יציבות בסיום המסחר בבורסה; מניות הגז העיבו על המסחר

מגמה מעורבת בבורסות אירופה, ירידות קלות בוול סטריט ■ הוצגו עיקרי רפורמת המס של דונלד טראמפ בארה"ב ■ לא תימחק הייצוגית ב-45 מיליארד שקל נגד שותפות "תמר"

בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי
בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי

הבורסה בת"א נסגרה היום (ה') בעליות שערים קלות, על רקע המגמה החיובית שחתמה אמש את המסחר בוול סטריט. כעת נסחרות בורסות אירופה במגמה מעורבת, בעוד בניו יורק נרשמות ירידות קלות.

עם פתיחת המסחר פקעו האופציות לחודש ספטמבר. האופציות על מדד ת"א-35 פקעו בשער של 1427.57 נק', האופציות על מדד ת"א בנקים פקעו ב-1801.55 נק' ושל ת"א-125 פקעו ב-1298.51 נק'. 

 

הסיפור הגדול בשווקים ביממה האחרונה היא רפורמת המס של דונלד טראמפ בארה"ב. נשיא ארה"ב הגיע אתמול להבנות עם המחוקקים הרפובליקאים, לפיהן מס החברות יופחת מ-35% ל-20% מה שלטענתו יוביל לצמיחה שנתית של 6% של כלכלת ארה"ב. כמו כן, מספר מדרגות מס הכנסה המוטל על יחידים יצומצם משבע לשלוש - 12%, 25% ו-35%. כיום, שיעור המס במדרגה העליונה עומד על 39.6%. המס על העשירים ביותר יירד ל-35%, לעומת 39.6% כיום.

המטרה של הנשיא טראמפ בהפחתות המס היא להאיץ את קצב הצמיחה ועל הדרך לייצר אינפלציה. אם טראמפ יצליח להעביר את הרפורמה, הדבר יקל על הפדרל ריזרב לצמצם את המאזן שלו ולגרום לעליית ריבית אפקטיבית.  

ואצלנו, הבורסה בת"א פנתה לחבריה בהצעה לרכוש מהם את החזקותיהם בבורסה לפי הערכת שווי חיצונית שנעשתה לה באחרונה, אשר נקבה לה בשווי של כ-400 מיליון שקל בלבד - כ-20% מתחת להון העצמי של הבורסה. כדי לממן את הרכישות האלה של מניות הבורסה, שתהפוך בקרוב לחברה "רגילה" הפועלת למטרות רווח, שוקלת הבורסה גיוס אג"ח. המהלך האמור, שעדיין נמצא בשלבי בחינה, נעשה על רקע ההכרח של חברי הבורסה למכור את אמצעי השליטה שלהם בה בתוך כמה שנים - וזאת בתקווה שיהיה מי שירצה להשתלט על הבורסה.

מניות "תמר" ישראמקו , ודלק קידוחים , ריכזו עניין על רקע החלטת בית המשפט העליון שלא למחוק את התביעה הייצוגית נגדן בהיקף 45 מיליארד שקל בגין מחירו המופרז של הגז הטבעי. בתביעה נטען כי המחיר שבו הן מוכרות גז טבעי לחברת החשמל הוא מחיר מונופוליסטי גבוה ובלתי הוגן וכי יש בכך משום ניצול לרעה של מעמדן כמונופול בשוק אספקת הגז הטבעי.

מניות הבנקים המשיכו להגיב להוראת בנק ישראל לצמצם את פעילותם בחו"ל ולשפר את ניהול הסיכונים. נציין את פועלים , לאומי , דיסקונט   ומזרחי טפחות 

בתוך כך, "גלובס" חשף אתמול כי רשות ני"ע דורשת הבהרות משרי אריסון על מכירת מניות הפועלים. בהודעה לבורסה שפרסם הבנק השבוע נמסר רק כי מדובר בחברת השקעות ומשקיעים מוסדיים מצפון אמריקה, ובקבוצת אריסון הסבירו לרשות כי המשקיעים ביקשו שלא להיחשף בשלב זה.

מניית אלביט מערכות  הגיבה לשני החוזים שסגרה בימים האחרונים בהיקף מצרפי של 500 מיליון דולר.

מניית פועלים אי.בי.אי   הוסיפה להגיב למחטף שביצעה למנהלי החברה המתחרה לאומי פרטנרס חיתום שעברו לשורותיה.