שנת שיא למקס סטוק: ההכנסות קפצו ל-1.3 מיליארד שקל

רשת הדיסקאונט מסכמת שנה עם צמיחה גבוהה בהכנסות וברווחים • ההכנסות ב-2024 צמחו בכ-19%, בין היתר הודות לעלייה ניכרת בכמות הלקוחות ומפתיחת סניפים חדשים • כמו כן, מתקפות החות'ים על ספינות וההכרח להשתמש בנתיבים ימיים חלופיים, גרמו להתארכות המשלוחים ולעלייה במחירי התובלה הימית

סניף הדגל של מקס סטוק בראשל''צ / צילום: מירו ממן
סניף הדגל של מקס סטוק בראשל''צ / צילום: מירו ממן

הישראלים שנאלצו להישאר בארץ בשל השמיים הסגורים, והעלאות המחירים בכל סגמנט אפשרי, שלחו את הישראלים לחנויות הדיסקאונט, ורשת הסטוקים הגדולה בארץ מקס סטוק מסכמת שנה עם צמיחה חזקה בהכנסות וברווחים.

חגיגת הקניות סידרה לביג זינוק של כ-70% ברווח הנקי
זינוק ברווחי סלקום, בעלת השליטה החדשה מורווחת כחצי מיליארד שקל

הרשת, שממשיכה במגמת ההתרחבות עם פתיחת סניפים חדשים, מפעילה 65 סניפים ברחבי הארץ, באמצעות חברות בנות או זכיינות. בשנה האחרונה פתחה ארבעה סניפים ביבנה, קריית ים, גדרה ורחובות. עד סוף 2026 צפויה לפתוח ארבעה סניפים נוספים בבעלותה.

ההכנסות בשנת 2024 צמחו בכ-19% לשיא של כ-1.33 מיליארד שקל - בין היתר הודות לעלייה ניכרת של כ-10% במכירות חנויות זהות בעיקר כתוצאה מגידול בכמות הלקוחות וכאמור מפתיחת סניפים חדשים. הצמיחה בהכנסות התבטאה בגידול חד ברווח הנקי, שעלה בשנה בכ-32% לשיא של כ-121 מיליון שקל - בתמיכת השיפור ביעילות התפעולית. הרווח התפעולי השנתי עלה בכ-24% לכ-184 מיליון שקל, בהשוואה לכ-148 מיליון בשנה הקודמת.

סניף הדגל של מקס סטוק בראשל''צ / צילום: ג'וד מוסקוביץ
 סניף הדגל של מקס סטוק בראשל''צ / צילום: ג'וד מוסקוביץ

ברבעון הרביעי ההכנסות צמחו ב-21% לכ-328 מיליון שקל, בהשוואה לכ-272 מיליון שקל ברבעון הרביעי של השנה הקודמת, כשמחצית מהצמיחה נרשמת הודות לעלייה במכירות בחנויות הזהות ומגידול במספר הלקוחות, וחצי נבעה מפתיחת סניפים חדשים. גם ראש השנה וחגי תשרי שחלו השנה ברבעון הרביעי, בעוד בשנת 2023 צוינו ברבעון השלישי, תרמו לתוצאות, כמו גם השפעות סגירת החנויות בימי המלחמה הראשונים, יחד עם שעות עבודה מצומצמות באוקטובר 2023.

הרווח הנקי עלה ברבעון בכ-28% לכ-29 מיליון שקל. דירקטוריון החברה החליט על חלוקת דיבידנד בסך של 70 מיליון שקל.

75% מהמוצרים נמכרו במחיר של 10 שקלים או פחות

בסוף השנה הודיעה מקס סטוק על סגירת הפעילות בפורטוגל, בעקבות תוצאות לא מספקות ומכניסת מתחרים חדשים לשוק. הפעילות צפויה להיסגר עד סוף השנה, כשלהשפעתה על ה- EBITDA המתואם לשנת 2024 הייתה הפסד של כ- 4.7 מיליון שקל, הנובע בעיקר מהוצאות שכר.

הרשת, שמתאפיינת במחירים זולים, בחנויות ענק לצד חנויות מיני שכונתיות ובמוצרים מתחלפים בהתאם לעונות ולחגים, מכרה כ-75% ממוצריה במחיר של 10 שקלים או פחות, וכ-92% מהמוצרים במחיר של 20 שקל ופחות (כולל המוצרים שמחירם נמוך מ-10 שקל). כאמור, המחירים הזולים של מרבית המוצרים הם מוקד המשיכה לצרכנים שכורעים תחת יוקר המחיה ומחפשים אחר מוצרים זולים לפעילויות לילדים, ציוד לבית הספר, יצירה ואמנות כמו גם לאבזור הבית, כושר ביתי או ציוד לבעלי חיים.

כ-60% מהמוצרים מיובאים מחו"ל, בדגש על המזרח הרחוק, מסלול שנפגע בצורה קשה עם מתקפות החות'ים על ספינות וההכרח להשתמש בנתיבים ימיים חלופיים שגרמו להתארכות המשלוחים - מ-21 יום ל-52 יום - ולעלייה במחירי התובלה הימית, כשבינואר-פברואר 2024 המחירים יותר מהוכפלו, ועד הקיץ עלו ב-150% נוספים. בחברה מציינים כי ברבעון האחרון של השנה מחירי התובלה ירדו וחזרו לרמת המחירים שהייתה בפברואר. להתייקרויות אלו מציינים כי לא הייתה השפעה מהותית על החברה.

התחרות בענף הסטוקים התעצמה בשנים האחרונות, עם התרחבות רשתות כמו "הסטוק", רכישת רשתות שיווק של רשתות סטוק - כך למשל: יוחננוף את זול סטוק ושופרסל את דן דיל - ופוקס שהביאה לארץ את ג'מבו סטוק מיוון.

תחרות גם מול עליאקספרס, שיין וטמו

התחרות קיימת גם מכיוון אתרים בינלאומיים כמו עליאקספרס, שיין וטמו, שמוכרים מגוון רחב של מוצרים במחירים זולים. עם זאת, ברשת פחות מודאגים מכניסת מתחרות חדשות לשוק התחרותי ממילא, בגלל הזמן שייקח להקים רשת בפריסה ארצית. גם המיזוג של הסטוק עם חברת היפרטוי שמפעילה את הפיראט האדום וטויסאראס, שעדיין טעון אישור רשות התחרות, משרה סימני שאלה מכיוון שעדיין לא ברור מה תהיה השפעתו על השוק, לאור העובדה כי מדובר בחנויות צעצועים שמתחרות עם מקס סטוק בקטגוריות מצומצמות יחסית, ולא ברור עדיין אם המיזוג יוביל לשינוי באופי הפעילות של שתי רשתות הצעצועים.

"הרבעון הרביעי הוא סיום עוצמתי לשנה מצוינת, שבה הצגנו מכירות שיא לצד צמיחה דו ספרתית חזקה בכל מדדי הרווח", אמר אורי מקס, מייסד ומנכ"ל החברה. "תוצאות אלה משקפות את המשך הגידול במספר הלקוחות המבקרים בסניפים, לצד יישום עקבי של הרחבת הפריסה של הרשת. אנו ממשיכים להיות ממוקדים במתן ערך יוצא דופן לכלל לקוחותינו, וסבורים כי אסטרטגיה זו תתמוך בהמשך התפתחות החברה גם בתנאי שוק משתנים. בנוסף, ביוני 2024 השקנו את המרלו"ג החדש בקיבוץ שומריה, מהלך שצפוי לתרום בעתיד לשיפור היעילות התפעולית של החברה ולתמוך באסטרטגית הצמיחה בישראל".