הגבלת המשכנתאות של חזקיהו לא השפיעה על מניות הנדל"ן

מדדי הנדל"ן סיימו את השבוע בעלייה של 1.1% ■ חברות הקניונים נותנות את הטון - על רקע דו"חות חזקים של בריטיש ישראל ובציפייה להנפקת עזריאלי

מדד נדל"ן כחול-לבן ומדד נדל"ן 15 סיימו את השבוע החולף בתשואה זהה של 1.1%, גבוהה מתשואת השוק, על רקע דו"חות כספיים חיוביים של החברות בענף. התשואה הזאת יכלה להיות גבוהה יותר, אילולא נפלה נכסים ובנין ב-7.2%, בלי סיבה נראית לעין (ולמרות שתרומתה לחברה האם דיסקונט השקעות עלתה קלות ברבעון). אין בעלייה השבועית כדי למחוק את התשואה השלילית מתחילת השנה, או את המרחק שעל המדדים לגמוע כדי להעפיל שוב לשערי השיא - במקרה של נדל"ן 15, למשל, מדובר בכמעט 70%.

העלייה הזו מגיעה חרף הניסיון של בנק ישראל לצנן את שוק הדיור, באמצעות הגבלת גודל המשכנתא ביחס למחיר הדירה. לפי שעה, לא ראינו השפעה חד-משמעית על מניות היזמיות למגורים, אולי בגלל שהדירות להשקעה - המקטע הבועתי יותר בשוק - מזוהה על-פי רוב עם קבוצות רכישה. לראייה, אזורים, שבדרך כלל בולטת בירידות בקרב מניות כחול-לבן, דווקא עלתה השבוע, ובשיעור גבוה מהמדד. במקביל, דיווחה החברה כי היא משעה את תוכניותיה לגייס הון וחוב במסגרת תשקיף מדף.

הכוח השני שצפוי לתת אותותיו על הענף והמדד הוא חוזקתו היחסית של הנדל"ן המניב, כפי שבא לידי ביטוי השבוע בתוצאות חברות הקניונים בריטיש ישראל ומליסרון. הראשונה אף הגדילה לעשות ולהכפיל את הרווח הנקי, בעוד מליסרון הפחיתה את ערך נכסיה ב-43 מיליון שקל. אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, אל השתיים תצטרף השבוע קבוצת עזריאלי שתנפיק מניותיה לציבור - והיא צפויה להצטרף למדד נדל"ן כחול-לבן ביולי.

בריטיש ישראל עשויה ליהנות מהייפ חיובי השבוע, לקראת המועד הקובע לחלוקת דיבידנד בשבוע הבא, ובשונה מאזורים, ייתכן וכן תגייס בקרוב לאור הרכישות האחרונות ותוכניות הפיתוח בביצוע. לפי תשקיף המדף שלה שאושר השבוע, תוכל החברה לגייס מניות, אג"ח וכל מה שביניהן.