הנשיא דחה החנינה: קובי פרץ ייכנס לכלא ל-18 חודשי מאסר

נשיא המדינה ריבלין: "מוסד החנינה איננו בגדר ערכאת ערעור" ■ פרץ הורשע בעבירות מס בהיקף של מיליונים ■ ייכנס לכלא ב-15 באוקטובר

קובי פרץ / צילום: שלומי יוסף
קובי פרץ / צילום: שלומי יוסף

כוכב הזמר הים-תיכוני, הזמר קובי פרץ, לא קיבל חנינה מהנשיא וירצה את מלוא עונש המאסר שהוטל עליו - 18 חודשי מאסר בפועל - בשל הרשעתו בעבירות מס. נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, הודיע הבוקר (ב') כי החליט לאמץ את המלצת שרת המשפטים, איילת שקד, ולא יעניק חנינה לזמר.

פרץ, שצפוי להיכנס לכלא ב-15 באוקטובר, הורשע בעבירות מס חמורות, ועונשו נגזר תחילה לשנתיים מאסר בפועל, אך הופחת לשנה וחצי בעקבות ערעור שהגיש הזמר. בהמשך לכך הגיש פרץ בקשת חנינה לנשיא המדינה, תוך שהוא מתייחס בין היתר לנסיבותיו האישיות ולכך שאיבד את כל רכושו ומעמדו בעקבות אישומי המס.

בתשובת בית הנשיא לבקשת החנינה שהגיש פרץ, הודגש כי מוסד החנינה איננו בגדר ערכאת ערעור ואינו מהווה חוליה נוספת במערכת המשפט, וכי הוא נועד למקרים בודדים וחריגים בלבד, בהם מתקיימות נסיבות ייחודיות ויוצאות דופן.

"הנימוקים שהועלו על-ידי פרץ בבקשת החנינה, לרבות נסיבותיו האישיות וכן זכויותיו הרבות, עמדו לנגד עיני בית המשפט בטרם נגזר דינו, ואף ניתן להם משקל נוסף, כאשר הופחת עונשו בערכאת הערעור, ובבקשת החנינה אין שינוי בנסיבות שיש בו כדי להצדיק מעשה חריג ויוצא דופן של חנינה מאת נשיא המדינה", כתב נשיא המדינה בנימוקים לדחיית הבקשה. 

פרץ הוא הזמר הראשון שזוכה לתואר המפוקפק "זמר הז'אנר הים-תיכוני הראשון שנכנס לכלא בגין עבירות מס".

פרץ, נזכיר, יכול היה למלט את עצמו בקלות מעונש המאסר, אם רק היה מסכים להסדר הטיעון המקל שהציעו לו הרשויות טרם הגשת כתב האישום נגדו. כפי שנחשף ב"גלובס", בראשית החקירה נגדו דחה פרץ הסדר טיעון שסוכם מול עורך דינו דאז, עו"ד אודי ברזילי, ומול עורך הדין המלווה אותו מאז ועד ההכרעה היום, עו"ד חיים לוי, במסגרתו הסכימו הרשויות שלא להעמידו לדין פלילי ולנהל את הסכסוך במישור האזרחי בלבד. ההסדר הושג בטרם חתם אמרגנו של פרץ, יוחאי יעיש, על הסכם עד מדינה עם הפרקליטות והעיד נגדו בפרשה, אך פרץ סירב להצעה - וכך זכה פרץ להיות זמר הז'אנר הים-תיכוני הראשון שנכנס לכלא.

כל חבריו של פרץ לז'אנר שהואשמו בעבירות מס הצליחו למלט את עצמם מבין הסורגים, בין היתר באמצעות חתימה על הסדרי טיעון מקלים, בהם הזמר אייל גולן והזמר משה פרץ.

קובי פרץ הורשע בחודש מארס אשתקד בהשמטת הכנסות בהיקף של כ-5.2 מיליון שקל וכן השמטת מס עסקאות בסך של כ-830 אלף שקל. שופטת בית משפט השלום בתל-אביב, לימור מרגולין-יחידי, קבעה כי פרץ דיווח לרשויות על פחות מרבע מהכנסותיו - והכול בשל תאוות-בצע.

בהמשך הגישו גם פרץ וגם הפרקליטות ערעורים הדדיים על הכרעת הדין ועל גזר הדין. הפרקליטות, באמצעות עו"ד הילה גבאי, הגישה ערעור על קולת העונש שהוטל על פרץ לטענתה, וביקשה מבית המשפט המחוזי להטיל על הזמר 4 שנות מאסר בגין הרשעתו בעבירות מס, ולא להסתפק במאסר של שנתיים שהוטל עליו.

מנגד, פרץ הגיש ערעור על הרשעתו ועל העונש שנגזר עליו, תוך שהוא טוען להגנה מן הצדק, ובנוסף מעלה שורה של טענות נגד אמרגנו לשעבר, יוחאי יעיש, ששימש כעד נגדו במשפט, וכן על שיטות חישוב העלמות המס שלו.

במסגרת הדיון בערעורים, פנה פרץ פנה לבית המשפט בבקשה לומר מספר דברים מהלב, תיאר את מצבו המשפחתי ואת מצבו הכלכלי הקשה - נשוי ואב ל-3 ילדים, שהקטן בהם בן מספר חודשים; הוא ומשפחתו מתגוררים בשכירות, רעייתו מכרה את רכבה כדי לכלכל את המשפחה; חמו וחמתו סייעו לו כלכלית והשתמשו בחסכונותיהם כדי שיוכלו לשכור סנגור; והוא - שעבד מגיל צעיר ותומך באמו ואחיו למחייתם - מעולם לא קיבל אפילו דוח תנועה.

בין היתר אמר הזמר: "אני נמצא בחיים שלי בפעם הראשונה בבית המשפט. אין לי אפילו דוח תנועה. הטעות היחידה שלי בחיים זה שבחרתי את מי שבחרתי להיות איתו, ואומרים תמיד שאישה יודעת אחרונה שבעלה בוגד בה. אני לא יודע מאיפה אני הולך להביא את הסכום הזה. בשבועיים האחרונים פניתי לגורמים... דברים שבחיים לא עשיתי. פניתי לגורמים כמו גמ"חים וגם לשוק האפור. חמי מכר בית כדי לשלם את שכר-הטרחה של משרד עו"ד וינרוט. חמותי פנתה לאחרונה לעבודה בשביל לתת לי ולאשתי את הפיצויים שלה אחרי 17 שנה".

בית המשפט המחוזי, כאמור, קיבל חלקית את ערעורו של הזמר, כך שעונשו הופחת לשנה וחצי מאסר; ובקשת החנינה שהגיש הזמר על החלטה זו נדחתה היום, כאמור.