ברננקי: לא נדון בתוכניות תמריצים לפני ה-20 בספטמבר

(עדכון) - ברננקי: "יש לנו מגוון רחב של כלים אותם נוכל להפעיל במידת הצורך ונדון בהם בישיבה הקרובה"

יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, החל לפני זמן קצר את נאומו בעיירה ג'קסון הול שבוויומינג. ברננקי אמר כבר בפתיחת דבריו שאין בכוונתו להכריז על תוכנית הרחבה כמותית נוספת או תכנית תמריצים מסוג כלשהו לפני הפגישה הבאה של הנהלת הפדרל ריזרב.

ברננקי הודיע כי הפדרל ריזרב החליט להרחיב את משכה של הפגישה הבאה של הנהלת הפד מיום אחד ליומיים והיא תתקיים ב-20 וב-21 בספטמבר. במהלכה ידונו חברי "הוועדה למדיניות השווקים הפתוחים" בהשלכות של תוכנית הרחבה נוספת לכלכלה.

עם זאת, ברננקי הדגיש כי "לפד יש מגוון רחב של כלים אותם הוא יכול להפעיל במידת הצורך. אנחנו דנו באפשרויות השונות בישיבה שהייתה באוגוסט ונמשיך לדון בהן גם בישיבה הבאה בספטמבר".

"אנחנו כמובן עוקבים אחרי ההתפתחויות האחרונות בשווקים, במשבר החובות באירופה וגם אחרי המגעים על העלאת תקרת החוב בארה"ב. קשה לאמוד כעת כיצד כל אלה השפיעו על הפעילות הכלכלית ועל משקי הבית", אמר ברננקי.

"למרות שיש בעיות כבדות משקל בכלכלה, הבסיס האיתן של המשק האמריקני לא נפגע ב-4 השנים האחרונות ולכן אפשר לצפות שנחזור בטווח הארוך לרמות צמיחה ואבטלה שמתאימות לנתונים הבסיסיים של הכלכלה".

עוד אמר נגיד הפד כי המחלוקות הקשות בין הרפובליקנים לדמוקרטים בקונגרס פגשו בתפקודה של כלכלת ארה"ב.

ברננקי נשא בימים האחרונים משא מנטלי כבד על גבו. ברננקי היה אמור לשוחח על הצעדים הנוספים בהם ינקוט ה'פד' במטרה להאיץ את הצמיחה בארה"ב, בתקופה שבה הבורסות מיטלטלות ומתגבר חשש מכניסה למיתון נוסף. התקווה של משקיעים רבים הייתה כי יו"ר ה'פד' יאותת על תוכנית רכישות שלישית בארה"ב (QE3), בדיוק כפי שעשה באותו המעמד בשנה שעברה.

תחת הנחה זו, חוו השווקים הגלובליים תיקונים משמעותיים בימים האחרונים, תוך התעלמות יחסית מכל הסיבות האפשריות להמשך המפולת: הורדת הדירוג של ארה"ב על ידי S&P, התרחבות משבר החובות הריבוניים באירופה, צניחת התשואות על האג"ח הממשלתיות וכעת גם הורדת תחזיות הצמיחה לארה"ב, סין, בריטניה וגרמניה על ידי כמה מגופי ההשקעות הנחשבים בעולם - JP מורגן, מורגן סטנלי, גולדמן זאקס, ואתמול גם סיטיגרופ - וברקע, מרחף מעל הכל החשש מכניסתה של הכלכלה העולמית לתרחיש של "מיתון כפול".

QE3? הדעות חלוקות

ברננקי ניגש לנאומו הערב בג'קסון הול השנה בדיוק כמו בשנה שעברה; גם אז נרשמה האטה כלכלית והיו חששות מפני מיתון נוסף. בנאומו אשתקד, הכין ברננקי את הקרקע לתוכנית ההרחבה הכמותית השנייה של ה'פד' (QE2), במסגרתה רכש אג"ח ממשלתיות בהיקף של 600 מיליארד דולר. לאחר סיום התוכנית ב-30 ביוני האחרון, החלו תחזיות הצמיחה של ארה"ב להיחתך אט-אט, וכעת תוהים מומחים פיננסים רבים מה יהיה הצעד הבא של ברננקי.

איך שלא מסתכלים על זה, הדעות חלוקות: מצד אחד, מייחלים המשקיעים והאנליסטים כי ברננקי ישחזר את אירועי השנה שעברה, ויבשר על צעדים מעודדי צמיחה. אולם מנגד, תוהים רבים אם תוכנית רכישות נוספת היא אכן הפיתרון לשלל האתגרים בפניהם ניצבת הכלכלה העולמית.

"אל תעצרו את נשמתכם בציפייה לברננקי", אמר סימון באלארד (Simon Ballard), אנליסט בכיר ב-RBC קפיטל. "תוכנית רכישות שלישית לא תשנה את פני הכלכלה, בדיוק כפי שתוכנית הרכישות הראשונה והשנייה לא עשו כן". גם בוב ג'נג'ואה, אנליסט בכיר בבנק נומורה, מזהיר מהרכישות להן רבים מצפים: "QE3, שהיא למעשה שחזור של QE2 - תוביל בסופו של דבר לקריסת אמון המשקיעים במובילי המדיניות הפיננסית ותפגע קשות בכלכלה".

לקריאה נוספת:

מרקטווץ': "אורחי ג'קסון הול מקווים שברננקי לא ישיק QE3"

בלומברג: על פי הנתונים בשוק, ברננקי לא יכריז על QE3

הפד מכין הקרקע לנאום ברננקי: מתחייב להתערב בשווקים

אנליסט: "ברננקי ינחית מהלומה על השווקים השבוע"

התקווה האחרונה של השווקים: ברננקי יעצור את המפולת?

רוביני: "תוכנית רכישות שלישית תתרחש עד סוף 2011"