה, משלמת לאיראן על כל כטב"ם מחיר שנחשב למופקע: 375 אלף דולר. האיראנים, לפי הדיווחים, אף הציגו לרוסים מחיר מבצע: 2,000 יחידות תמורת 290 אלף דולר לכל כלי, או כ־6,000 יחידות תמורת כ־193 אלף דולר.

המערכת שהופכת את המל"ט התוקף האמריקאי ל"חור שחור"

חיל המארינס האמריקאי הטמיע במל"ט MQ9 ריפר פּוֹד לוחמה אלקטרונית, שמגן על הכלי מפני איומי האויב ומסייע לכוחות בקרקע באותו זמן. באתר דיפנס ניוז, מדווח כי במסגרת פורום של מכון ברוקינגס, מפקד המארינס, גנרל אריק סמית', שפך אור על היכולות של הפוד, מתוצרת ג'נרל אטומיקס ו־L3 האריס.

"הפוד מסוגל לחקות, אני אהיה זהיר כאן, את הדברים שנשלחים אליו. לזהות אותם ולשלוח בחזרה", הסביר סמית'. כלומר, למשל, אם האויב מנסה לבצע למל"ט "ספופינג", קרי לשלוח אות שגוי כדי לפגוע ביכולות ניווט - הפוד מאפשר למל"ט לשלוח את השיבוש בחזרה. "המערכת מאפשרת למל"ט את היכולת להיעלם במידה מסוימת מהרדאר של האויב", ציין סמית'.

עד עתה, המערכת, שנקראת RDESS/SOAR, הייתה ידועה בתור כזו שהתבצעו בה ניסויים בחיל האוויר האמריקאי ב־2021, אך לא היה מידע רבה לגביה. לפי ג'נרל אטומיקס, הפוד נועד לאסוף ולאתר מיקומי אותות שמיועדים לייצר ניתוק. בדרך זו, במסגרת סד השיקולים של ניווט המל"טים בשדה הקרב, ניתן לקבל החלטות בצורה נבונה יותר והשרידות עולה.

הביקור המסקרן של שר ההגנה הסעודי בטורקיה

שר ההגנה הסעודי, הנסיך חאלד בן סלמאן, ביקר בשבוע שעבר במטה התעשייה האווירית הטורקית (TAI) באנקרה ובחברת בייקאר באיסטנבול, שידועה בשדה הבין־לאומי בזכות סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה: חתנו של הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן, סלצ'וק בייראקטר. במהלך הביקור, הנסיך חאלד גם נועד עם נשיא התעשיות הביטחוניות הטורקיות, חאלוק גורגון, כשלאחר מכן, חתם על מזכר הבנות לשיתוף פעולה.

גורגון התמקד עם שר ההגנה באפשרויות לשילוב החברות הטורקיות בנדבכים הביטחוניים של חזון ערב הסעודית לשנת 2030. אותו חזון מיועד להפחית את התלות של הכלכלה הסעודית בנפט, שמהווה כ־40% מהתמ"ג. הענף הביטחוני, שצומח בכל רחבי העולם, מיועד להיות כזה שיתפוס מקום מרכזי בהפחתת שיעור הנפט מתוך התוצר.

הטנק החדש של הודו מול האיום הסיני

הודו חשפה את הטנק הקל החדש מתוצרת מקומית "זוראוור", תוצר של שיתוף פעולה בין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו (המקביל של מפא"ת וסיב"ט במשרד הביטחון הישראלי), לבין חברת לארסן וטוברו (L&T) ההודית. הטנק מעניין במיוחד בגין הייעוד שלו - התמודדות עם האיום הסיני באזור הגבול בין המדינות, שמאופיין בטופוגרפיה הררית.

השם זוראוור שואב את ההשראה מגנרל זוראוור סינג, שהוביל במאה ה־19 את הלחימות באזורים לדאק ומערב טיבט. בניו דלהי, ציינו כי הטנק, שמשקלו כ־25 טון, צפוי להיכנס לשלב הניסוי בתוך זמן קצר. הוא בעל יכולות אמפיביות, שמתאימות מאוד לריבוי הנהרות ולגופי המים האחרים שנמצאים במרחב הגבול עם סין.

לפי שעה, צבא הודו הזמין 59 יחידות מהטנק החדש, שמיועד להשלים הליכי מבצוע ב־2027, כשהיעד הוא בהמשך להזמין 295 יחידות נוספות. "להערכתי, זה ייקח בין שנה לשנה וחצי להשלים את שלב הניסויים ולהתקדם הלאה", אמר ד"ר סמיר קמאט, יו"ר DRDO.