הבורסה בת"א | סיקור שוטף

מדד ת"א 35 מחק את העליות אחרי נתון הצמיחה המאכזב

המשק רשם צמיחה של 1% בלבד ברבעון השני של 2019 • ת"א 90 עלה ב-1%, מדד הבנקים טיפס ב-0.7% • נדחתה העסקה למכירת סומוטו, והמניה צנחה; טרם נמצא פתרון להסרת תוכנות החברה ממערכת ווינדוס • חלל תקשורת דיווחה על הרחבת הסכם מתן שירותי תקשורת בלוויין עמוס 17 לשנה נוספת

הבורסה בתל אביב / צילום: שאטרסטוק
הבורסה בתל אביב / צילום: שאטרסטוק

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

16:30

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסה בתל אביב ננעל בעליות, אם כי אלו שנרשמו במדד ת"א 35 נמחקו לאחר פרסום נתון הצמיחה החלש של המשק לרבעון הראשון. מדד ת"א 90 עלה ב-1%, ומדד הבנקים טיפס ב-0.7%. 

אלביט מערכות  איבדה 1.7%, שופרסל  צנחה ב-2.8%, פריגו  איבדה 1.35%. אלטשולר שחם גמל  עלתה בכ-8% לאחר הדוחות והשלימה זינוק של 30% מההנפקה.

מחזור המסחר הסתכם ב-620 מיליון שקל.

15:25

לאחר העליות שנרשמו מוקדם יותר היום, מדד ת"א 35 נסחר כעת ללא שינוי. מדד ת"א 90 עולה 0.8%, מחזור המסחר מסתכם בשעה זו ב-450 מיליון שקל. זאת אחרי שבסוף השבוע הסתיים המסחר בארה"ב במגמה חיובית.

בסיכום שבוע המסחר הקודם, שהתאפיין בתנודתיות גבוהה למדי ובעליית חששות המשקיעים לגבי עתיד הכלכלה הגלובלית, איבד מדד ת"א 35 קרוב ל-4% מערכו. בסיכום שבועי בלט לשלילה מדד הבנקים, שירד בכ-5.5%.

בין מניות מדד ת"א 35, בצד החיובי בולטות כמה מניות דואליות, בהן לייבפרסון  שקופצות בכ-4%-5%, ואופקו , טבע  ואורמת טכנולוגיות  , שמטפסות בכ-2%-4%.

בצד השלילי של המדד המוביל, מניות שופרסל  ואלביט מערכות  נחלשות בכ-1.5%-2.5%.

עוד במסחר, חברת חלל תקשורת  עדכנה על הסכמות שגיבשה "להארכת שירותי תקשורת בלוויין 'עמוס 17' בשנה נוספת", ומנייתה מגיבה בקפיצה של כ-5%-6%.

מניית כלל ביטוח  מטפסת בכ-4%, כשברקע למסחר דיווחה החברה על הוראה שניתנה לנאמן על המניות "להמשיך לפעול למכירת 5% מאמצעי השליטה".

אנרג'יקס  דיווחה על הסכמים "לקיבוע מחיר חשמל ומכירת תעודות ירוקות" בקשר לפרויקט שבו היא שותפה בוירג'יניה, ומנייתה מטפסת בכ-2%-3%.

חברת סומוטו ו עדכנה על "דחיית מועד להשלמת העסקה למכירת פעילות החברה ונכסיה", ומנייתה צוללת בכ-12%.

בין המניות הקטנות, זו של אפולו פאוור  מגיבה בטיפוס של כ-5% להודעת החברה על "הצלחה בבדיקת היתכנות ליישום היריעה הסולארית הגמישה של החברה על גבי כלי רכב".

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת היום מגמה שלילית ובמסחר באג"ח הממשלתיות נרשמת מגמה מעורבת.

קצב הצמיחה של המשק הסתכם ברבעון השני של שנת 2019 ב-1% בלבד. מדובר בהאטה לאחר עלייה של 4.7% ברבעון הראשון של השנה, ולעומת עלייה של 4.2% ברבעון הרביעי של 2018 - כך פרסמה היום הלמ"ס. העלייה המתונה בתוצר של המשק ברבעון השני משקפת ירידה בהוצאה לצריכה פרטית ובהשקעות בנכסים הקבועים, שהושפעו מירידה משמעותית ביבוא כלי הרכב.

יותר משלוש שנים לאחר שהחלו המגעים להסדר חוב שני בחברת אפריקה ישראל, ולאחר שחלק ניכר מנכסיה כבר נמכרו, התכנסו היום מחזיקי האג"ח לדון בארבע ההצעות שהוגשו לרכישת החברה במסגרת ההסדר. ההצבעה על ההצעות השונות, שתכריע את זהות הרוכש של אפריקה ישראל, מתוכננת ליום רביעי הקרוב, 21 באוגוסט, לאחר שבשבוע שעבר שיפרו ארבעת המתמודדים את הצעותיהם. 

פחות משבועיים לאחר שנודע שג'פרי סמית', נציג קרן Starboard Value בדירקטוריון חברת התרופות פריגו, עוזב את תפקידו (תוך שהוא מחמיא להנהלה הנוכחית על הכיוון שאליו פונה החברה),מתברר שהקרן מכרה חלק נכבד מהחזקתה בפריגו, בהפסד.

בזירת המאקרו המקומית, מדד המחירים לצרכן לחודש יולי הפתיע את מרבית הפעילים כשהצביע על ירידה של 0.3%, נמוך מעיקר התחזיות המוקדמות, ובלאומי שוקי הון ציינו בתגובה, כי "סביבת האינפלציה בישראל ממשיכה ויורדת מתחת לגבול התחתון של יעד יציבות המחירים. בנסיבות אלו, נראה שהאפשרות להעלאת ריבית, שהייתה נמוכה מלכתחילה, מתרחקת מאוד. האפשרות להפחתת ריבית קיימת, אך מוגבלת מאוד".

בלאומי שוקי הון התייחסו גם לנעשה בשוק האג"ח המקומי, וציינו כי האפיק הקונצרני המשיך את הכיוון שלו מהשבועות האחרונים - "ביצועי חסר ביחס לאפיק הממשלתי להמשך העלייה ברמת המרווחים בשוק".

לפי לאומי שוקי הון, "גם השבוע המשיכה לבלוט המגמה של ירידת מחירים באפיק הקונצרני לעומת עליות המחירים החדות יחסית באפיק הממשלתי. מגמה זו משקפת את המשך ירידת תיאבון הסיכון של המשקיעים על רקע העלייה ברמת האי-ודאות בעולם והתנודתיות בנכסי סיכון בעולם".

בלאומי שוקי הון הוסיפו, כי "בחודש האחרון בולט השוק הקונצרני בביצועי חסר משמעותיים ביחס לשוק האג"ח הממשלתי. להערכתנו מגמה זו צפויה להימשך לפחות בטווח הקצר כל עוד תישמר רמת האי-ודאות הגבוהה בשווקים. בניגוד לאפיק הממשלתי, רמת הסיכונים באפיק הקונצרני גבוהה בהרבה בעיקר על רקע העלייה ברמת האי-ודאות בעולם, כתוצאה מהמשך ההסלמה במלחמת הסחר לאחרונה ומהירידה בפעילות הייצור ברחבי העולם, וכן לאור העובדה כי רמת המרווחים נמצאת בסמוך לרמות השפל של השנים האחרונות".

12:00

המסחר בתל אביב מתנהל בעליות שנחלשו בשעה האחרונה, כאשר מדד ת"א 35 שקפץ מוקדם יותר ב-1%, עולה כעת ב-0.4% בלבד. מדד ת"א 90 עולה ב-1%, ומדד ת"א טק-עילית מטפס ב-1.7%. 

מניית חלל תקשורת  מזנקת ב-6% על רקע הארכת הסכם לשירותי לוויין עמוס 17. סומוטו  מתרסקת בכ-10%, מניית קנאשור  עולה על רקע קבלת אישור בטיחות מהיק"ר.

11:00

יום המסחר הראשון בתל אביב מתנהל בעליות של יותר מ-1% במדדים המובילים, אם כי במחזור מסחר של 115 מיליון שקל בחלוף השעה ורבע הראשונות למסחר.

מניית אלטשולר שחם גמל  מזנקת בכ-7% לאחר הדוחות הכספיים הראשונים שעליהם דווחה הבוקר כחברה ציבורית.

סומוטו  בולטת בירידה של כ-10% בצל דחיית השלמת המכירה לצביקה בארינבוים. טבע  מזנקת ב-4% לאחר שחזרה עם פער חיובי מוול סטריט, מניית הבורסה מזנקת ב-5%.

09:00

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסה בתל אביב נפתח בעליות בדחיפת המניות הדואליות, לאחר יום מסחר חיובי ביום שישי האחרון בוול סטריט. מניית טבע מזנקת ב-4%, ודוחפת את ת"א 35 לעלייה של 0.9% בפתיחה. מדד ת"א 90 מטפס ב-0.5% ומד הבנקים קופץ בכ-1%.

מניית סומוטו  צונחת ביותר מ-12% לאחר שדיווחה בסוף השבוע האחרון כי נדחתה העסקה למכירתה לצביקה בארינבוים, וזאת לבקשתו של הרוכש. לצד זאת מסרה החברה כי לא נמצא פיתרון טכנולוגי בנוגע להסרת תוכנות של החברה ממחשבים בסביבת מערכת ווינדוס.

אלטשולר שחם גמל  דיווחה על הדוח הראשון מאז ההנפקה בבורסה. מנייתה מזנקת כעת ב-6.5% ומשלימה עלייה של 27% מההנפקה בחודש יולי האחרון. בשורה התחתונה, חברת הגמל דיווחה על רווח של 19.5 מיליון שקל ברבעון השני, לעומת רווח של 10.5 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2018.

חלל תקשורת  הודיעה הבוקר על הרחבת הסכם מתן שירותי תקשורת בלוויין עמוס 17 לשנה נוספת תמורת דמי שירות של 6 מיליון דולר שישולמו בשנת 2020. הארכת ההסכם לשנה חמישית מותנית בפעולות נוספות שעל החברה להשלימן, ונכון להיום אין ודאות בדבר יכולתה של החברה להשלים את המהלכים הללו. צבר ההזמנות של הלקוח למתן שירותי תקשורת בלוויין עמוס 17 נכון להיום מסתכם ב-36 מיליון דולר במצטבר.

בהמשך להוצאה של מטוסי אל על  מדגם בואינג 747-400 בהדרגה, חברת התעופה עדכנה ביום חמישי האחרון על חתימה עם חברה זרה על הסכם למכירת 4 מנועים מפארט & וויטני, וכי היא צפויה להכיר ברווח הון של 6.6 מיליון דולר בהתאם למועד המתוכנן לקבלת התמורה והעברת הבעלות במנועים לרוכש.

מניית הקנאביס אינטרקיור  משלימה נפילה של 70% מהשיא שנקבע בחודש פברואר השנה.

ביום חמישי האחרון פורסם מדד המחירים לצרכן לחודש יולי, שהצביע על ירידה של 0.3% בסל המוצרים, וזאת מתחת לציפיות המוקדמות של הכלכלנים בשוק שלא צפוי שינוי למדד). בעקבות כך האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים ירדה ל-0.5% - עמוק מתחת ליעד של בנק ישראל. לפי כלכלני לאומי שוקי הון: "בנסיבות אלו, נראה שהאפשרות להעלאת ריבית, שהייתה נמוכה מלכתחילה, מתרחקת מאוד. האפשרות להפחתת ריבית קיימת, אך מוגבלת מאוד".

06:30

המסחר בבורסה בתל אביב ייפתח היום (א') על רקע העליות החדות בוול סטריט בסוף השבוע, ולאחר הירידות שנרשמו ביום המסחר האחרון בת"א.

בורסות וול סטריט נעלו שבוע סוער בשווקים בעליות חדות, כאשר הנאסד"ק ננעל בעליות של 1.7%, ה-S&P 500 ננעל בעליות של 1.5%, הדאו עלה ב-1.2%. ביום המסחר האחרון באחוזת בית מדד ת"א 35 איבד 0.7%, מדד ת"א 90 צנח ב-1.6%, מדד הבנקים איבד 2%. בסיכום השבוע החולף, איבד ת"א 35 3.8%, ת"א 90 ירד ב-2.3% ומדד SME60 איבד 2.2%.

מניית טבע צנחה ב-6.5% ושוויה נפל מתחת לזה של אלביט מערכות. כעת יצרנית התרופות החבוטה נסחרת לפי שווי של 23.8 מיליארד שקל.

פערי ארבטראז' חיוביים ידחפו את הבורסה בפתיחה. אופקו חוזרת עם פער חיובי של 5.5%, טבע עם פער חיובי של 4%. 

השבוע יפרסמו דוחות בין השאר החברות גזית גלוב, מיטרוניקס, שיכון ובינוי ואלוני חץ.

סומוטו דיווחה בסוף השבוע האחרון כי נדחתה העסקה למכירתה לצביקה בארינבוים, לבקשתו של הרוכש. לצד זאת מסרה החברה כי לא נמצא פיתרון טכנולוגי בנוגע להסרת תוכנות של החברה ממחשבים בסביבת מערכת ווינדוס.

אחרי ירידה של כ-16% במניית סלקום מתחילת אוגוסט וצניחה של כ-62% מתחילת השנה, ולאחר הורדת דירוג החוב שבוצעה באחרונה , פרסמה ביום חמישי סלקום את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של 2019, שבו הציגה ירידה קלה בהכנסות וצמצום מסוים בהפסד הנקי.

ההכנסות של סלקום הסתכמו ב-920 מיליון שקל, לעומת 927 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2018; וההפסד הנקי ירד מ-37 מיליון שקל ל-35 מיליון שקל.  המנייה ירדה ב-2.5% ביום חמישי.

חודשים ספורים לפני המועד האחרון לעמידה בהוראות חוק הריכוזיות, שיהיה מחייב מתחילת דצמבר הקרוב, קבוצת הפניקס מוציאה לדרך את ההליך ההיפרדות שלה מחברת מהדרין, שנסחרת לפי שווי של כ-641 מיליון שקל. את זה הפניקס מתכוונת לעשות באמצעות חלוקה לבעלי המניות שלה את ההחזקות שלה במהדרין כדיבידנד בעין.