לידר על הבנקים: השיפור בתוצאות ב-2010 לא יהיה דרמטי

סמנכ"ל המחקר בלידר שוקי הון: "מכפילי ההון של הבנקים לא צריכים להיות גבוהים בהרבה מהמכפילים בהם הם נסחרים היום"

תוצאות הבנקים ברבעון הרביעי ימשיכו את המגמה שראינו מתחילת השנה בה הבנקים יציגו תוצאות שיהיו טובות בהרבה מהתחזיות השחורות שהיו בתחילת השנה, עם תשואה על ההון שתעמוד על תשואה על ההון שתנוע בין 8% ל- 11% למעט בנק דיסקונט שצפוי להציג תשואה נמוכה יותר בשל ההפרשה למס בגין האחזקה בבנק הבינ"ל. כך מעריך אלון גלזר, סמנכ"ל מחקר בלידר שוקי הון, לקראת פרסום דוחות הבנקים לשנת 2009 בשבוע הבא.

לגבי שנת 2010 מאמין אלון גלזר כי הבנקים יראו שיפור בתוצאותיהם בשנה הקרובה, "אם כי מניתוח הפרמטרים שצפויים לתרום לשיפור זה, ניתן לראות כי הפוטנציאל לגידול אינו דרמטי. כדי להציג שיפור משמעותי ברווחים נראה כי הבנקים יצטרכו להגדיל הסיכונים (בעיקר בתיק האשראי), כאשר השיפור המסוים בתחום ההפרשות לחומ"ס והעמלות התפעוליות לבד לא יספיק לבנקים כדי להגיע לרמות תשואה גבוהות על ההון".

בנוסף, חשוב לזכור כי למרות האופטימיות בשווקי ההון, כלל לא בטוח שכל השפעות המשבר מאחורינו, ואנו עלולים לקבל בשנה הקרובה תזכורות כי תיקי האשראי ותיקי ניירות הערך של הבנקים עדיין חשופים לפגיעה.

לאור זאת, מעריכים בלידר שוקי הון כי 2010 תהיה גם היא שנה סבירה בשוק הבנקאות, ואם לא נראה רווחים חד פעמיים חריגים, התשואה על ההון לא צפויה לחזור לרמות הגבוהות שנרשמו טרום המשבר. תשואה שתהיה ברמה של מעט מעל 10% על ההון נראית נכון להיום כסבירה, וההערכה היא כי הבנקים לא יעברו בהרבה רף זה. "מסיבה זו אנו גם סבורים שמכפילי ההון של הבנקים לא צריכים להיות גבוהים בהרבה מהמכפילים בהם הם נסחרים היום".

לגבי תוצאות השנה שעברה מעריך גלזר שבנק הפועלים יציג בשבוע הבא רווח נקי של כ-1.32 מיליארד שקל ב-2009 (תשואה להון של 6.9%) לאומי צפוי להרוויח כ-1.94 מיליארד שקל (תשואה להון של 10%). בנק דיסקונט א צפוי להציג רווח של כ-908 מיליון שקל (תשואה של 10.2%), מזרחי טפחות יציג רווח של 567 מיליון שקל (תשואה של 9.3%) והבנק הבינלאומי רווח נקי של 607 מיליון שקל (תשואה של 10.6%).