לידר שוקי הון: תוצאות הבנקים ברבעון השני יהיו חלשות

בלידר מעריכים כי את התוצאות הטובות ביותר יציג לאומי, והדו"ח החלש ביותר יהיה של הבינלאומי ■ "למעט בבנק לאומי, התשואה על ההון לא תהיה מעל 10%" ■ לפי התחזית יעמדו רווחי הבנקים ברבעון השני על 1.45 מיליארד שקל

"תוצאות הרבעון השני של השנה צפויות להיות חלשות, כאשר למעט בנק לאומי , שייהנה מרווח חד-פעמי ממימוש מניות פז, התשואה על ההון לא תהיה מעל 10%". כך מעריך אלון גלזר, סמנכ"ל מחקר בלידר. הבנקים צפויים לפרסם את תוצאותיהם החל ממחר, אז יפרסם מזרחי טפחות . בנק הפועלים יפרסם את הדו"חות בשבוע הבא וב-31 באוגוסט יעשו זאת שאר הבנקים - לאומי, דיסקונט והבינלאומי .

לפי התחזית שמציג גלזר, יעמדו רווחי הבנקים ברבעון השני על 1.45 מיליארד שקל, בהשוואה ל-1.5 מיליארד שקל ברבעון הקודם. בסך-הכל, מתחילת השנה יהיו רווחי הבנקים כ-3 מיליארד שקל, שמשקפים תשואה על הון של כ-9%.

"כל הסעיפים ה'חד פעמיים' פועלים ברבעון השני כנגד הבנקים", מסביר גלזר ומונה את הסיבות לתוצאות החלשות: ריבית נמוכה, שפוגעת בהכנסות הבנקים במאות מיליוני שקלים ברבעון; חולשה בשוק ההון; עלייה בהוצאות השכר והשפעה חשבונאית של סעיף הנגזרים.

בזכות פז

להערכת גלזר, את התוצאות הטובות ביותר יציג בנק לאומי, עם רווח של 598 מיליון שקל, שמשקף תשואה על ההון של 10.9%. אולם, ללאומי יהיה רווח חד-פעמי של 169 מיליון שקל ממכירת 15% מניות פז במהלך יוני. זאת, על-פי הנחיית בנק ישראל, למכור את אחזקותיו בפז המוגדרת כקונגלומרט. המכירה בוצעה תמורת 782 מיליון שקל. מאחר שהאחזקה בפז נרשמה במאזן לאומי לפי 587 מיליון שקל, לבנק נוצר רווח חד-פעמי. ללא מכירת פז, הייתה התשואה על ההון של לאומי יורדת ל-8%.

בנק הפועלים יציג להערכת גלזר רווח של 425 מיליון שקל, שמשקף תשואה על ההון של 8%. ללא פז, היה הרווח של הפועלים משתווה לראשונה מזה שבעה רבעונים לרווח של בנק לאומי. גלזר סבור כי הפועלים ייפגע שוב, כמו ברבעונים קודמים, משערוך של נגזרים. מדובר בפעילות גידור חשיפת הבנק. הבנק מעניק אשראי לפי צרכי הלקוח ומקבל פיקדונות לפי יכולתו וכך נוצרת חשיפה. מולה הבנק עושה התאמה דרך עסקאות במכשירים נגזרים.

כאן מתערבת החשבונאות ויוצרת אי התאמה מובנית. הרווח וההפסד של הנגזרים נמדד על בסיס שווי הוגן, אבל שווי נכס הבסיס נמדד על בסיס צבירה. הפער בין הפוזיציה החשבונאית והכלכלית יוצר לעיתים הפסד. אמנם זהו הפסד חשבונאי על הנייר, שנובע מהפרשי עיתוי בלבד, אך הוא נרשם בדו"ח רווח והפסד.

מזרחי טפחות, בניהולו של אלי יונס צפוי, להציג תוצאות טובות ואלמלא הרווחים החד-פעמיים של לאומי, היה מציג את התוצאות הטובות ביותר. "כרגיל, רבעון משעמם וטוב במזרחי" כותב גלזר ומעריך כי הרווח של מזרחי טפחות יעמוד על 167 מיליון שקל, שמשקף תשואה של 9.9% על ההון.

בנק דיסקונט ימשיך לקרטע ולהציג תשואה חד-ספרתית נמוכה. להערכת גלזר, הרווח הנקי של דיסקונט יהיה 168 מיליון שקל, שמשקף תשואה על ההון של 6.4%. עיקר הפגיעה בתוצאות דיסקונט תהיה בגלל הסכמי שכר חדשים שיביאו לעלייה בהוצאות.

את התוצאות החלשות ביותר יציג לפי תחזית גלזר, הבנק הבינלאומי בניהולה של סמדר ברבר צדיק. הבנק ייפגע מנגזרים, מהוצאות שכר שוטפות ומקופות הפיצויים. רווחי הבינלאומי צפויים לעמוד על 86 מיליון שקל, כאשר התשואה על ההון תהיה 5.4%. להערכתו, השביתה בבינלאומי תשפיע במעט על תוצאות הרבעון השני, מאחר והחלה רק בסופו ועיקר תוצאותיה יבואו לידי ביטוי ברבעון השלישי.

11
 11