הבורסה ננעלה בירידות קלות; בזן והראל השקעות בלטו לחיוב

מגמה חיובית בבורסות אירופה ופתיחה חיובית בוול סטריט ■ מדד המחירים לצרכן הפתיע כשעלה ב-0.1% בעוד הכלכלנים צפו מדד שלילי של 0.3% ■ מניית סאני זינקה בכ-8% בעקבות השקה מוצלחת של סמסונג נוט 8

הבורסה בת"א / צילום: בלומברג
הבורסה בת"א / צילום: בלומברג

המסחר בבורסה בתל-אביב ננעל היום (ב') בירידות שערים לאחר פתיחה חיובית, זאת על רקע מגמה חיובית בבורסות אירופה ופתיחה חיובית בבורסות וול סטריט.

 

האירוע המרכזי בסוף השבוע האחרון היה נאומו של הנשיא טראמפ בכל הנוגע להסכם הגרעין עם איראן. מעבר להשפעות החיוביות על ישראל, בכל הנוגע לנאום, הרי שטראמפ נראה בשליטה עצמית, קורא את נאומו מהפרומטר, מנמק את עמדתו ובסך הכל נראה בשליטה עצמית. נתון זה גרם למשקיעים להעריך מחדש כי אם מדובר בטראמפ חדש, הרי שיש להעריך שוב את יכולתו להעביר את רפורמת המס שלו - רפורמה שהמשקיעים מצפים לה בכיליון עיניים.

אתמול פורסם מדד המחירים לצרכן בישראל. המדד הפתיע כשעלה ב-0.1% בעוד הכלכלנים צפו מדד שלילי של 0.3%. למרות המדד הגבוה, הקצב השנתי עדיין נמוך מיעד יציבות המחירים ונראה שטרם נמצא פתרון לבעיה המרכזית בעולם המערבי, והוא אינפלציה נמוכה למרות שיפור בשאר האינדיקטורים הכלכליים שעל פי התיאוריות היו אמורים לייצר אינפלציה.

נתון מעניין נוסף שפורסם אתמול היה כוונתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להפחית את שיעורי המס לבעלי שכר בטווח של 20-30 אלף שקל בחודש. הפחתת מס כזו לבעלי שכר בטווחים הגבוהים יותר אמורה לתמוך בכלכלה, אך ניתוח שבוצע בקרב כלכלנים ופורסם בימים האחרונים מראה דווקא כי העלאת מס לבעלי שכר גבוה, היא זו שתתמוך בשיוויון בחלוקת ההכנסות וזאת מבלי לפגוע בצמיחה של הכלכלה.

ההאטה בענף הנדל"ן נמשכת, כאשר על פי נתוני סקירת הכלכלן הראשי באוצר שפורסמה היום ומתייחסת לחודש אוגוסט האחרון, מדובר בחודש בו נמכרו 8,300 דירות ולפי הסקירה מדובר ב"אחת הרמות הנמוכות ביותר שנרשמו בחודש אוגוסט בעשור האחרון". מספר הדירות שנמכרו בחודש אוגוסט האחרון נמוך בכ-3% בהשוואה למספר הדירות שנמכרו בחודש יולי 2017, אולם בהשוואה לחודש אוגוסט אשתקד מדובר בירידה משמעותית יותר בשיעור של כ-13%. 

בשוק המניות טבע   המשיכה לרכז עניין רב. טבע ירדה בסוף השבוע בניו-יורק לשפל חדש וזאת לאחר שהחברה הפחיתה את מחירי הקופקסון ב-25%. הורדת מחירי הקופקסון נועדה לשמור על נתחי שוק של התרופה עם כניסה של מתחרה גנרית ראשונה של מיילן . קשה לראות כיצד מיילן נוגסת בנתחי שוק משמעותיים בטווח הקצר בקופקסון אך מהלכי ההגנה של טבע הלחיצו את המשקיעים בעיקר בשל העובדה כי נראה שטבע מייחסת חשיבות גדולה לגרסה הגנרית החדשה אם היא מוכנה כבר בשלב הזה להוריד את המחיר של התרופה בשיעורים חדים כל כך.

מניית סאני תקשורת  זינקה ב-8% בעקבות עדכון ששיגרה החברה בנוגע למכירות המוצלחות של מכשיר סמסונג NOTE 8 שהושק לאחרונה.

ניתוח של דוחות המערכת הבנקאית האמריקאית גורם להערכות בשוק ההון כי המגמה של שיפור בתוצאות הבנקים בעיקר מפעילות ליבה של מתן אשראי תזלוג גם לשאר המערכת ברחבי העולם המערבי מה שמגביר את העניין בישראל במניות הבנקים הגדולים ובראשם לאומי , פועלים , דיסקונט א  ומזרחי טפחות . יש לציין כי הבנקים הישראלים צפויים לחזור לחלק דיווידנדים משמעותיים בתקופה הקרובה, נתון שתומך במניות אלה.

מניות הסלולר, פרטנר  ו-סלקום , היו במוקד לאחר שאמש פורסם כי הנפיקו לאחרונה "חוזה עתידי להרחבת סדרת אג"ח", מעין מקבילה לקו אשראי, שימומש בשלב עתידי, בהיקף של מאות מיליוני שקלים.

בזן  רשמה עלייה של כ-2%. שופרסל  ריכזה גם היא עניין חיובי.

הראל השקעות  עלתה בכ-2%.