עידית מועלם / צילום: יורם רשף
הקורונה הציבה אתגרים כלכליים קשים לפתחן של כל החברות העסקיות, אבל האתגר היה מורכב יותר עבור חברות צעירות, בין שמדובר בסטארט־אפ בתחילת דרכו, ובין שמדובר בכזה שכבר החל למכור ולהכניס כסף, ופתאום העולם סביבו מתהפך. עידית מועלם ידיד (38), שותפה בקרן פיטנגו צמיחה, כבר מובילה זה שלוש שנים תוכנית ששמה "Pitango Growth Academy" המסייעת לסטארט־אפים להתגבר על "כאבי גדילה" בדרך לצמיחה, באמצעות כנסים שאליהם מוזמנים מנכ"לים ומנהלים בכירים לחלוק מניסיונם. באפריל השנה, כאשר החלו לחלחל ההשפעות של הקורונה, היא הסבה את האקדמיה לא רק לפורמט דיגיטלי של וובינרים (סמינרי רשת), אלא גם למדריך לחברות, שאמור להסביר איך שוחים בים החדש והלא מוכר של משבר בסדר גודל כזה.
"כמעט כל מנכ"ל שדיבר אצלנו אמר: 'הלקוחות יזכרו היטב איך התנהגת איתם בזמן משבר, אז כדאי גם להקריב הכנסות כדי לשמר לקוחות'", היא מספרת. "כל שבועיים היה מפגש עם מאות משתתפים. דיברו שם על איך לנהל סיכונים של נטישת לקוחות, תוך התייחסות לתרחישים שונים, איך לתמחר אחרת את המוצר, האם וכמה הנחות לתת, איך לשנות את המוצר כך שיתאים לשיווק והתקנה מרחוק, איך נראים החוזים בתקופה שבה לקוחות חוששים להתחייב לזמן ארוך".
מה היו המסקנות שעלו מהמפגשים הללו?
"אחד הדברים שראינו בחברות שלנו והשתקף גם במפגשים הוא שאפשר להגדיר את העמידות של חברה ויכולתה לצלוח משבר כזה גם על בסיס הגיוון של הלקוחות שלה. כך, אם הלקוחות שלה בתחום התיירות והמסעדות נפגעו, אבל יש לה לקוחות בתחומים כמו גיימינג וסחר מקוון שמאוד עלו, התמונה מתאזנת. וזה נכון גם לגיוון גיאוגרפי".
לקח נוסף שעלה מהמפגשים הוא הצורך לא להיבהל ולהעז גם תוך כדי משבר, וכאן גם קרן הצמיחה - שאותה מובילים יחד איתה גם אהרון מנקובסקי וצחי הלל - נתנה "דוגמה אישית". קצת לפני פרוץ הקורונה הם פתחו את "קרן צמיחה 2" - לאחר שהקרן הראשונה השקיעה בתשע חברות, ביניהן כאלה שהפכו ליוניקורנים כמו ויה, טאבולה, ריסקיפייד ואפספלייר - וזו לא היססה להשקיע במהלך הקורונה בחמש חברות.
קרן הצמיחה היא אחת משלוש הקרנות של פיטנגו, שהיא קרן ההון סיכון הגדולה בישראל. שתי האחרות הן קרן המשקיעה בחברות בתחילת דרכן וקרן המשקיעה בתחום הרפואי.
מועלם ידיד גדלה בהרצליה, בת קטנה בין ארבע אחיות שכולן פנו לעולמות הרפואיים. לה עצמה היה ברור, משלב האוניברסיטה, שתגיע להייטק. בעת לימודי התואר הראשון עבדה בשב"כ בניהול פרויקטים. בסוף התואר הציעו לה להשתלב בארגון במשרה מלאה, אבל היא הלכה למיונים באמדוקס והחלה לעבוד מול הלקוח הגדול שלהם באותה תקופה, AT&T. אבל "על היום הראשון הרגשתי שתאגיד זה לא בשבילי", היא נזכרת.
ב-2007 עברה ל"גומי" גרסה קדומה ואז חדשנית מאוד של טלוויזיה על גבי האינטרנט, שהקים דני פלד (היום מנהל ההשקעות של קשת). ב-2013 התחתנה "ובדרך לירח דבש חשבתי שאני רוצה לעבור למיזוגים ורכישות". עם החזרה לחיי היומיום, היא התחילה קורס במיזוגים ורכישות, ומי שהעביר את הקורס סיפר לה ש"מחפשים בפיטנגו". היא הצטרפה לקרן כשהייתה לה רק קרן אחת (פיטנגו 6) ובסוף 2015, כשהוקמה פיטנגו צמיחה, היא הצטרפה אליה. בינואר 2019 הפכה לשותפה בפיטנגו.
איפה את רואה את עצמך עוד עשר שנים?
"אני רוצה להמשיך ולהיות שותפה מובילה בפיטנגו ומשקיעה דומיננטית בתעשיית ההון הסיכון בישראל, עם פורטפוליו שכולל גם השקעות אימפקט, וכמובן - נושא שקרוב ללבי - השקעות בחברות שהוקמו על־ידי נשים".
שלומית לן