זאב סקלר, 32, הוא חסיד בעלזא, "ירושלמי שגר באשדוד", כהגדרתו. אחרי למעלה מעשור שעסק בשילוב חרדים באקדמיה ובתעסוקה, הוא הצטרף לפני כשנתיים וחצי כשותף ומנכ"ל לחברה בשם "תלם מיזמים אסטרטגיים", החברה הגדולה בישראל (ולא שיש הרבה תחרות) בתחום שילוב חרדים באקדמיה ובתעסוקה.
תלם מנהלת בין היתר את פעילות הסטודנטים החרדים במכינות אקדמיות, באוניברסיטה הפתוחה ובטכניון, מכשירה מורים חרדים במקצועות הליבה, מפתחת מסלולי הכשרה מקצועיים ברשות השירות הלאומי־אזרחי, ועוד. כ-7,000 סטודנטים חרדים לומדים דרכה.
"אנחנו ישות קצת מוזרה - חברה עם נשמה", אומר סקלר. "מצד אחד, זו חברה עסקית לחלוטין, ומצד שני היא פועלת כולה במישור החברתי. באנו מידיעה ששינוי חברתי בר קיימא חייב בסיס כלכלי חזק, כלומר מודל עסקי ברור. בסוף, למרות שמתעסקים בדברים חברתיים, זה מה שמביא תוצאות יעילות".
כשפרצה הקורונה וכל הלימודים וההכשרות המקצועיות עברו ללמידה מרחוק, מצאו עצמם הסטודנטים החרדים - ואיתם סקלר ושותפיו - במצב מורכב יותר מחבריהם החילונים. הבעיה הראשונה הייתה טכנית: לרוב המוחלט של הסטודנטים החרדים אין מחשב ואין חיבור לאינטרנט. את המשוכה הטכנית הזו עוד אפשר היה לעבור, בתקופת הקורונה חלה עלייה של עשרות אחוזים בחיבור לאינטרנט בערים חרדיות, גם בלי קשר לתלם, שבנוסף חילקה על פי סקלר "מאות טאבלטים עם סטיק של חיבור לאינטרנט - הכול כמובן כשר מסונן". הקורונה הביאה לכך שגם לסטודנטים חרדים רבים שהתנגדו נחרצות להכנסת מחשב הביתה פשוט לא נותרה ברירה. זה היה או מחשב או נשירה.
אבל המשוכה הבאה הייתה גבוהה ומהותית יותר. לא מספיק שיש מחשב ואינטרנט בבית. צריך גם פלטפורמת לימודים כשרה למהדרין, דבר שלא היה בנמצא. "אחרי תחקיר מעמיק ובדיקות של כל תוכניות הלימודים מרחוק", אומר סקלר, "הבנו שאי אפשר לקחת מוצר קיים ולעשות לו התאמה, זה פשוט לא ילך. חרדים מורגלים ללמוד בצורה שונה. חייבים שהפדגוגיה תהיה חרדית".
אז מה עשיתם?
"פיתחנו פדגוגיה חדשה. בנוסף לתכנים המקצועיים, הכול חייב להיות הכי דוסי שיש. כל הטרמינולוגיה, עד הדוגמאות הכי קטנות בשאלות הכי שוליות. הכול נעשה כך שהורה או רב יוכל להכניס את התוכנית בלב שלם לבית הכי חרדי. כמובן שהממשק היה חייב להיות הכי קל - אלה אנשים בלי ניסיון דיגיטלי בכלל. גייסנו 2 מיליון שקל, ויחד עם רשת החינוך 'נצח' הקמנו מרחב ידע דיגיטלי תוך חמישה חודשים. עלינו לאוויר באוקטובר עם קורסים באנגלית, מתמטיקה ומדעים ורמת הביקוש פשוט מטורפת, כבר עברנו את היעד השנתי שלנו".
הקורונה אמנם אילצה את תלם להציב פתרון מהיר לסוגיית הלמידה מרחוק, אבל סקלר מסביר שהמטרה הגדולה של הפלטפורמה היא לפתור בעיה מרכזית יותר. "אחת הבעיות הגדולות בשילוב חרדים קשורה כמובן במקצועות הליבה. החרדי יוצא ללימודים כשכבר יש לו משפחה וצורכי פרנסה, ואז הוא צריך בעצם להשלים 12 שנות לימוד ובגרויות תוך כמה חודשי מכינה - וזה קשה מאוד. אני יודע, כי עברתי את זה בעצמי. בין 50% ל-70% מהסטודנטים החרדים נושרים בשלב הזה. אנחנו הציבור עם הנשירה הכי גבוהה במכינות האקדמיות. לדבר הזה רצינו לתת מענה".
סקלר ושותפיו לקחו את הפלטפורמה ועשו לה הסבה. "אם הסטודנט החרדי יוכל להתחיל ולהשלים את מקצועות הליבה מוקדם יותר, בגיל 18, בהדרגה ותוך כדי לימודים בישיבה, יש סיכוי גדול - כך אנחנו מאמינים - להוריד משמעותית את שיעורי הנשירה".
איפה אתה עוד עשר שנים?
"אני רוצה לראות את החברה שלנו כארגון על של הפעילות החברתית-כלכלית בחברה החרדית. שחרדי יוכל לחייג 'כוכבית תלם' ולקבל טיפול הוליסטי מלא עד להשתלבות. ובעיקר, רוצה לראות את החברה החרדית מתקדמת, שנפרוץ את כל תקרות הזכוכית".
דרור פויר