תמימות דעים בשוק ההון: פישר יותיר מחר הריבית על כנה

לפני חודש גרסו ההערכות: ב"י יעלה הריבית מספר פעמים עד סוף 2011 ■ ואולם, ההתפתחויות האחרונות בזירת המאקרו העולמית והגלובלית מאותתות על האפשרות כי פישר עשוי דווקא להוריד הריבית ■ 20 מתוך 21 אנליסטים בסקר "בלומברג" מעריכים: פישר יותיר הריבית על כנה

בנק ישראל צפוי להכריז מחר (ב') על החלטת הריבית החודשית שלו, החלטה שמקבלת חשיבות יתרה לאור החששות המתגברות בשווקים הגלובליים מהאטה עולמית - ברקע המשבר התקציבי בארה"ב והתרחבות משבר החובות הריבוניים באירופה, אשר עשויים לתת בסופו של דבר את אותותיהם על הכלכלה המקומית.

נראה כי פישר צפוי להותיר את הריבית המרכזית ללא שינוי - ברמה של 3.25% - כך עולה מסקר האנליסטים של "בלומברג". 20 מתוך 21 האנליסטים העריכו בסקר כי נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, צפוי להותיר את הריבית על כנה, פרט לכלכלני בנק אגוד - שצופים כי הנגיד יוריד את הריבית לרמה של 3%.

נציין כי לאחר שבחודש שעבר הותיר פישר את הריבית על כנה, גרסו ההערכות בשוק כי סביר שבסופו של דבר בנק ישראל יעלה את הריבית במהלך שנת 2011 - ייתכן אף יותר מפעם אחת. מנגד, ההתפתחויות העדכניות בזירת המאקרו המקומית והעולמית, דווקא מרמזות על האפשרות כי פישר יוריד את הריבית, ולא יעלה אותה.

"הפחתה של הריבית ב-0.5% לא תפתיע אותנו", כותבים כלכלני מיטב בסקירה השבועית על השוק המקומי. "תנאי הרקע יביאו את הנגיד לשקול הפחתת הריבית. במידה והוא חושש מהאטה משמעותית בישראל, ניתן לצפות כי תתרחש הפחתה של הריבית ואף בשיעור חד של 0.5%".

פישר יקבל תמיכה מהירידה באינפלציה וההאטה העולמית

השינוי החד בהערכות מקבל תמיכה משטף של התפתחויות: הירידה החדה בציפיות לאינפלציה (שצנחו מ-3% ל-2.5% אל יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה) המאותת על ירידה ביוקר המחייה כתוצאה מהאטה במשק, מדד המחירים לצרכן שצנח במפתיע ב-0.3% ביולי (כולל ירידה במחירי הדלק, המים ומוצרי החלב), מורידים מפישר את הלחץ להעלות הריבית החודש.

גם הורדת תחזיות הצמיחה בארה"ב על ידי הפדרל ריזרב ב-9 באוגוסט (אשר לאחריה יצאו גופי השקעות מרכזיים בעולם בתחזיות מעודכנות ונמוכות יותר משלהם לכלכלה הגלובלית וכלכלת ארה"ב), יחד עם צעדים מוניטריים נוספים עליהם עשוי יו"ר ה'פד' בן ברננקי להכריז בדיוני ועידת השוק הפתוח של הבנק (FOMC) ב-20-21 לספטמבר, תורמים גם כן לסבירות כי פישר לכל הפחות יותיר את הריבית על כנה.

"בנק ישראל יבחר להשאיר את הריבית על כנה עקב ההאטה צפויה בצמיחה ועקב ירידה חדה בציפיות האינפלציה להמשך", מסבירים אלי בן-דוד ושי זקהיים, אנליסטים בכירים בבית השקעות USG Capital. "כאשר את הירידה החדה בציפיות להמשך ניתן להסביר במדד יולי שירד ב-0.3% והן בהמשך המחאה החברתית שתביא לשינוי ביוקר המחייה ותאט את הצמיחה במשק".

גם פישר עצמו, יש לציין, רמז בעדינות לכך שההתפתחויות האחרונות בשווקים הגלובליים מובילות את בנק ישראל לבחון בכל עת את החלטת הריבית: "אנו עוקבים אחר ההתפתחויות ומשנים את שיעור הריבית בהתאם", אמר פישר בריאיון ל-CNBC בסוף השבוע האחרון, בכנס השנתי בג'קסון הול בארה"ב. "אני לא יודע היכן הכלכלה העולמית הולכת להיות שנה מעכשיו, ולכן לא בטוח מה תהיה הריבית בעוד שנה", סיכם פישר.