הדיל הסודי נחשף: כפי שפורסם היום לראשונה באתר גלובס, החשב הכללי פרסם מכרז להקמה ולהפעלת אגרות הגודש בגוש דן, הרפורמה שנכנסה לחוק ההסדרים בשנת 2021 ושעוכבה על ידי שרת התחבורה מירי רגב מאז כניסתה לתפקיד.
● המועמדת של מירי רגב לתפקיד יו"ר חברת נת"ע
● תשלום בכניסה לגוש דן: המכרז ההיסטורי יוצא לדרך. כך זה יעבוד
לגלובס נודע שרגב קיבלה הצעה בדמות הקמת רכבת לקריית שמונה והארכת כביש 6 דרומה לנבטים - בתמורה להסרת התנגדותה לקידום האגרה בידי משרד האוצר. ואולם בסביבת רגב זעמו לנוכח פרסום המכרז וצפוי שהשרה תפעל לביטולו.
נזכיר כי בשנת 2021, לאחר שהמכרז פורסם ולאחר שכבר חברות רבות הביעו בו עניין, רגב הורתה לבטל את פרסומו של המכרז מיד לאחר שנכנסה לתפקידה כשרת תחבורה.
ההצעות לרגב ששינו את התמונה
רגב הביעה בעבר התנגדות למה שהיא כינתה גזירות של האוצר, כמו החלת אגרות הגודש והחלת מס נסועה על כלי רכב חשמליים. באוצר, בתגובה, לא תקצבו תוספות שירות באוטובוסים שהותנו בהחלת אגרות הגודש באופן שפגע ברגב מול דרישותיהן של ראשי רשויות מקומיות להוסיף תדירות וקווי אוטובוסים ליישוביהם.
כעת, בתמורה להסרת התנגדות רגב לקידום אגרות הגודש הוצעה לה הצעה, שלא נרשמה בכתב במסגרת הסיכום התקציבי בין המשרדים, והיא כוללת את תקצוב ביצועו של קו רכבת לקריית שמונה. הדבר פורסם בגלובס כבר לפני שלושה חודשים, ומשרדי האוצר והתחבורה הכחישו קיומו של דיל כזה.
אלא שבשטח, המכרז שבעבר יצא מחברת נתיבי איילון הכפופה למשרד התחבורה יצא כעת באמצעות החשכ"ל, כך שלרגב לכאורה אין השפעה על המכרז, למעט מחאה קולנית. כך כל הצדדים יכולים להיות מרוצים: מצד אחד, רגב לא מקדמת את אגרות הגודש ואין לה מעורבות ברפורמה, והיא אף מתנגדת לה פומבית, ומן הצד השני זה פרויקט דגל שיוכל להותיר מורשת סימלית.
פרויקט נוסף שהוצע לרגב הוא מימון הארכת כביש 6 דרומה לנבטים. פרויקט כזה, אם יבוצע, יהיה במימון מלא של המדינה משום שלחלק הדרומי של כביש 6 אין התכנות כלכלית לפרויקט כביש אגרה בשיתוף המגזר העסקי, ועלותו נאמדת במיליארדי שקלים. בחודש נובמבר האחרון פנו ראשי רשויות בדרום לשרים ודרשו את קידום הפרויקט, וככל הנראה דרישתם מונפה. סביר להניח שאלו הפרטים הידועים ושהדיל הגדול כולל עוד סעיפים רבים
אגרות הגודש יניבו למדינה מיליארדים
אגרות הגודש יניבו לקופת המדינה כ־1.3 מיליארד שקל מדי שנה החל משנת 2027. לפי החוק 700 מיליון מתוכם אמורים לממן את פרויקט המטרו להקמת שלוש קווי רכבת תחתית בגוש דן והיתר לקידום התחבורה הציבורית - סעיף סל עמום שיכול לשמש למגוון צרכים.
במסגרת החוק, נזכיר, נקבעו שלוש טבעות בגוש דן - פנימית, אמצעית וחיצונית, כשאגרת הגודש תחול על מעבר ביניהן בין השעות 6:30־10:00. כשכיוון הנסיעה הוא למוקד הגודש, התשלום בטבעות האמצעית והפנימית יעמוד על 10 שקלים (כל אחת), ואילו בטבעת החיצונית התשלום יעמוד על 5 שקלים. בשעות 15:00־19:00 לשני הכיוונים התעריף יעמוד על 5 שקלים בטבעות האמצעית והפנימית ועל 2.5 שקלים בטבעת החיצונית.
כמו כן, צוין כי בעתיד רשות המסים תעדכן את התעריפים לאור בדיקה של מהירות הנסיעה לפי מפתח מסוים, כאשר האחריות לקביעת מדדי המהירות תהיה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. השימוש בפרמטר המהירות נועד לבחון את יעילות מס הגודש בהקטנת העומסים.
במהלך הדיונים על הצעת החוק בוועדת הכספים של הכנסת הוחלט לפטור ממס הגודש אופנועים ורכבי חירום והצלה. אחרי ויכוחים רבים בנוגע למוניות הוחלט כי הן ישלמו 50% מהתעריף, ונהגי משאיות, כך הוחלט, ישלמו תעריף כפול.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.