יציבות בסיום המסחר בבורסה; כלכלית עלתה בלמעלה מ-2%

מגמה מעורבת בבורסות אירופה; עליות בפתיחת המסחר בוול סטריט ■ קבוצת דלק לא תשקיע במאגר "קראקן" ■ טבע, פריגו ומיילן יורדות בעקבות המסחר בניו-יורק

בורסת תל אביב / צלם: בלומברג
בורסת תל אביב / צלם: בלומברג

המסחר בבורסה בת"א הסתיים היום (ה') כמעט ללא שינוי. בורסות אירופה נסחרות במגמה מעורבת, המסחר בניו יורק נפתח בעליות שערים. לאחר הנעילה, יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט.

 

המסחר בוול סטריט ננעל אתמול במגמה מעורבת, כאשר המדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים ממשיכה להיות הקטליזטור המרכזי שמניע את השווקים. בשבוע הבא הפד יחליט האם להעלות את הריבית או "לשבת על הגדר" חודש נוסף. החוזים על הריבית מתמחרים כעת סיכוי נמוך יחסית של 15% בלבד לכך שהפד יפעל החודש.

מעבר לשאלת הריבית, גם מחירי הנפט  מגבירים את התנודתיות בשווקים. אתמול נפל מחירו בכ-3% על רקע ירידה גבוהה מהצפי של מלאי הנפט בשבוע החולף בארה"ב, ומנגד עלייה חדה בתזקיקי הזהב השחור, כגון דיזל ושמן לחימום. במקביל התחזית של סוכנות האנרגיה הבינלאומית לפיה השוק יתאפיין בעודפי היצע גבוהים גם ב-2017, ממשיכה להדהד.

בזירת המאקרו המקומית יפורסם היום מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט. ביולי, נזכיר, המדד טיפס ב-0.4% אך ב-12 החודשים האחרונים האינפלציה עדיין שלילית ועומדת על מינוס 0.6%. אביתר בן-דוד, כלכלן מאקרו במחלקת מחקר ואסטרטגיה באקסלנס, מעריך כי מדד המחירים לצרכן יוותר ללא שינוי בחודש אוגוסט. לדבריו, מדד אוגוסט יושפע בראש ובראשונה מירידת מחירי הנפט ועלייה במחירי הדיור: "התנהגות שני הסעיפים האלה צפויה לתת את הטון במדד. מצד אחד, ירידה של כ-14% במחיר חבית הנפט במהלך חודש אוגוסט גררה הוזלה של כ-4.5% במחירי הדלק בתחנות המקומיות, עם פתיחת החודש. מנגד, סעיף הדיור, שמתחילת השנה עד חודש יוני עלה בצורה מתונה, עלה בחדות בחודש יולי.

בן-דוד מעריך כי גם בחודש אוגוסט צפוי סעיף הדיור לעלות ב-0.7% נוספים, בהתאם לעונתיות, ויש אף אפשרות להפתעה כלפי מעלה. זאת, כתוצאה מהשפעה חלקית וראשונית על מחירי השכירות, שצפויה לגרור הכרזת משרד האוצר על הטלת מס של 1% מערך הדירה על בעלי דירה שלישית ומעלה. לצד גורמים אלה, ירידות מחירים עונתיות צפויות במחירי ההלבשה וההנעלה ועליות מחירים עונתיות צפויות במחירי החינוך, התרבות והבידור.

קבוצת דלק  דיווחה היום כי החליטה שלא להשקיע במאגר "קראקן" בים הצפוני. הקבוצה עדכנה עוד כי היא ממשיכה לחפש השקעות בינלאומיות בתחומי האנרגיה. מניית החברה עולה במסחר היום בת"א, כחלק ממגמה חיובית כוללת במדד מניות הגז והנפט.

 המפקחת על הבנקים אמרה אתמול כי תתיר לבנקים לחלק יותר דיבידנדים בעתיד. "הבנקים הגיעו ליעדים הרגולטוריים בנושא ההון, ונאפשר לחלק יותר דיבידנד מבעבר. קבענו לעצמנו כמה עקרונות לפיהם הבנק יוכל לחלק: עמידה ביעדי ההון הרגולטוריים, הגדרת מתווה להגעה ליעד ההון שכל בנק הגדיר לעצמו, יכולת לעמוד בתרחיש קיצון והתאמה לאירועים מיוחדים של כל בנק", אמרה בר. מניות הבנקים, ביניהן לאומי , ופועלים  ממשיכות לרכז עניין ומציגות עליות שערים.

 

בנק דיסקונט  הודיע אתמול על תכנית פרישה מוקדמת חדשה, הכוללת פרישה מרצון של 500 עובדים בשנים הקרובות. מרבית התוכנית תיושם עד סוף השנה, כך שלפי הערכות כ-300 עובדים יפרשו עוד ב-2016. עלות התוכנית היא 510 מיליון שקל, מתוכם 60 מיליון שקל כבר הופרשו בדוח הרבעון הראשון.

חברת סאמיט  מימשה אתמול 12% ממניות כלכלית ירושלים  לאיש העסקים דוד פורר תמורת כ-265 מיליון שקל, מחיר שמשקף כ-8.8 שקל למניה. 

מניות התרופות הגדולות טבע מיילן  ופריגו , ממשיכות לבלוט במסחר וחוזרות מניו-יורק עם פערים שליליים של בין כ-1% ל-2.3%. מניית נבידאה  חוזרת עם פער חיובי של כ-11%, נייס  עם פער חיובי של כ-1% ומזור רובוטיקה  עם 2.3%.