ירידות בסיום בבורסה; אלביט מערכות זינקה בכ-8%

טבע תודה במעורבותה בפרשת השוחד לעובדי ציבור ברוסיה, באוקראינה ובמקסיקו ותשלם 75 מיליון שקל ■ איגוד הבנקים פותח חזית חדשה נגד הנהלת הבורסה ■ התקדמות לגבי רכישת אלביט מערכות את תע"ש

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: תמר מצפי
הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה בת"א הסתיים היום (ב') בירידות שערים, לאחר שאתמול הסתיים בעליות. היום לא מתקיים מסחר בוול סטריט בשל יום מרטין לות'ר קינג.

 

גיוסים אדירים בקרנות הנאמנות המסורתיות בתחילת 2018: לאחר שרשמו בכל השנה החולפת גיוסים בהיקף של כ-23 מיליארד שקל, נהנים מנהלי הקרנות בשבועיים האחרונים מזרימת כספים אדירה, על רקע הגאות הנמשכת בשוקי המניות והחוב והתיאבון הגובר של הציבור לתשואה. בבית ההשקעות מיטב דש מגלים כי בשבוע המסחר החולף נרשמו בשוק הקרנות המסורתיות גיוסים בהיקף של כ-1.1 מיליארד שקל, וזאת בהמשך לשבוע הראשון של השנה, שבו גויס לקרנות הללו סכום דומה.

חברת טבע  ריכזה עניין עם חתימה על הסדר המותנה בתנאים להפסקת הליכים, שנערך לפי חוק ניירות ערך. לפי ההסדר תודה טבע במעורבותה בפרשת השוחד לעובדי ציבור ברוסיה, באוקראינה ובמקסיקו ותשלם 75 מיליון שקל כעיצום כספי. (לסיפור המלא) מניית טבע נחלשת קלות. 

בנוסף, ההסתדרות, ועד העובדים באביק וטבע הצליחו להגיע לגישור ולהסכמות מלאות באתר אביק בנתניה. זאת לאחר שבשבועות האחרונים גובשו הסכמים נוספים בנוגע לעובדי המטה בפתח-תקווה ואתר טבע בירושלים - האתרים המרכזיים בישראל שנכללו בתהליך הרה-ארגון של טבע, בנוגע להסכם פרישה מרצון, פרישה מנדטורית ותנאי הפרישה. בכך בטלים סכסוכי העבודה שהכריזה ההסתדרות באתר אביק. (לסיפור המלא)

על-פי ידיעות בתקשורת, בימים האחרונים חלה התקדמות משמעותית במו"מ בין המדינה לבין אלביט מערכות  בנוגע לרכישת תע"ש. התהליך שהחל לפני כ-11 שנים עבר תהפוכות רבות עד שלאחרונה אלביט נותרה המתמודדת האחרונה במירוץ. על-פי הערכות, עלות העסקה לאלביט מערכות צפויה לעמוד על 1.7-1.8 מיליארד שקל, כאשר להערכתנו המימון לעסקה ייעשה באמצעות גיוס חוב ויתרת המזומנים הגדולה שיושבת במאזן של אלביט.

יורוקום תקשורת הגישה אמש לביהמ"ש את ההצעה שהיא הגיעה אליה עם נתי סיידוף, להסדר חוב עם הבנקים, במסגרתו אמור סיידוף לקבל לידיו את השליטה ביורוקום תקשורת, השולטת בשרשור בקבוצת בזק . במסגרת ההסדר המוצע, יזרים סיידוף כ-400 מיליון שקל. כמו כן לנושי יורוקום נדל"ן יוזרם כ-50 מיליון שקל. בנוסף לכך חוב של קרוב ל-350 מיליון שקל ייפרס, ויתרת החוב בגובה של כ-150 מיליון שקל ייפרע על בסיס אפסייד עתידי.

מימושים נרשמו במניות כיל  ו-חברה לישראל  .

"השירותים החדשים שאותם מבקשת הבורסה להעניק מעוררים חשש ממשי לניגוד עניינים ואף אינם חיוניים לניהול מערכת המסחר", כך טוען איגוד הבנקים במכתב חריף שכתב נגד התנהלות הבורסה לניירות ערך, שהגיע לידי "גלובס". במכתב נטען עוד כי "לא יעלה על הדעת שהבורסה - שמשמשת בכובע אחד חברה למטרות רווח ובכובעה השני כמפקחת על פעילות החברים תחת תקנונה והנחיותיה - תתחרה באופן ישיר, בתחרות לא הוגנת ובחוסר שקיפות בחבריה בורסה". זאת, לדברי האיגוד, בדיוק "כפי שלא יעלה על הדעת שהממונה על רשות שוק ההון תפתח חברת ביטוח שתתחרה במפוקחים, או שבנק ישראל יפתח בנק מסחרי". (לסיפור המלא)

רשות ניירות ערך הודיעה אתמול (א') כי הסדרי הרישום הכפול בבורסה בישראל יורחבו, כך שלאחר קבלת אישור שר האוצר ו-וועדת הכספים בכנסת, הם יכללו גם את הבורסות בסינגפור, בהונג-קונג ובטורונטו, קנדה. (לסיפור המלא)

חברת פרוטרום , הפועלת בתחום חומרי הגלם ותמציות הטעמים לתעשיית המזון והמשקאות, השלימה את המיזוג עם חברת אנזימוטק, שאותה רכשה לאחרונה - בעסקה ששיקפה שווי חברה של 290 מיליון דולר לאנזימוטק. פרוטרום עדכנה בסוף השבוע כי קיבלה בפועל את יתרת מניות אנזימוטק (81%) - שאותן רכשה במחיר של 11.9 דולר למניה - ובכך למעשה נמחקה מניית אנזימוטק מהמסחר בנאסד"ק. לצורך התשלום נטלה פרוטרום, שאותה מוביל המנכ"ל אורי יהודאי, הלוואות בהיקף של כ-235 מיליון דולר מהבנקים לאומי והבינלאומי - כמעט כל הסכום מלאומי. (לסיפור המלא)

בעקבות התביעה הנגזרת שהוגשה בשבוע שעבר נגד דירקטורים בבזן , חברות בקבוצה לישראל ובעלי השליטה בקבוצה, נדחתה האסיפה הכללית לאישור העסקה שנחתמה לפני כחודש עם אנרג'יאן לאספקת גז טבעי. (לסיפור המלא)

בסוף השבוע שעבר הודיעה איילון  כי לאחר שהעבירה את פעילויות הגמל והפנסיה שלה למיטב דש תמורת החזקות מיעוט בחברה משותפת, היא נפרדת גם מפעילות השירותים הפיננסיים ומוכרת את כל החזקותיה בבית ההשקעות הנושא את שמה לנועם ברורמן, המשמש כמנכ"ל הפעילות. (לסיפור המלא)

בנק דקסיה ישראל  יעמיד הלוואה בהיקף של 50 מיליון שקל לקבוצת אשטרום קבוצה . המימון יינתן להקמה ולהפעלה של מעונות לסטודנטים למחקר בשיטת ה-D.B.O.T באוניברסיטת בן גוריון. במסגרת הפרויקט, קבוצת אשטרום תכננה ומקימה מבני מעונות, מתחמי מסחר וחנייה. בנוסף, תהיה אשטרום אחראית על ניהול ההפעלה והתחזוקה של הפרויקט למשך 25 שנה. בתום תקופת הזיכיון יעבור הפרויקט לידי אוניברסיטת בן גוריון.

עם השלמת הפרויקט במהלך שנת 2019, יוכלו סטודנטים למחקר באוניברסיטה, להתגורר ביחד עם בני משפחותיהם במבנה חדשני, בתנאים מעולים ובמחיר הוגן, בסמוך למעבדות המחקר ומתקני האוניברסיטה בהם הם שוהים במרבית שעות היום. הקמת המעונות והמתקנים הנלווים צפויה להמשך כשנתיים. הפרויקט יכלול שני מבני מעונות בני 5 קומות, ובהם 129 דירות בנות 2 ו-3 חדרים, שטחי מסחר ופיתוח ושטחים ציבוריים לרווחת הדיירים, בשטח כולל של כ-8,500 מ"ר.