בורסת ת"א ננעלה בעליות לאחר העלאת הריבית: מדד הבנקים זינק ב-3%

בעקבות הודעת בנק ישראל היום על העלאת הריבית ל-0.25%, איגרות החוב הממשלתיות ירדו בעד 0.7% • מדד ת"א 35 זינק ב-1.5%, מדד הביטוח קפץ ב-3.4% ומדד ת"א 90 טיפס 0.7% • מניית מגדל ביטוח זינקה ב-7.7% • מניות הבנקים לאומי והבינלאומי טיפסו ביותר מ-3.6% • שער הדולר ירד מול השקל

הבורסה לניירות ערך בתל-אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה לניירות ערך בתל-אביב / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר בבורסה בתל-אביב: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:25

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל בעליות חדות על רקע העלאת הריבית במשק לאחר 7 שנים, לרמה של 0.25%.

מדד ת"א 35 זינק 1.5%, מדד הבנקים קפץ ב-3%, ומדד ת"א 90 טיפס 0.7%. מניות הבנקים לאומי  והבינלאומי  טיפסו ביותר מ-3.6%

מדד הביטוח זינק ב-3.4%, בהובלת מניות חברות הביטוח מגדל , שזינקה בכ-7.7%, מנורה מבטחים  וכלל ביטוח  שטיפסו ביותר מ-5%.

בשוק החוב איגרות החוב הממשלתיות נפלו בעד 0.7%. בשוק המט"ח הדולר רשם תנודה של 0.5% מול השקל לאחר הריבית.

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם ב-1.2 מיליארד שקל.

לגבי העלאת הריבית האנליסטים בשוק חלוקי דעות באם הצעד הוא הנכון בעת הזו של חילופי הנגיד. בהלמן הלדובי סבורים כי מדובר בצעד תמוה, ובלאומי שוקי הון הפנו אצבע לגבי תחזית בנק ישראל להעלאת ריבית בתחילת 2019. 

אמיר איל, יו"ר קבוצת אינפיניטי: "עליית ריבית בנק ישראל בשיעור של 0.15% היא אמנם מינורית, אך הינה צעד כלכלי שגוי לחלוטין, שעלול להחליש את צמיחת המשק. לא רק שאין אינפלציה, אלא שבחודשים הקרובים צפויה ירידה חדה יחסית במדדי המחירים לצרכן, ישנה האטה בשוק הנדל"ן, ירידה ברכישת רכב חדש, וסטגנציה בגידול היקפי האשראי של משקי הבית, ולכן העלאת הריבית היא צעד ללא היגיון כלכלי, שלא תורם למשק".

16:10

נמשכות העליות בבורסה בת"א בשעה זו, על רקע ההודעה הדרמטית של בנק ישראל שהחליט להעלות את הריבית ל-0.25%.

כל המדדים עולים: ת"א-35 , ת"א-125  ות"א-90. מדד ת"א-בנקים  מזנק בשעה זו 2.4%.

14:30

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בשעה זו בעליות נאות על רקע הסנטימנט החיובי מעבר לים.

באירופה, הבורסה במילאנו מזנקת 3% על רקע הדיווח שלפיו הממשלה תתכנס היום על מנת לבצע תיקונים בתקציב שעשויים לפגוש ביעדי האיחוד האירופי.

בוול סטריט, החוזים העתידיים מזנקים בחדות, כאשר החוזים על מדד הנאסד"ק קופצים בעד 1.6%.

המדדים ת"א 35 ומדד הבנקים עולים כעת בכ-1.3%.

מניית מנורה מזנקת בחדות לאחר שחברת הביטוח דיווחה על זינוק של 149.8% ברווח הנקי ברבעון השלישי לעומת הרבעון המקביל אשתקד ל-178.66 מיליארד שקל, ועלייה של 87% ברווח הכולל.

13:45

העליות בבורסה בתל אביב מתחזקות לקראת פרסום החלטת הריבית של בנק ישראל היום בשעה 16:00. מדד ת"א 35 קופץ 1.1%, מדד ת"א 90 מטפס 0.9%, מדד הבנקים עולה 1.2%. 

אופקו הלת' מובילה את העליות במדד ת"א 35 וקופצת 3%, אחריה לייבפרסון שעולה 2.5%, מליסרון מטפסת 2.2% וכיל שעולה 2.2%.

מחזור המסחר בשעה זו מסתכם ב-468 מיליון שקל בלבד.

11:25

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בשעה זו בעליות וזאת על רקע הסנטימנט החיובי בבורסות אירופה ובהמתנה להודעת הריבית של בנק ישאל. 

מדד ת"א-35  עולה 0.75%, ת"א- 90  מטפס 0.6% ומדד המדד בנקים  עולה 0.8%. 

מניית שופרסל  מרכזת עניין לאחר הדוחות אתמול, ומטפסת ב-1.5%; פועלים  עולה בכ-1%, לאומי  מטפסת 0.8%, ומניית כיל  עולה 2%.

יחידות ההשתתפות של מודיעין  רושמות כעת ירידה של יותר מ-7% בבורסה בתל אביב ובכך משלימות נפילה של 27% בשבועיים, וזאת על רקע הנפקת זכויות עליה הודיעה אמש מודיעין, מה שצפוי לדלל את המחזיקים ב-22%

מחזור המסחר בשעה זו מסתכם ב-220 מיליון שקל בלבד.

09:45

המסחר בבורסה בת"א נפתח במגמה חיובית. כך, מדדי ת"א-35  ות"א-125  רושמים עליות. מדדי הבנקים, הביומד, הטק והגלובל קופצים.

מניית שיכון ובינוי  יורדת בכמעט 1%. מטומי  מתקנת ומזנקת בלמעלה מ-5%, אביליטי  גם היא עולה בלמעלה מ-3% לאחר הנפילה אתמול.

אל על  אמנם לא התנצלה אתמול בתגובה לאולטימטום החרדים, אולם הבוקר הודיעה כי נוסעי טיסת 002 מה-15 בנובמבר מניו יורק לתל אביב יפוצו בכרטיס טיסה לאירופה: "החברה מוצאת לנכון לחזור ולהבהיר, כפי שכבר הבהירה בהודעה לתקשורת ביום 19 בנובמבר, כי היא לא הטילה אשם בציבור החילוני, הדתי או החרדי באירועים עליהם דווח. כל פרסום אחר לא נעשה על דעת אל על. אל על אינה מבחינה בהשתייכות לקוחותיה למגזר, מגדר או לאום כלשהו".

06:30

המסחר בבורסת ת"א ייפתח היום לאחר נעילה שלילית אתמול. מדד ת"א 35 איבד 0.6%, מדד ת"א 90 השיל 0.3% ומדד הבנקים ירד 1.1%. המסחר בבורסות אסיה מתנהל במגמה חיובית, כשמדדי שנחאי  וטוקיו  עולים, הונג קונג  קופצת בכ-1.5%. 

גזית גלוב  חוזרת מניו-יורק עם פער ארביטראז' חיובי של למעלה מ-1%, כיל  עם פער חיובי של 0.7%, טבע  חוזרת עם פערי ארביטראז' שליליים.

בנק ישראל צפוי להכריז היום על החלטתו האם להעלות את הריבית במשק. מדובר בישיבה יוצאת דופן משום שתתנהל ללא נוכחותו של נגיד בנק קבוע - הנגידה הקודמת ד"ר קרנית פלוג פרשה לפני שבועיים והנגיד החדש פרופ' אמיר ירון צפוי להיכנס לתפקידו רק באמצע החודש הבא. בראש הוועדה תעמוד לפיכך ממלאת מקום הנגידה ד"ר נדין בודו-טרכטנברג. היעדרה של פלוג מצמצם לפי הערכות את מספר החברים בוועדה, שנוטים להתנגד להעלאת ריבית מ-4 ל-3 - מול שני חברים שנוטים בחודשים האחרונים לתמוך בהעלאת ריבית.

ניירות הערך של מטומי  קורסים לאחר שהמשקיעים בחברת הפרסום הדיגיטלי "מריחים" הסדר חוב. מניית החברה צנחה אתמול בכ-44%. אביליטי  צנחה בכ-30%.

מניית אל על  זינקה במה שנראה כתגובה של המשקיעים נוכח נפילת מחיר.

שופרסל  ירדה אתמול לאחר שדיווחה על תוצאות הרבעון השלישי שלפיהן החברה רשמה עלייה של 9% בהכנסות לשיא של 3.3 מיליארד שקל. מנגד, נשמה עלייה של 1 מיליון שקל בלבד ברווח הנקי. 

בהמשך השבוע צפויים לפרסם את תוצאות הרבעון השלישי של השנה החברות מיטב דש, קנון, איילון, קבוצת דלק, טלדור ונטו אחזקות.