ת"א פתחה שבוע בירידות חדות; אפריקה איבדה 26% ב-3 ימים

בניגוד לשבוע שעבר, הפעם מדד המעו"ף לא מיתן את הירידה וסגר בצניחה של 2.6% ל-1,124.8 נק' ■ המחזור הסתכם בכ-1.73 מיליארד שקל ■ זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס": "מתחת ל-1,130 נקודות - כניסה למגמת ירידה ארוכת טווח"

ירידות חדות נרשמו היום בבורסה של ת"א, לאחר סוף שבוע של ירידות חדות בוול סטריט ובשוקי העולם, על רקע משבר החובות באירופה. בניגוד ליום ראשון שעבר, הפעם לא התמתנו הירידות בשעות האחרונות של המסחר. בשוק הגיבו גם לפרסום מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל, שהיה גבוה מהתחזיות המוקדמות. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.73 מיליארד שקל. על השוק העיבו גם נתוני התמ"ג השליליים לרבעון הראשון של 2010, שפורסמו בצהריים.

תחילה לחו"ל. שוקי המניות ירדו בחדות ביום ו' - מאסיה דרך אירופה ועד וול סטריט - בשל התבטאויות מטרידות אודות משבר החובות באירופה שעלול להביא להתפרקות גוש האירו. עיתון ספרדי דיווח כי נשיא צרפת ניקולא סרקוזי איים בשבוע שעבר להוציא את צרפת מהאיחוד האירופי, יו"ר ה'פד' לשעבר פול וולקר הזהיר מהתפרקות גוש האירו בנאום שנשא בלונדון ומנכ"ל דויטשה בנק הזהיר מהאפשרות שיוון לא תוכל להחזיר את מלוא חובותיה, חרף תוכנית הסיוע האירופית.

האזהרות הללו נפלו על אוזניים קשובות בשווקים. מדדי המניות ירדו בשיעור חד והאירו נפל מול הדולר לשפל שלא נראה מאז אוקטובר 2008 ומול השקל לשפל של יותר מ-7 שנים. אם לא די בכך, ביום שבת הזהיר נגיד הבנק המרכזי האירופי ז'אן קלוד-טרישה, כי מצבה הכלכלי של אירופה הינו הגרוע ביותר מאז מלחמת העולם השנייה.

מה יעשה פישר עם הריבית?

אם לא די בחדשות הרעות מחו"ל, ביום ו' פורסם מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל והוא היה גבוה מהתחזיות בשוק. המדד עלה ב-0.9% בעוד שקונצנזוס התחזיות ציפה לעלייה של 0.7%. עם זאת, יש לציין כי מדד אפריל הינו בד"כ גבוהה מסורתית ולעיתים קרובות מפתיע לרעה.

גם לאחר פרסום מדד אפריל הדעות בשוק באשר להחלטת הריבית של בנק ישראל ב-24 במאי חלוקות. מחד, יש הטוענים כי הנגיד סטנלי פישר יעלה את הריבית ב-0.25% ל-1.75% כדי לרסן את ציפיות האינפלציה, כפי שגורסים כלכלני JP מורגן. מאידך, ישנם קולות בשוק, כמו למשל כלכלני גולדמן זאקס, הטוענים כי פישר יותיר גם החודש את הריבית ללא שינוי, כפי שעשה בחודש שעבר, שכן האינפלציה השנתית חזרה לתחום היעד (3%) וכי אין להזדרז עם העלאות הריבית עקב החרפת המשבר באירופה, שעשוי להעיב על ההתאוששות הכלכלית העולמית.

היום בצהריים פרסמה הלמ"ס את נתוני הצמיחה ברבעון הראשון של 2010, אשר העידו על התמתנות בצמיחה ל-3.3% ברבעון הראשון לעומת 4.8% ברבעון האחרון של 2009. ההאטה בצמיחה נגרמה בשל ירידה חדה בייצוא, הן בשל התחזקות השקל והן בשל ההאטה בסחר העולמי.

זיו סגל: מבחן התמיכה - 1,130 נק'

עבור מי שבכל זאת מחפש נקודות אור בשווקים, להלן שתיים: בדקות האחרונות של יום המסחר ביום ו' בוול סטריט, החלו להגיח קונים והמדדים תיקנו חלק מהירידות. הנאסד"ק, למשל, סגר את היום בירידה של 2% לאחר שבנמוך היומי הוא רשם ירידה של כמעט 2.7%. נקודת אור נוספת היא דבריו של שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר, אשר לאחר סגירת המסחר בוול סטריט אמר כי כלכלת ארה"ב חזקה והמשבר באירופה לא יפגע בה. הוא גם העריך שאירופה לבדה תוכל להתמודד עם המשבר ולהתגבר עליו.

ובכל זאת, יש לזכור כי הירידות ביום ו' הגיעו לאחר 4 ימים של עליות חדות למדי בשווקים, כך שבסיכום שבועי נרשמו עליות. אירופה, אגב, סגרה את השבוע עם תשואה של 4.8% - הגבוהה ביותר מאז חודש יולי.

"בעוד הגרף של המעו"ף לא בהיר לגמרי בדבר המגמה העתידית של המדד, הרמות הטכניות שמלוות אותנו בשבועות האחרונים עובדות בדייקנות רבה. כך נתמך המעו"ף מעל הממוצע הנע ל-150 יום ב-1,130 נקודות וכך נבלם מתחת להתנגדות המשמעותית ב-1,163 נק'. זו הוכחה לחשיבותן של רמות אלו כרמות מבחן ולמשמעות שתהיה לפריצה שלהן", אומר זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס". "מהלך מתחת ל-1,130 נק' ילמד על כניסה למגמת ירידה ארוכת טווח עם סיכוי נמוך לתמיכה נוספת מעל הממוצע הנע ל-200 יום השוכן ב-1,095 נק'. מהלך מעל 1,163 נק' יחשב סימן שורי".

אפריקה המשיכה בצניחה, בדרך להשלמת הסדר החוב

מבין המניות שבלטו היום בשוק, אפריקה ישראל המשיכה לרדת בחדות במחזור ענק, על רקע השלמת הסדר החוב. היום יקבלו בעלי האג"ח את המניות המגיעות להם בהתאם להסדר, כאשר לשוק ייכנסו 39 מיליון מניות של אפריקה. גם האג"ח החדשות של אפריקה (סדרות כה' ו-כו') החלו להיסחר. ביום ה' הוציא האנליסט נעם פינקו מפסגות המלצת "מכירה" על אפריקה והעניק לה מחיר יעד של 33 שקל למניה. בסוף השבוע דיווח עיתון רוסי כי אפי פיתוח מתקרבת לעסקת נדל"ן גדולה במוסקבה, שתניב לה 31.5 מיליון דולר בשנה.

מניית טבע חזרה לת"א עם פער ארביטראז' שלילי של 2.6%. בסוף השבוע הודיעה החברה כי היא תוקפת פטנט של חברת אמג'ן לגבי תרופה עם מכירות של 458 מיליון דולר בשנה בארה"ב. כמו כן, המנכ"ל שלמה ינאי אמר בכנס משקיעים שערכה החברה בניו יורק, כי הוא מעריך שרפורמת הבריאות שמקדם ממשל אובמה בארה"ב תיטיב עם טבע.

מניית כור צנחה בעקבות הנפילה במניית קרדיט סוויס בסוף השבוע. קרדיט סוויס צנחה ביותר מ-4%. ההשקעה בבנק השווייצרי מהווה כ-55% מהשווי הנכסי הנקי (NAV) של כור, כך שהקורלציה בין המניות הינה גבוהה.

מניית סלקום נסחרה לקראת פרסום הדו"ח הרבעוני מחר לפני הפתיחה בתל-אביב. טאואר רשמה ירידה חדה עקב פער ארביטראז' מול ניו-יורק.

בין המדווחות היום, בית ההשקעות אקסלנס דיווח על ירידה קלה ברווח הנקי ברבעון הראשון של 2010 לרמה של 38 מיליון שקל לעומת 39 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בשורה העליונה נרשם גידול של 23.5% בהכנסות לרמה של כ-168 מיליון שקל לעומת 136 מיליון שקל ברבעון המקביל.

גם חברת ההשקעות בביומד כלל ביוטכנולוגיה הציגה הבוקר את תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה. בשורה התחתונה דיווחה החברה על הפסד של כ-23.5 מיליון שקל ברבעון הראשון לעומת רווח נקי של כ-32 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

חברת האופנה קסטרו חתמה רבעון ראשון עם צמיחה של 19.4% במכירות שהסתכמו ב-164.7 מיליון שקל, בהשוואה למכירות של 137.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול במכירות מיוחס לעיתוי חג הפסח, עלייה במכירות בחנויות זהות ופתיחת סניפים חדשים. בישראל בלבד נרשם גידול של 20% במכירות.

חברת נכסים ובנין מקבוצת אי.די.בי דיווחה היום כי הרווח הנקי הסתכם ברבעון הראשון של 2010 בכ- 57 מיליון שקל לעומת 51 מיליון שקל אשתקד .

[לאתר המעו"ף]