על רקע המגמה החיובית בבורסה ביום א', בלטה הירידה במניית חברת התעופה אל על שאיבדה 3.6%. אל על היא מרוויחה מרכזית מהמלחמה הממושכת בעזה, והחברה רושמת בשנה האחרונה רווחי שיא לנוכח הקיטון בתחרות בנתב"ג, שהקנה לה שליטה כמעט מוחלטת בקווים הרווחיים לצפון אמריקה, מה שאפשר לה להקפיץ את מחירי הטיסות.
● מניות הסקטור הביטחוני זינקו. אלה החברות שכיכבו
● המלחמה הקפיצה את מניית אלביט לשיא; מיקי פדרמן כבר שווה 32 מיליארד שקל
נראה שהמשקיעים בת"א רואים כעת לנגד עיניהם את סגירת השמיים החל מיום שישי לתקופה לא ידועה, של ימים או אף שבועות, שתוביל לירידה בהכנסות החברה. גם הקפיצה במחיר הנפט שנלווית לתחילת המערכה הצבאית באיראן אינה מבשרת טובות בטווח הקרוב, שכן היא צפויה להגדיל את הוצאות הדלק של אל על - המהווה נדבך מרכזי בעלויות התפעול של החברה.
למרות הירידות ביום ראשון, אל על, בניהולה של דינה בן טל גננסיה ובשליטת קני רוזנברג, היא אחת ההשקעות המוצלחות בבורסת ת"א מתחילת 2025 עם עלייה של 68% ובשנה האחרונה הוסיפה לערכה 230% לשווי שוק של 7.2 מיליארד שקל.
גם מניית המתחרה המקומית ישראייר , בשליטת רמי לוי, נסחרה במגמה שלילית ביום א', אך בשנה החולפת עלתה בכ-70% ומשקפת לחברה שווי של 600 מיליון שקל.
יוטב קוסטיקה, מנכ"ל משותף ומנהל השקעות ראשי במור קרנות נאמנות, טוען כי "הראייה של המשקיעים כרגע, כפי שהיא מתבטאת בשוק ההון, היא שמדינת ישראל ביום שאחרי (המלחמה עם איראן) תהיה במצב יותר חזק ויותר טוב". לכן, להערכתו, למרות שבטווח הזמן הבינוני חברות התעופה הישראליות אמורות ליהנות מקיץ חזק, כאשר נתח השוק שלהן צפוי לגדול שוב בשל היעדרותן של חברות תעופה זרות מנתב"ג, "עדיין מצפים בשוק 'ליום שאחרי', שבו ייתכן שאחד האיומים הביטחוניים הכי גדולים על המדינה מוסר, או לפחות מצומצם משמעותית".
כלומר, להערכת קוסטיקה, המשקיעים שלחו את מניות אל על לירידה גם מתוך הערכתם כי שוק התעופה המקומי יחזור ל"נורמליות" בעידן שלאחר המלחמה.
צים קפצה בניגוד למגמה
התקיפה הישראלית באיראן הובילה לירידות בוול סטריט ביום שישי, כולל ברוב המניות הישראליות. עם זאת, מספר מניות עלו בניגוד למגמה, בהן מניות ביטחוניות, מניות אנרגיה מתחדשת (שנהנות מעליית מחירי הנפט) וכן חברת התובלה הימית צים , בניהולו של אלי גליקמן.
מניית צים, שירדה בארבעת ימי המסחר הראשונים של השבוע שעבר, עברה לעליות אחרי התקיפה וקפצה ביום שישי ב-5.7%. המניה ננעלה במחיר של כ-17.5 דולר, המשקף לחברה שווי של 2.1 מיליארד דולר.
מניית צים אהובה על משקיעי ריטייל וגם על שורטיסטים (היקף השורט בה הוא כ-18.2% מהסחורה הצפה) וככזו, היא מניה תנודתית למדי. מחיר המניה מושפע מאוד משינויים במחירי התובלה הימית. ההסלמה במזרח התיכון מצביעה על כך שחברות התובלה הימית לא ימהרו להחזיר קווים לים סוף ותעלת סואץ - אזורים שמהם הקווים הוסטו כבר כשהחלו התקפות החות'ים ב-2023 - ואולי אף יסיטו אותם מעוד מקומות באזור.
המשמעות היא המשך הארכה של הקווים הימיים, וכתוצאה מכך היצע נמוך של מכולות ומחירי תובלה ימית גבוהים. בבלומברג ציינו שמחירי התובלה הימית על בסיס הסכמים לחודש יולי זינקו ב-12% לאחר התקיפה הישראלית.
מלבד צים, עוד מניות תובלה ימית נסחרו ביום שישי בעליות בארה"ב ובאירופה, ביניהן למשל Danaos ו-Maersk.
גורם נוסף שמשפיע לטובה על מניית צים הוא אפשרות להסכם סחר בין ארה"ב לסין, משום שחלק גדול מהפעילות שלה הוא הובלות מסין לארה"ב. בהנחה ששיחות הסחר בין שתי המדינות יסתיימו בהסכם שיכלול מכסים נמוכים יותר מאלה שעליהם דובר בתחילה, צים תיהנה מכך. בעת פרסום דוחות הרבעון הראשון לפני כחודש, גליקמן ציין שצים חווה לחץ ביקושים גדול בשל שילוב של הקפאת המכסים ל-90 יום ושל תקופת ההצטיידות לקראת עונת החגים בארה"ב.
צים סיימה את הרבעון הראשון עם הכנסות של כ-2 מיליארד דולר ורווח נקי של 296 מיליון דולר, תוך צמיחה בכל הפרמטרים לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.