"אם יוון תפרוש מהאירו - הבורסות יקרסו 30%"

(עדכון) - מתח בשווקים: היוונים שוב מצביעים בקלפיות; מדגמים ראשוניים - הלילה ■ אנליסטים מכינים תרחישים: אם יוון נשארת באירו - השווקים יזנקו בכ-10% במהירות; בתרחיש ביניים - נפילה של 15% ואז זינוק של 20%

הקלפיות ביוון נפתחו הבוקר (א') להצבעה לאזרחי המדינה, במסגרת הבחירות הגורליות שצפויות לקבוע את המשך עתידה של המדינה הקטנה - המהווה כ-2.5% בלבד מהתמ"ג באירופה - בפרויקט גוש האירו. הקלפיות יינעלו היום ב-19:00 (שעון יוון), ובו בזמן צפויים להתפרסם גם מדגמים הראשוניים של גופי התקשורת במדניה באשר לתוצאות. תוצאות אמת יתחילו לזרום לקראת השעה 21:30 בערב, כאשר לפי ההערכות - התוצאות הסופיות יתקבלו רק לקראת חצות או לפנות בוקר, לכל המאוחר.

לכתבות אחרונות על הבחירות ביוון:

סוחרים: לא משנה מי ינצח בבחירות ביוון - השווקים יטוסו

ראש היורוגרופ מזהיר את היוונים מפני השמאל הרדיקלי

"יוון לא תצא מגוש האירו, הגרמנים יצילו המצב"

יום הדין: 3 השאלות המרכזיות לקראת הבחירות ביוון

כל מה שרציתם לדעת לקראת הבחירות ביוון

■ ר"מ יוון לשעבר מביע תמיכה ביריבו; תומך בהישארות באירו

הבנקים בעולם בכוננות עליונה לקראת הבחירות מחר ביוון

באיחוד האירופי בפרט ובעולם בכלל עוקבים מקרוב אחרי הבחירות, מתוך חשש כי התוצאות עלולות ליצור "אפקט דומינו" שיפגע בכלכלה העולמית - ויוביל לפרישתה של יוון מגוש האירו. בשל כך, הזהיר אמש יושב ראש היורוגרופ (ועידת שרי האוצר של האיחוד האירופי) ז'אן-קלוד יונקר כי אל ליוונים להפסיק את מדיניות הצנע שלהם.

קשה לקבוע היום מי תנצח בבחירות מחר שכן החל מה-1 ביוני חל איסור ביוון לפרסם סקרים רשמיים בכלי התקשורת. לפיכך, מתבססים המפלגות והאזרחים על "סקרים מחתרתיים" שמבצעות חברות פרטיות אבל לא מפורסמים, לפחות לא באופן רשמי, במדינה. הנוהג הזה גורם לבלבול רב בקרב אזרחי יוון.

עדות לכך, ניתן היה למצוא במהלך השבוע האחרון כשנפוצה שמועה לפיה מפלגת "סריצה" פותחת פער גדול על פני המתמודדת העיקרית שלה, מפלגת "הדמוקרטיה חדשה". השמועה הזאת גרמה להגברת קצב משיכת הכספים מהבנקים היוונים עד לכדי 800 מיליון אירו ביום.

לפי הסקר האחרון שפורסם בתחילת החודש, מפלגת השמאל המתון "הדמוקרטיה החדשה" שתומכת בהישארות בגוש האירו זכתה ל-22.7% תמיכה, מפלגת השמאל הרדיקלי "סיריזה" שמתנגדת לתוכניות הצנע זכתה ל-22%, ואילו מפלגת "פאסוק" הימנית זכתה ל-11.2%.

התרחישים

מריל לינץ', זרוע ההשקעות של בנק אוף אמריקה, פורס 2 תרחישים לתוצאות הבחירות ביוון:

■ ניצחון של "הדמוקרטיה החדשה" שתקים קואליציה עם "פאסוק". יחד ישיגו 2 המפלגות 151 מושבים מ-300 המושבים בפרלמנט. במצב זה, יוון תישאר בגוש האירו.

■ "סיריזה" מנצחת ותנסה להקים קואליציה. על מנת לעשות זאת, היא תצטרך לחבור לאחת מהמפלגות היריבות, שידרשו ממנה להסכים לצנע כדי להישאר בגוש האירו. זהו ניגוד גמור לתפיסת עולמה, מה שעלול להביא שוב למבוי סתום ביוון.

מה יקרה אם בכל זאת יצליחו היוונים להקים קואליציה? בנק ההשקעות גולדמן זאקס פרסמו 3 תרחישים לכך ב-28 במאי:

■ יוון רוצה להישאר בגוש האירו אך לא מסכימה לחלק מתנאי תוכנית החילוץ שהוכתבו ע"י האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית. במצב זה, ה"טרויקה" תפסיק את העברות הכספים ליוון, אולם הבנקים במדינה ימשיכו לקבל הזרמות הון מהבנק המרכזי האירופי, אלא אם תתקבל החלטה פוליטית אחרת. במילים אחרות, הישארותה של יוון בגוש האירו תלויה בהסכמתה לבצע רפורמות ולקצץ בגירעון שלה.

■ יציאה איטית של יוון מגוש האירו. יוון תיזרק מגוש האירו אם לא תסכים לתנאי תוכנית החילוץ, אולם הרגולטורים באירופה יבנו "חומת אש" סביב מדינות אחרות המועדות לפורענות. בין היתר, בגולדמן זאקס מעריכים שהבנק המרכזי האירופי יספק נזילות וביטחונות לפיקדונות בבנקים במדינות כגון אירלנד, פורטוגל וספרד כדי למנוע בריחה המונית מהבנקים במדינות אלה. הבנקים ביוון, לעומת זאת, ינותקו מעורקיו של הבנק המרכזי האירופי. בתרחיש זה, תיתכן להערכת גולדמן זאקס מפולת בשווקים בשל חוסר הוודאות כפועל יוצא מפירוק המטבע האחיד בגוש האירו.

■ יציאה מהירה של יוון מגוש האירו. בתרחיש זה, היוונים נוטשים במהירות את האירו וחוזרים לדרכמה. בתרחיש זה, יציאה פתאומית ודרמטית של יוון לא תאפשר למדינות אחרות באירופה מספיק זמן להתארגן, והדבר עלול לפגוע קשות בשווקים הפיננסיים.

אגב, אם היוונים לא יצליחו גם הפעם להקים קואליציה, יתקיימו שוב בחירות במדינה.

האם אירופה מסוגלת להתמודד עם פרישת יוון?

שאלת השאלות היא האם אירופה מסוגלת בכלל להתמודד עם פרישת יוון מהגוש, או שמא תוצת תגובת דומינו שתוביל לסופו של הגוש. שר האוצר הגרמני וולפגנג שוובלה אמר בראיון ב-11 במאי כי גוש האירו מוכן היום בצורה טובה יותר להתמודד עם פרישת יוון מהגוש, מאשר לפני שנה.

"אנו מקווים שהיוונים יקבלו את ההחלטה הנכונה, אך אם לא - אנו נגיב בצורה כזו שתכיל את ההשלכות", אמר שוובלה.

פרופ' ג'יימס דייוויס מאוניברסיטת סנט גלן בשווייץ, מומחה בפסיכולוגיה פוליטית וביטחון בינ"ל, אמר כי הסכנה מהתפשטות המשבר למדינות אחרות באירופה גדולה יותר מאשר פרישת יוון מהגוש.

"אם האירופים לא יצליחו לשכנע שהפיקדונות בבנקים בפורטוגל, ספרד ואיטליה בטוחים, אנו נראה תנועות הון אדירות מחוץ למערכות הפיננסיות ולמעשה קריסה של כל המערכת הבנקאית האירופית", אמר דייוויס ב-13 ביוני. "יציאה של יוון יכולה למעשה להביא לסופו של גוש האירו".

מה תהיה תגובת השווקים?

אנליסטים מתקשים להעריך האם הבחירות ביוון יגרמו בסופו של דבר למפולת בשווקים, אולם מה שבטוח הוא שהשווקים מועדים לפורענות בשל חוסר הוודאות. בחברה הביטוח הבריטית אביבה (Aviva) מספקים מספר תרחישים לתגובת השווקים:

■ יוון נשארת בגוש האירו - הבורסות מזנקות. בתרחיש זה, האנליסטים מעריכים כי בורסות אירופה יזנקו ב-5%-10% והאירו יזנק ל-1.32 דולרים.

■ יוון יוצאת מגוש האירו באופן מסודר. בתרחיש זה, שוקי המניות ייפלו ב-15% כתגובה ראשונית, אבל קובעי המדיניות באירופה יצליחו להשתלט על המשבר ואז השווקים יקפצו בכ-20%-30%. האירו, בתרחיש זה, צפוי להתייצב סביב ה-1.25 דולרים.

■ יוון יוצאת במהירות מגוש האירו. בתרחיש זה של יציאה לא מסודרת מהגוש, אנליסטים מעריכים כי הבורסות יקרסו במהירות ב-30% ויותר, ממש כמו מפולת 2008 לאחר קריסת ליהמן ברדרס, ומדדי המניות יגיעו לרמות השפל שנראו בתחילת 2009. האירו, לפי תרחיש זה, יירד ל-1.1 דולרים.