ירידות חדות בסיום בת"א; מניות הגז הובילו את המגמה

טראמפ צייץ ביום ו': "מלחמות סחר הן דבר טוב" ■ האם ירד שיעור המס על רווחי הון? ■ שנה מצוינת לחברות הביטוח ■ אופקו הלת', דלק רכב ואורמת מרכזות עניין

הבורסה בתל-אביב / צילום: שאטרסטוק
הבורסה בתל-אביב / צילום: שאטרסטוק

המסחר בת"א הסתיים היום (א') בירידות שערים חדות, על רקע החלטת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להטיל מכסים על יבוא פלדה ואלומיניום והחשש שההחלטה הזו תתפתח למלחמת סחר בעקבות ציוצו מיום ו': "מלחמות סחר הן דבר טוב" ועל רקע המגמה המעורבת בנעילה בוול סטריט ביום ו'.

 

האם ירד שיעור המס על רווחי הון? הבורסה לניירות ערך, שבבעלות חברי הבורסה של הבנקים ובתי ההשקעות, שכרה לאחרונה את שירותיה של חברת הלובינג פוליסי, שבבעלותו של בוריס קרסני, כשהיעד להתקשרות הוא הפחתת המס על הבורסה (לסיפור המלא).

החשש העולמי ממלחמת הסחר של טראמפ - הנשיא צייץ ביום ו' כי "מלחמות סחר הן דבר טוב" בעקבות הכרזתו המפתיעה, יום קודם לכן, כי ארה"ב תטיל מכסים על יבוא פלדה ו אלומיניום. דיווחים בתקשורת האמריקאית מגלים, שטראמפ קיבל את ההחלטה בניגוד לדעתם של שר-האוצר והיועץ הכלכלי הראשי בבית הלבן. "כאשר מדינה (ארה"ב) מפסידה מיליארדים רבים של דולרים בסחרה עם כמעט כל מדינה שעמה היא מקיימת יחסי סחר, מלחמות סחר הן דבר טוב וקל לנצח בהן", כתב טראמפ. "למשל, כאשר יש לנו גרעון של 100 מיליארד דולר (בסחר) עם מדינה מסוימת, והיא מתחילה להתחכם, אז פשוט לא סוחרים עמה - ואנחנו מנצחים בגדול. זה פשוט" (לסיפור המלא). 

דוחות אורמת טכנו - התוצאות אכזבו את המשקיעים. אורמת רשמה ברבעון הרביעי הכנסות של כ-166 מיליון דולר, ללא שינוי ביחס לרבעון המקביל ונמוך מתחזיות האנליסטים. ההכנסות ממגזר החשמל, צמחו ברבעון הרביעי ב-12.1%, לכ-129 מיליון דולר, בזמן שהכנסות מגזר המוצרים התכווצו ב-27% ל-37.9 מיליון דולר. הרווח לפני מס הסתכם ברבעון ב-40 מיליון דולר, עלייה של 9.1% ביחס לרבעון המקביל, ובשנה כולה הוא גדל ב-21% לכ-171 מיליון דולר. ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הגיע ברבעון ל-87.4 מיליון דולר, ובשנה כולה ל-344 מיליון דולר, בטווח התחזיות שמסרה אורמת בעבר. ב-2018 מצפה אורמת להכנסות של 688-712 מיליון דולר, ואמצע טווח התחזית משקף צמיחה של 1% לעומת 2017. האנליסטים ציפו להכנסות גבוהות יותר, של 751 מיליון דולר, אולם התחזית הנוכחית עדיין לא כוללת את התרומה של U.S Geothermal, שעל רכישתה הודיעה החברה לאחרונה - עסקה שעדיין לא נסגרה (לסיפור המלא).

סיידוף מפגין שריר - העימות סביב השליטה בדירקטוריון בזק עולה שלב, וקבוצת סיידוף הבהירה לבנקים שבהתאם לעסקה שנחתמה ביניהם, חלה הרעה מהותית בעסקה. עדיין אין בכוונת קבוצת סיידוף לסגת מהעסקה, אבל הקבוצה מאותתת בכך שהיא מצפה שהבנקים יפעלו ויהיו מודעים להשלכות שהם ייסוגו מהעסקה במידה והם לא יוכלו לממש את היתר השליטה שלהם בבזק. ל"גלובס" נודע כי ישיבת הדירקטוריון נדחתה שוב, והיא אמורה להתקיים ביום ג' (לסיפור המלא).

מניות הגז הובילו את המגמה השלילית לאחר שאנרג'יאן הודיעה שהשלימה גיוס מקורות המימון לפיתוח מאגרי כריש ותנין שיהוו תחרות לגז הטבעי ממאגרי תמר ולוויתן.

דוחות אופקו - מוצר הדגל של חברת הביומד הרב תחומית אופקו הלת' , לא מתרומם כמתוכנן. גם פעילות המעבדות אותה רכשה ב-2015, לא מספקת את הסחורה. התוצאה היא רבעון רביעי מאכזב לאופקו, עם ירידה של 30% בהכנסות הרבעוניות ל-193 מיליון דולר ועליה בהפסדים ל-213 מיליון דולר, לעומת 13.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה (לסיפור המלא).

המהלך הדרמטי של סלינגר: הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, מרחיקה את בעלי השליטה בגופים המוסדיים מה דירקטוריונים של הגופים בהם הם שולטים, ובעצם מורה ליאיר המבורגר, לדב ילין, לערן גריפל, לרן שחם ולאחרים להפסיק ולכהן כיו"רים של חברות ביטוח או של חברות ניהול קופות גמל וקרנות פנסיה שבשליטתם. עם זאת, בגופים שבהם בעל השליטה כבר מכהן כיו"ר הוא יורשה להמשיך בכהונתו עוד 9 שנים, מה שיפחית את עוצמת המכה לבעלי השליטה הקיימים (לסיפור המלא).

עסקת ענק לדלק רכב  - החברה הודיעה שתרכוש כ-70% מקבוצת ורידיס עבור 992 מיליון שקל. תחומי הפעילות של ורידיס: פסולת - איסוף, מיון, הטמנה, טיפול ושריפה של פסולת רגילה ומסוכנת. בתחום התפלת המים החברה פועלת בעיקר באמצעות מתקן ההתפלה באשקלון. אנרגיה - החברה מתקינה ומספקת שירותים למערכות מיזוג אוויר, מספקת שירותי תפעול ותחזוקה לתחנת הכוח הצמודה למתקן ההתפלה באשקלון, מפעילה שני מפעלים בקיבוצים גלעם וגן שמואל המייצרים קיטור באמצעות פסולת ירוקה, מספקת שירותי חיסכון אנרגטי לבתי מלון ומחזיקה ב-20% מתחנת הכוח רותם (לסיפור המלא).

עמי גניגר מתעניין ברכישת אתר וואלה מידי נתי סיידוף - גניגר, בעלי תיא השקעות  הציבורית שמחזיקה גם באולפני הרצליה, נמצא כבר זמן מה במגעים ראשוניים על רכישת האתר, ואלה עשויים לצבור כעת תאוצה (לסיפור המלא). 

שנה מצוינת לחברות הביטוח - שש קבוצות הביטוח הגדולות, הראל השקעות , מגדל ביטוח , הפניקס , כלל עסקי ביטוח  , מנורה מב החז  וביטוח ישיר , רשמו בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017 רווח כולל מצרפי של קצת פחות מ-2.4 מיליארד שקל - גידול ניכר של כמעט פי 17 ביחס לתקופה המקבילה ב-2016 (לסיפור המלא).

פועלים אי.בי.אי  - חברת החיתום סיכמה ביום ה' את 2017 עם תוצאות שיא, אבל גם עם חוסר ודאות באשר ליכולתה להמשיך ולצמוח גם בשנים הבאות, על רקע הזעזוע שהוביל להחלפת שדרת ההנהלה הבכירה של חברת החיתום המובילה בספטמבר האחרון (לסיפור המלא).

מגדל ביטוח  מחפשת מנכ"ל - שלמה אליהו ממשיך בחיפושים אחר מנכ"ל חדש לקבוצה. על פי הערכות בשוק ההון, עתה אליהו בוחן הבאת מנכ"ל ממגזרים משיקים, כמו הבנקאות ובתי ההשקעות. כעת מדווח כי בין המועמדים להחליף את עופר אליהו, בנו של בעל השליטה, כמנכ"ל קבוצת הביטוח, נמצאים אילן רביב, מנכ"ל בית ההשקעות מיטב דש, ודורון ספיר, מנכ"ל כאל, שבעבר היה בכיר במגדל (לסיפור המלא).