מחירי הביטוח המקיף לרכב זינקו בשנים האחרונות בעשרות אחוזים, ועל פי נתוני WOBI, התעריפים התייקרו ב-75% בחמש השנים האחרונות. בזמן שהציבור מנסה להבין איך ההוצאה הזו הפכה לאחת הגדולות בכלכלת הבית, גם הרשויות נכנסות לתמונה: לאחרונה פנתה רשות שוק ההון ל-9 מתוך 14 חברות הביטוח בדרישה להסביר את הפערים בין עלות הסיכון בפועל לעלויות שהן גובות מהמבוטחים.
● שי באב"ד: "שטראוס מחויבת לדרום ולצפון, משקיעים מאות מיליונים במפעלים"
● ראש עיריית נתיבות: "קיבלתי מיהדות העולם יותר כסף ותמיכה מהממשלה שלי"
במהלך ועידת הדרום לעסקים של גלובס, יפעת רייטר, מנכ"לית AIG, שרשות שוק ההון לא פנתה אליה, התייחסה לאתגרים העומדים בפני תעשיית הביטוח בעידן של אי ודאות ביטחונית וכלכלית, בשיחה עם כתבת גלובס אלה לוי וינרב.
מה עומד מאחורי מחירי הביטוח הגבוהים?
כולנו יודעים שמחירי הביטוח בשנים האחרונות נסקו, במקומות מסוימים זה פי שתיים. ממה נובע הפער בין הסיכון ועלות התביעה לבין הפרמיות שאתם גובים מהציבור. למה אנחנו רואים את המחירים האלה?
"נגעת בנקודה מאוד חשובה שמעסיקה אותנו ואת כלל הציבור. המציאות הכלכלית בישראל מייצרת אתגר אמיתי גם לצרכנים וגם לחברות. אנחנו כל הזמן שואלים את עצמנו איך מציעים מוצר ביטוחי גם הוגן, גם חדשני וגם נכון כלכלית. מאז שיצאנו מהקורונה חלה עלייה משמעותית בגנבות רכבים, היום בישראל כל יום נגנבים 50 כלי רכב.
"אם נחזור ל-2020, מספר הרכבים שהיו נגנבים ביום עמד אז על 20 כלי רכב. עלייה של פי 2 וחצי בגנבות הרכבים. התייקרות חלפים,במיוחד לרכבים חדשים וחשמליים, הסביבה המאקרו-כלכלית, האינפלציה, ועוד הרבה מאוד גורמים שגרמו לעלייה משמעותית במחירים. אם נלך כמה שנים אחורה לתקופת הקורונה, המשוואה הייתה הרבה יותר נמוכה. מספר התאונות היה נמוך יותר, הייתה שחיקה של התעריפים מכוח השוק כי נכנסו שחקנים חדשים. התחרות הייתה בשיאה, וחברות הביטוח יכלו להוריד תעריפים. זה מה שהעצים את האירוע הזה ויצר משבר לחברות הביטוח עם הפסדים מאוד גבוהים".
אז איך מתמודדים? יוקר הביטוח זו גזירה משמיים או שלקוח שרוצה לצמצם את היקף ההוצאה על ביטוח רכב יש מה לעשות? ומהצד השני, האם לחברות הביטוח יש מה לעשות כדי להתמודד עם האתגרים הללו שציינת שהשוק מציב?
"אנחנו שואלים את הלקוח הרבה מאוד שאלות ומייצרים פרסונליזציה. כשהקמנו את החברה שאלנו שאלות שהיו נראות אז מוזרות. משם פיתחנו את כל הנושא הזה. היום אנחנו מדברים על הייפר-פרסונליזציה, לא מייצרים מוצר סטנדרטי, אלא מתאימים את עצמנו לצרכן, למידותיו ולצרכים שלו. דוגמא לכך היא ביטוח נהגים צעירים, פיתחנו מוצר שנקרא Just Drive, אפליקציה שמאפשרת לשלם ספציפית לזמן שהילד נוהג ברכב, במקום לקחת ביטוח לרכב ולהוסיף אלפי שקלים על הביטוח. כלומר, יש דרכים לחסוך ולצמצם. כל הנושא של האונליין והדיגיטל גם הוא דרך היום לצמצם עלויות. כל חברות הביטוח מחזיקות פלטפורמות למכירת אונליין, ואנחנו לוקחים את זה לשלב הבא. בעולם הנסיעות לחו"ל זה כבר מאוד טריוויאלי, רוב הלקוחות רוכשים הכל באינטרנט, אבל כשיש תביעה זה כבר אירוע אחר".
האתגרים במציאות הישראלית המורכבת
מה התפקיד של חברה עסקית במציאות שכולנו חווים? אם בכלל? איך אתם השתלבתם בתמונה המורכבת של המציאות הישראלית בשנה וחצי האחרונות, של מלחמה, חטופים ואזעקות?
"גם אותנו זה תפס בשוק. אנחנו כמו כל עם ישראל חיים את האירוע הזה 24/7. מיד אחרי ה-7 באוקטובר עסקנו במה אנחנו עושים ביום-יום באותו רגע שזה קרה. היו לנו לקוחות שנרצחו באותו יום. דוגמה אחת לאיך שפעלנו בעולמות ביטוח החיים, דאגנו להצלבה של מאגרי מידע של הנרצחים מיוזמתנו ועם מאגרים שלנו, וזיהינו תוך כמה ימים מי היו הלקוחות שמבוטחים אצלנו שנרצחו. סילקנו להם את המשכנתא, פנינו למשפחות ווידאנו שהכול טופל. הייתה הרבה הכרת תודה מצד המשפחות. חשבנו איך אנחנו מקלים על הבירוקרטיה. שינינו את כל המסרים התקשורתיים שלנו, החל ממענה לשיחות ועד לקמפיינים".
עד היום יש לכם אתגרים, יירוטים, טילים, אתם מעורבים כמעט בכל תחומי החיים.
"זה נכון, לדוגמא לאחר האירועים של האלימות כלפי האוהדים באמסטרדם, שלחנו מטוס חילוץ, רעידת האדמה שהייתה לפני שבועיים והשריפות ביום העצמאות, כל אירוע כזה הוא אירוע שמעסיק חברת ביטוח. ולכן הרגישות, הטיפול המיידי והפרואקטיביות הם סופר קריטיים. פעלנו מיידית גם בתחום הרגשי, גם הפיזי, גם לסייע לעובדים ולמילואימניקים. פינינו עובדים לבתי מלון, ורתמנו את החברה הגלובלית, אנחנו חברת הביטוח היחידה שחברת האם שלה בארה"ב, והיא חברה גלובלית. אחד המהלכים היה לרתום את המנכ"ל העולמי לעניין הזה. הבנו שיש פה פער וקושי רגשי גדול מאוד לציבור עד היום, ואנחנו לוקחים חלק גם בקמפיין להשבת החטופים, אנחנו משקיעים הרבה מאוד מאמצים להעלות את המודעות ולהחזיר את החטופים הביתה כמה שיותר מהר, ורתמנו חברות מסחריות לכך".
את כבר 25 שנים בחברה, 5 שנים כמנכ"לית והן היו די סוערות - שנות הקורונה והמלחמה, וברקע כל הזמן יוקר המחייה - איך משלבים ערכים והגעה לתוצאות עסקיות עבור בעלי המניות במציאות כזאת?
"זאת החובה שלנו, זאת לא זכות. חווינו שני משברים עולמיים, וזאת המחויבות שלנו להיות שם. זאת הציפייה גם של הצרכנים וגם של העובדים. אנחנו לא יכולים לדאוג רק לשורת הרווח בעולם של היום, אבל זה מזין את עצמו. בחמש השנים האחרונות הכפלנו את כמות הלקוחות החדשים, הגדלנו רווחים, קיבלנו קפיצה מדהימה וזה עושה את ההבדל. הלקוחות והעובדים מעריכים ומוקירים את העשייה הזאת".
***גילוי מלא: הוועידה מתקיימת הודות לשיתוף פעולה עם קבוצת שטראוס, עיריית נתיבות, בנק לאומי, AIG ודוראל
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.