"שותפויות הגז ירוויחו מעצירת זרימת הגז של EMG"

גיל בשן: "הראשונות ליהנות מעצירת אספקת הגז המצרי - שותפויות ים תטיס" ■ ירון זר: "'תמר' מושפעות לחיוב - אך ייתכנו השפעות משנה שליליות"

בעקבות התקפת הטרור סמוך לצינור הגז של EMG המצרית שמוביל את הגז ממצרים לישראל, שהביאה להפסקתה של זרימת הגז, "גלובס" דיבר עם אנליסטים מקומיים מובילים שמסקרים את משק האנרגיה בישראל ושמע מהם חוות דעת באשר לתגובה של המניות הרלוונטיות במסחר בימים הקרובים בבורסה בת"א.

גיל בשן, אנליסט האנרגיה של בית ההשקעות IBI, מעריך בשיחה עם "גלובס" כי מניות סקטור הגז-נפט ימשיכו להתנהג חזק בימים הקרובים וצפויות להגיב בחיוב לאירועים, כשהראשונות להרוויח הן השותפויות הקשורות לקידוח ים תטיס שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה. דלק קידוחים (25.5%), אבנר (23%) וחברת נובל אנרג'י (47%). השותפויות קשורות גם לקידוח "תמר" יחד עם ישראמקו.

קבוצת ים תטיס מזרימה מאז 2004 גז לישראל מקידוח מארי-B שמול חופי אשקלון. כיום מספקת ים תטיס כמחצית מתצרוכת הגז של חברת החשמל ובעקבות האירועים היום היא הגדילה את התפוקה. "גלובס" דיווח בעבר כי הקבוצה מסוגלת למלא גם את מקומה של EMG במקרה של הפסקה זמנית בהזרמת הגז, ואולם במצב כזה יתרוקן המאגר מהר יותר. בקצב ההזרמה הרגיל צפויה כמות הגז במאגר צפויה להדלדל החל מ-2013.

בעקבות הפיצוץ היום, גיל בשן מעריך כי החששות בקרב המשקיעים מעצירת אספקת הגז נותנים את הטון ומגבירים את אי-הוודאות. ולפיכך, זה עשוי להוביל בטווח הקצר לעליות במניות של החברות המקומיות שאחראיות על אספקת גז. לדבריו, "גם אם נעצרה היום האספקה לזמן מוגבל, החששות מעצירה מוחלטת של הזרימה, גם אם זה לא תרחיש מרכזי, נמצאים בראשם של המשקיעים ועשוייות להכתיב את התנהגותם במסחר מחר ובימים הקרובים".

"יכול להיות שייקח שבועות עד ש-EMG תחדש את זרימת הגז ממצרים לישראל - ואז מדברים על אפסייד גדול לשותפויות המקומיות", אומר בשן. "יש כאן משהו אמיתי - קיימת אי-ודאות לגבי אספקה סדירה של גז מצרי, ואם המתחרה היחיד שלך בבעיות - אתה תרוויח מכך בגדול", אמר בהתייחסו לישראמקו, דלק קידוחים ואבנר.

בנוסף, להערכת בשן, אי-הוודאות לגבי אספקת הגז המצרי של EMG עשויה להקנות לשותפויות המקומיות יתרון מרכזי בחוזי גז חדשים ובכוח המיקוח באשר לכמויות והמחירים של הגז.

ירון זר: "שותפויות 'תמר' מושפעות לחיוב - אך ייתכנו השפעות משנה שליליות"

ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים, אמר היום כי "המשבר במצרים עדיין מתגלגל ומוקדם להעריך את השפעותיו על סקטור הגז-נפט המקומי. האירוע היום מחזק את אי הוודאות לגבי אספקת הגז המצרי וזה עלול להוביל לקושי של החברה המצרית בה שותף יוסי מימן (20%) לחתום על חוזי גז חדשים".

זר מציין, כי ברור ששותפויות "תמר" מושפעות לחיוב מהאירועים. השותפויות המקומיות, נזכיר, הן המתחרות של EMG באספקת הגז ולאחרונה אף איבדו חוזה גדול עם החברה לישראל בהיקפים של מיליארדי שקלים - לטובת החברה המצרית.

עם זאת, זר מציין, כי "ייתכנו השפעות משנה שליליות לשותפויות 'תמר', כגון העלאת הסיכון הביטחוני, והקטנת הרצון להתבסס על גז טבעי בהיקף של מעל 50% בייצור חשמל", לדבריו.