הקודם הבא

"כשהקניונים היו סגורים, בשיא הסגר, גדלנו ביותר מ-100%"
עופר ירום, מנכ"ל עזריאלי.קום, היה היחיד בקניוני עזריאלי שהכניס כסף במהלך הסגר

אישי: בן 39, רווק ואב לילדה, גר בתל אביב ● עוד משהו: גולש סנובורד. "ממתין שהקורונה תחלוף ואפשר יהיה שוב לטוס לאוסטריה"

עם התפרצות וירוס הקורונה בישראל והסגר שהוטל על הקניונים, הפך עופר ירום בִּן לילה לחוד החנית של קניוני עזריאלי. בזמן ש-18 הקניונים של הקבוצה נותרו סגורים, ירום, שעומד בשנתיים וחצי האחרונות בראש "עזריאלי קום", אתר האיקומרס (מסחר מקוון) של קניוני עזריאלי, נדרש לגייס עובדים, להגדיל מלאים, ולתת מענה לעלייה תלת ספרתית בהיקף המכירות. ככה זה כשאתה נותר הערוץ היחיד של חברת קניוני עזריאלי שפתוח לציבור.

כל הקניונים בארץ נסגרים, ורק אתם, כנציגים של קבוצת הקניונים היחידה שיש לה מכירות באונליין, ממשיכים לעבוד. מה הדבר הראשון שעובר לך בראש?

"ההבנה הראשונה הייתה שהחזון שהתחיל לפני שש שנים באמונה של דנה עזריאלי (היו"ר ובעלת השליטה שירום כפוף לה ישירות, ש' מ') שקבוצות קניונים צריכות איקומרס, היה נכון. בזמנו, כשהצטרפתי לעזריאלי, נסענו איתה לחו"ל לראות מה נעשה שם בהיבטים של קניות באונליין ובאופליין והיא האמינה שצריך לייצר אסטרטגיה של אונליין. היום זה טריוויאלי, אבל בעבר חשבו שישראל זו מדינה קטנה ולא יהיה בזה צורך, זה נתפס כתחרות מול החנויות הפיזיות".

ומה קרה בפועל בשטח?


"כל המטה והחברה עברו לעבוד מהבית, כולל המוקדנים ונותני השירות. הדבר היחיד שהמשיך לפעול מרחוק היה המרכז הלוגיסטי. בשיא עבדנו בו בשלוש משמרות כדי שלא ניאלץ לסגור את כל הפעילות כשיש חשד לחולה".

בכמה גדלו היקפי המכירות שלכם?

"כשהקניונים היו סגורים, בשיא הסגר, גדלנו במעל 100% ובהתאם הגדלנו את כמות השליחים והמלקטים. היה מאתגר לגייס עובדים בתקופה שהמדינה מציעה חל"ת לאורך זמן. במקביל, הבנו שגם הלקוחות נמצאים בסיטואציה לא פשוטה כשהכול סביבם משתנה ונסגר, ורצינו להיות מי שנותנים ודאות ומענה. מעל 300 אלף יוניקים קנו ב-2020 בעזריאלי קום, ובשנה הבאה אני מעריך שנגיע ל-400 אלף יוניקים".

הזינוק שלכם במכירות הוא משמעותי ביחס לעבר, אבל יש לזה בכלל השפעה מהותית על התוצאות של קבוצה גדולה כל־כך כמו עזריאלי?

"לא משנה כמה 'עזריאלי קום' תגדל, ייקח עוד שנים רבות עד שהיא תגיע להיקף מכירות של קניון. אבל השאלה היא איך אתה נותן מענה לביקוש שנוצר בתקופה הזו. יש בסוף כמות מוגבלת של שליחים, של רכבים, של מלקטים - ההבנה הייתה שלפחות בחודש הראשון אין סיכוי שנוכל אפילו לתת מענה שקרוב למה שהיה לפני, ולכן זמני ההמתנה למשלוחים עלו לחודש".

כולם זוכרים איך בסגר הראשון רשתות המזון התמודדו עם ביקושי ענק למוצרים כמו ביצים, פסטה ונייר טואלט. איזה מוצרים זכו אצלכם לביקוש הכי גדול בתקופת הקורונה?


"בתחילת הקורונה הייתה הצטיידות היסטרית במוצרי צריכה בסיסיים, אבל זה נעצר. ההמשך היה סביב כל מה שיכול לתת לך ערך מוסף בבית. המוצרים שהכי צמחו היו מזרני יוגה, משחקים, פאזלים, ספרים ומצלמות רשת. פתאום פאזל לילד או פלייסטיישן הופך לצורך בסיסי. מחשב לילד ללמידה מרחוק הפך לצורך בסיסי בדרגה אחת מתחת למזון. בגלל הביקושים האלה היו תקופות של חוסרים חריגים בכל הארץ במוצרים כמו מצלמות רשת או מזרני יוגה".

גם כשירום נשאל על בעיה קשה לדוגמה שהתמודד איתה באותם ימים הוא חוזר למזרני היוגה. "בשיא ימי הקורונה גילינו שלאחד הספקים שלנו יש טעות במלאי וחסרים לנו אלפי מזרני יוגה שכבר מכרנו ללקוחות שלנו. לא היה במדינת ישראל מזרן יוגה אחד שניתן היה לרכוש, וביחד עם הספק עשינו מבצע יבוא מהיר כאילו מדובר בחיסוני קורונה".

ובסוף כולם קיבלו?

"עד האחרון. הצענו לבטל או להמתין, בודדים ביטלו".

בינתיים, התקופה המאתגרת הזאת דחפה את עזריאלי קום גם לכיוונים חדשים, כמו הקמה של חברה בת לאופנה בשותפות עם הבעלים של אדידס מרקט פלייס, שירום ישמש כיו"ר שלה. ועדיין, גם אחרי השנה הנוכחית צריך לזכור כי הפיכת פעילות האיקומרס לרווחית נחשבת לאתגר אדיר עבור קמעונאיות, גם בישראל וגם בעולם, ובשנים 2019-2017 "עזריאלי קום" הפסידה קרוב ל-150 מיליון שקל.

הקורונה בוודאי חשפה אתכם לקהל של לקוחות חדשים, השאלה היא אם גם כשהקניונים פתוחים הם ימשיכו להעדיף קנייה באונליין?

"משבר הקורונה חשף אותנו לקהלים בגיל המבוגר שנכנסים יותר לאונליין בתקופה הזו. אני מאמין שזה יהפוך לעוד אופציה עבורם לקנייה מהירה ופונקציונלית, וכשהם ירצו קנייה יותר חווייתית הם יעשו אותה בקניונים".

שני מוזס

עוד צעירים מבטיחים

מעיין גורדון ודן קלארמן / צילום: איל יצהר

מעיין גורדון ודן קלארמן

מקימי "מספריים", המערך האזרחי לקטיעת שרשראות ההדבקה
אריאל פורר / צילום: איל יצהר

סא"ל ד"ר אריאל פורר

ראש ענף חדשנות רפואית בצה"ל
דר ח'וזימה ח'מאיסי אבו סיביה / צילום: איל יצהר

ד"ר ח'וזימה ח'מאיסי אבו סיביה

זיהומולוגית המחוז ומנהלת חמ"ל הקורונה של קופת חולים כללית במחוז צפון
נטע סופר צור וענר אוטולנגי / צילום: איל יצהר

ד"ר נטע סופר צור וענר אוטולנגי

אנשי עמותת מדעת שעמדו בחזית המלחמה בפייק ניוז המדעי
אור פירון-זומר / צילום: איל יצהר

אור פירון־זומר

מנכ"לית ובעלים של חברת שירותי האבל "סופיה"
אמיר עלימי / צילום: איל יצהר

ד"ר אמיר עלימי

אחראי מחלקת קורונה בבית החולים האנגלי בנצרת
ירדן מנדלסון

ירדן מנדלסון

חברה בתנועה למען הפסיכולוגיה הציבורית ויו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות המח"ר
שאדי חסן / צילום: איל יצהר

ד"ר שאדי חסן

סמנכ"ל התפעול והרפואה בווקליס
רות פולצ'ק / צילום: איל יצהר

רות פולצ'ק

מנכ"לית ושותפה מייסדת במיזם בדיקות איגום הקורונה LessTests
דנית עוז לוי ואסף יונגר / צילום: איל יצהר

ד"ר דנית עוז לוי ואסף יונגר 

הובילו את הקמת מעבדת בדיקות הקורונה של MyHeritage
יוסי גולן / צילום: איל יצהר

יוסי גולן

מנהל טכנולוגיות ראשי של קבוצת אזרוח טכנולוגיות באלביט
קרין יניב / צילום: איל יצהר

ד"ר קארין יניב

חוקרת במחלקה להנדסה ביוטכנולוגית, אוניברסיטת בן גוריון
אדם דה לה זרדה / צילום: סטיבן קוטון

אדם דה לה זרדה

המנכ"ל והמייסד של חברת ויסבי
שירה וינגרטן גבאי / צילום: Michael Butts

ד"ר שירה וינגרטן גבאי

חוקרת בהרווארד ובמכון ברוד
אמיר כוכבי / צילום: איל יצהר

אמיר כוכבי

ראש עיריית הוד השרון
צביקה ברוט / צילום: איל יצהר

צביקה ברוט

ראש עיריית בת ים
דניאל קנטור, עלמה בק ולאה טוניק / צילום: איל יצהר

דניאל קנטור, לאה טוניק ועלמה בק 

מקימות מיזם "תרבות של סולידריות"
שימי גשייד / צילום: איל יצהר

שימי גשייד

מנכ"ל "רחשי לב'" ומנהל פעילות בארגון "חברים"
ליאור פינקל-פרל / צילום: איל יצהר

ליאור פינקל–פרל

מנכ"לית "מנהיגות אזרחית", ארגון הגג של העמותות
דוד אבטה / צילום: איל יצהר

עו"ד דוד דרסלי אבטה

משנה למנכ"ל משרד העלייה והקליטה
ליאור אבישר / צילום: איל יצהר

ליאור אבישר

עובדת בסטארט אפ FairFly
עפרי דמארי, יעל הלוי ואוריין גביש

עופרי דמארי, אוריין גביש ויעל הלוי

מקימות מיזם "חבר טלפוני" המחבר בין סטודנטים לקשישים
אחמד מוהנא / צילום: איל יצהר

אחמד מוהנא

מנכ"ל עמותת אמאנינא, ארגון הגג להתנדבות בחברה הערבית
אדם פרידלר ואוהד סנדלר

אדם פרידלר ואוהד סנדלר

מייסדים ומנכ"לים משותפים ברשת גוד פארם
ווידאד אלטוחי / צילום: איל יצהר

ווידאד אלטוחי

שותפה ומקימת האשכול הפיננסי ב–BDO ישראל
כרם נבו / צילום: איל יצהר

כרם נבו

מנהלת מטה נשיא וויקס ומנהלת קשרי ממשל
שירה וינברג הראל / צילום: איל יצהר

שירה וינברג הראל

מנהלת צוות מוצר בקבוצת קורטנה, מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח
עידית מועלם / צילום: יורם רשף

עידית מועלם ידיד

שותפה בקרן פיטנגו
יובל דנין / צילום: איל יצהר

יובל דנין

יזם ומנכ"ל חברת ניהול ההסעות השיתופית "שיפט"
מרתה נסאר וסוהיר ניג'ם / צילום: איל יצהר

מרתה נסאר וסוהיר ניג'ם

טיפלו בדור הצעיר של החברה הערבית בזמן הקורונה
זאב סקלר / צילום: איל יצהר

זאב סקלר

מנכ"ל ובעלים של חברת "תלם מיזמים אסטרטגיים"
סתו אברהמי / צילום: לירן מור

סתו אברהמי

יזמת טכנולוגית, יועצת לסטארט–אפים ומשקיעה
אוהד אלקבץ

אוהד אלקבץ

רכז חברות ממשלתיות באגף הממונה על השכר באוצר
נעם ויצנר / צילום: איל יצהר

נעם ויצנר

ראש מטה מנכ"ל משרד הבריאות
אביעד טמיר / צילום: איל יצהר

אביעד טמיר

מנהל תחום ברשות לשיתוף פעולה תעשייתי וקידום השקעות זרות במשרד הכלכלה והתעשייה
אנה לרנר זכות / צילום: איל יצהר

אנה לרנר זכות

אחראית על הקשר עם הרשויות המקומיות במשרד הבריאות
אמיר לקנר / צילום: איל יצהר

אמיר לקנר

מלחין, מעבד ומנהל מוזיקלי
אורי רשטיק / צילום: איל יצהר

אורי רשטיק

מנכ"ל שח"ם, ארגון השחקנים בישראל
אדי גרצמן

אדי גרצמן

סמנכ"ל הקריאייטיב בגיתם BBDO
© כל הזכויות שמורות לגלובס. צילומים: איל יצהר. איורים: Randy Curth.