אחרי 20 שנה: איביי סוגרת את פעילותה בישראל, כל העובדים יפוטרו

איביי (eBay) מכנסת כעת את עובדיה בנתניה ומודיעה להם על כוונתה לסגור את פעילות המחקר והפיתוח שלה, אחרי עשרים שנה של נוכחות מקומית

משרדי איביי בישראל. בעיגול: המנכ''ל אמיר די־נור / צילומים: רמי זרנגר, ענבל מרמרי
משרדי איביי בישראל. בעיגול: המנכ''ל אמיר די־נור / צילומים: רמי זרנגר, ענבל מרמרי

חברת המסחר האלקטרוני איביי (eBay) מכנסת כעת את עובדיה בנתניה ומודיעה להם על כוונתה לסגור את פעילות המחקר והפיתוח שלה, אחרי עשרים שנה של נוכחות מקומית. קרוב ל-200 עובדים יפוטרו במסגרת המהלך, לאחר שהחברה כבר יצאה בכמה גלי פיטורים שהשפיעו בעיקר על פעילות השיווק והמכירות בישראל. הפעם מדובר בפעילות פיתוח תוכנה שנחשבת לקרובה יותר לליבת העשייה של החברה.

הדוח הכי חשוב בוול סטריט יפורסם הערב. מה הוא יגלה?
בלעדי | החברה מרעננה שמחזיקה בהזמנות של מיליארד דולר, ומכוונת לשוק של אנבידיה

נאמנותה של איביי לפעילותה בישראל עמדה למבחן גם לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל, כאשר ביוני 2024 פוטרו כ-40 עובדים. אז טענה החברה כי היה מדובר ב"מענה יעיל ומותאם ללקוחות החברה", אך הפעילות בישראל עדיין "ממשיכה להיות חלק אינטגרלי מהיכולת של איביי לממש את האסטרטגיה המוצרים שלה".

היום (ד') נשמעים דברים אחרים: "לאחר שיקול דעת מעמיק, קיבלנו את ההחלטה הקשה לסגור את משרדנו בישראל במהלך הרבעון הראשון של שנת 2026. אנו מחויבים להמשיך לספק תמיכה וללוות את העובדים שלנו לכל אורך תהליך המעבר. כחברה גלובלית, איביי מעריכה באופן מתמשך את המודל התפעולי שלה בהלימה עם היעדים האסטרטגיים ארוכי הטווח, ועל מנת לייעל את התמיכה בלקוחות ובעובדים".

חווה צמיחה - אך רחוקה מהרווחיות שהפגינה בעבר

איביי נמצאת בשנים האחרונות במצב של הצטמקות ובקרת נזקים - ולפי הדיווחים בארה"ב היא מתכוונת לסגור גם את משרדיה בניו יורק המבוססים על רכישת חברת TCGplayer שעוסקת במכירת קלפי משחק, ולהעביר את הפעילות למשרדי החברה בקנטקי. הפעילות בניו יורק עדיין נמצאת תחת משא ומתן קיבוצי עם כ-220 עובדים שהתאגדו.

איביי סופגת תחרות מצדן של חברות סיניות כמו TEMU ו SHEIN - שנחלשו מעט בתקופה האחרונה לאחר ביטול הפטור ממכס על יבוא מוצרים מוזלים מסין לארה"ב - וכן מאמזון ו-וולמארט . עם זאת, החברה דווקא חווה צמיחה בשנה האחרונה - הן במחיר המנייה שעלה ב-33% בשנה, והן במספר המשתמשים שחזר לגדול. ברבעון הראשון של 2022 הוא עמד על 138 מיליון משתמשים, שנה לאחר מכן ירד ל-131. כעת עומד המספר על 134 מיליון, נכון לסוף מרץ 2025. עם זאת, היא עדיין רחוקה מהרווחיות הגדולה שהפגינה בשנות הקורונה - רווחיה התכווצו פי עשר ולא צמחו מאז בשיעור משמעותי.

החברה החלה את פעילותה בישראל עם רכישת הסטארט-אפ שופינג דוט. קום ב-2005 תמורת 620 מיליון דולר, ובשיאה העסיקה במרכז שאותו בנתה בנתניה כ-350 עובדים. גל הפיטורים הנוכחי וסגירת המרכז המקומי הוא הרביעי במספר מזה שנתיים: ב-2023 פוטרו בחברה 30 עובדים, בתחילת 2024 פוטרו עוד כ-20 עובדים ואילו ביוני אשתקד, כאמור, 40 עובדים. לאחריהם, עבדו בחברה כ-250 עובדים, ומאז עזבו אותה ככל הנראה 50 עובדים נוספים. על פי רשת לינקדאין החברה מעסיקה כיום מעל ל-190 איש בישראל.

בכתבה נרחבת על מצבו של מרכז הפיתוח שפורסמה בשנה שעברה, הביעו עובדים רבים חשש מפני סגירת הפעילות בישראל על רקע המלחמה והיחלשותה של איביי אל מול המתחרה אמזון. מצבה של איביי דווקא השתפר, אך המלחמה נותרה בעינה.

איביי הכתה את הצמיחה של אמזון בשנה האחרונה - מנייתה עלתה ב-33% לעומת אמזון שעלתה ב-14% בלבד, אך רשמה שיעור צמיחה נמוך מזה של וולמארט עם 50% ושופיפיי עם 87%.