טבע ומניות הגז הובילו את הירידות בבורסה בת"א

טבע הגיבה לדוחות ■ מניות הבנקים ריכזו עניין על רקע פעילות אגרסיבית של בנקים זרים ■ מנכ"ל אפסילון קרנות נאמנות, ג'רי קוטישטנו, עזב את תפקידו אחרי ההפסד החריג ב"מדד הפחד"

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: איל יצהר

המסחר בבורסה בתל-אביב התנהל (א') בירידות שערים שהתגברו לקראת הסגירה וזאת על רקע מאירועי סוף השבוע בצפון והתנודתיות בוול סטריט.

 

אירועי סוף השבוע האחרון לא נתנו, כצפוי, אותותיהם במסחר, אם כי במוצ"ש נשמעו בבנקים הזרים קולות של חוסר נוחות מהאירועים בגבול הצפון. המשמעות הכלכלית הישירה בעיני המשקיעים הזרים היא שפרמיית הסיכון של הכלכלה הישראלית צריכה לשקף את הסיכונים באופן קרוב יותר למציאות, מה שמביא אותם בטווחים הבינוני והארוך לדרוש תשואות גבוהות יותר מהשוק, תשואות שיהיה קשה לספק להם, מה שעלול בטווחים האלה לגרום להם להסיט כספים מחוץ לישראל.

ניתן לצפות בתקופה הקרובה להתחזקות של הדולר מול השקל, כאשר אם הלחץ של המשקיעים הישראלים על בנק ישראל יצליח, הרי שנראה - בתוספת ליציאת כספים מישראל - גם רכישות של בנק ישראל, מה שיגביר את הלחץ על הדולר. בשוק מדברים שאם הדולר ישבור את רמת ה-3.53 שקלים, הדרך ל-3.7 שקלים קרובה מתמיד.

צריך לזכור כי אירועי סוף השבוע בגבול הצפוני של ישראל הם רק מגבירי מגמה ואינם יוצרים אותה, וכרגע אנחנו רואים משקיעים זרים שמסיטים כספים לארה"ב, שם נוצרות הזדמנויות השקעה מעניינות לאור הירידות של התקופה האחרונה.

המגמה הזו שונה בכל מה שקשור למניות הבנקים הגדולים, וביום חמישי פתחו מספר בנקים זרים פוזיציות על מניות אלה. התהליך של היפרדות הבנקים מחברות כרטיסי האשראי יוצר מצב מעניין במערכת הבנקאית, ואם נוסיף לזה את תהליך עליית הריביות והתחזקות של הדולר, הרי שאנחנו בתהליך שישפר מאוד את רווחיות המערכת. ריכזו עניין היום במסחר מניות פועלים , לאומי , מזרחי-טפחות  ודיסקונט .

ענקית התרופות טבע  ריכזה גם היום עניין, זאת לאחר שדיווחה ביום חמישי על התוצאות הכספיות לרבעון הרביעי ולשנה כולה (לידיעה על הדוחות). החברה הפתיעה בעוד מחיקת ענק ובהפסד חשבונאי לא מבוטל. בעוד הנושא הכאוב של רכישת אקטיוויס די ידוע, השוק הופתע מהיחלשות מהירה וחדה של השוק האמריקאי, וההערכות הן שחולשה זו רק בתחילתה, ועדיין קשה לראות את טבע מתמודדת עם החולשה הזו, כשהיא עדיין מלקקת את פצעי רכישת אקטיוויס. צריך לזכור שטבע נהנית ממוניטין טוב שמשמש היום כרית ביטחון משמעותית לחברה. 

עוד על טבע: במהלך סוף השבוע פרסמה קפיטל ריסרסץ' כי היא הגדילה את אחזקותיה בחברה מ-6% ל-12% (לסיפור המלא) 

קבוצת אלוביץ' המשיכה לרכז עניין על רקע ההתחממות בגזרת חיפוש הרוכש לקבוצה, שהדובדבן שבקצפת שלה היא חברת בזק  וכן החברות שמחזיקות בשליטה בה: אינטרנט זהב  וביקום. 

הבוקר דווח כי מנכ"ל חברת אפסילון קרנות נאמנות, ג'רי קוטישטנו, עוזב את בית ההשקעות לאחר פחות משנה בתפקיד, וזאת אחרי כשל השקעתי חריג תחת ניהולו - הפסד של כאחוז שלם בשבוע שעבר בכ-13 קרנות נאמנות שבשליטתו בעקבות השקעה בתעודות סל בשורט על "מדד הפחד" בוול סטריט (מדד ה- VIX). מטעמו של ג'רי קוטישטנו נמסר כי הוא עוזב "על רקע חילוקי דעות מקצועיים מתמשכים בינו לבין מנכ"ל בית ההשקעות, שמואל פרנקל, בין היתר בנוגע לסמכויות ביצוע וניהול, אשר הגיעו לשיאם בתקופה האחרונה" (לסיפור המלא).