הריכוזיות הגיעה לפרדס: הפניקס תחלק את החזקתה במהדרין כדיבידנד בעין, וגם נכסים ובנין תידרש לפעול

בעקבות זאת, קבוצת דלק, השולטת בהפניקס, צפויה לקבל לידיה כ-12.5% ממניות מהדרין, בעוד שקבוצת מאיר משאיות תקבל לידיה כ-4.5% ממניות מהדרין • מאז דווח המהלך של הפניקס, איבדה מניית מהדרין כ-8.5% מערכה

אייל בן סימון / צילום: תמר מצפי
אייל בן סימון / צילום: תמר מצפי

חברת הקרקעות והפרדסים הציבורית מהדרין  עשויה להצטרף בקרוב למועדון ההולך וגדל של חברות ללא גרעין שליטה. לפני ימים אחדים, חודשים ספורים לפני המועד האחרון לעמידה בהוראות חוק הריכוזיות, קבוצת הפניקס  הוציאה לדרך את ההליך ההיפרדות שלה מהחברה, שנסחרת בשווי של כ-600 מיליון שקל. זאת באמצעות חלוקת החזקותיה במהדרין, 41.4% מהון החברה, כדיבידנד בעין לבעלי המניות. עתה מגיע תורה של שותפתה לבעלות במהדרין, נכסים ובנין  מקבוצת דסק"ש (45.4%) צריכה לבצע מהלך, דומה או שונה, ביחס להחזקתה על מנת שלא תפר את הוראות חוק הריכוזיות.

הפניקס תחלק את מניות מהדרין שבידיה ב-26 בספטמבר, כשהחברה כבר פנתה לשם כך לרשות המסים בבקשה לפרה-רולינג ביחס לניכוי המס במקור. הפניקס שבניהול איל בן סימון הודיעה כי תחלק 0.00538 מניות מהדרין עבור כל מניה שלה. בעקבות זאת, קבוצת דלק , השולטת בהפניקס, צפויה לקבל לידיה כ-12.5% ממניות מהדרין, בעוד שקבוצת מאיר משאיות של יעקב שחר וישראל קז, תקבל לידיה כ-4.5% ממניות מהדרין. מאז דווח המהלך של הפניקס, איבדה מניית מהדרין כ-8.5% מערכה.

עוד קודם לכן, בחודש מאי האחרון הודיעו נכסים ובנין וקבוצת הפניקס כי הן בוחנות את החזקתן במהדרין בשל השלכות חוק הריכוזיות עליהן. מבחינת הפניקס מדובר על השפעה שנובעת מהאיסור להחזיק במקביל בתאגידים פיננסיים משמעותיים (הפניקס עצמה) ותאגידים ריאליים משמעותיים, בעוד שמבחינת נכסים ובנין מדובר באיסור להחזיק בשלוש קומות של חברות ציבוריות. נזכיר כי בעבר שתי השותפות לשליטה במהדרין ניסו בשתי הזדמנויות שונות, וללא הצלחה, למחוק את מניותיה מהבורסה.

דלק רוצה להתמקד באנרגיה

יש לציין כי קבוצת דלק פועלת למכור את השליטה בהפניקס עצמה, בגלל הוראות חוק הריכוזיות ורצונה לצאת מתחום הפיננסים ולהתמקד בתחומי האנרגיה. דלק כבר חתמה על עסקה למכירת מניותיה בהפניקס לקרנות הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט, שמחכה לאישור הרגולטור. ההכרח של הפניקס להפריד כוחות מנכסים ובנין במהדרין יהיה רלוונטי גם אם דלק תפסיק להיות בעלת השליטה בהפניקס.

כאמור, גם נכסים ובנין שבשליטת דסק"ש של אדוארדו אלשטיין, נדרשת לשנות את החזקתה במהדרין. ככל הידוע, בחברה עדיין לא החליטו כיצד לעשות זאת כשבדיווח האחרון בנושא לבורסה נמסר כי החברה "בוחנת את משמעויות הודעת הפניקס כאמור לעיל והשלכותיה על החברה". בכל מקרה, גם נכסים ובנין, כמו הפניקס, חייבת לעשות מעשה ביחס להחזקה במהדרין כתוצאה מחוק הריכוזיות, כשההחזקה שלה כיום במהדרין מהווה כאמור קומה ציבורית שלישית, בעוד שמדצמבר הקרוב יהיה מותר לקבוצה להחזיק ב"רק" שתי קומות ציבוריות.

אי לכך, נראה כי יש לנכסים ובנין כמה אפשרויות שעיקרן מכירת כל או חלק מהחזקותיה במהדרין (באופן שיוריד אותה משליטה) או לחילופין, רכישת יתרת המניות שאינן בידיה ומחיקתה של מהדרין מהמסחר. אפשרות אחרת של נכסים ובנין היא לחלק את ההחזקות במהדרין כדיבידנד בעין לבעלי המניות בה, בראשות דסק"ש, בדומה למהלך של הפניקס. 

עיקר פעילותה של מהדרין מתמקד בתחום החקלאות, עיבוד פרדסים ומטעים, אריזה ושיווק הפרי לרשתות בארץ ובחו"ל. כמו כן, למהדרין מספר נכסים מניבים, היא מעניקה שירותי אחסנה בקירור, ומחזיקה בקרקעות חקלאיות החכורות מרשות מקרקעי ישראל (רמ"י), כאשר רמ"י פועלת להשבת קרקעות ממהדרין באזורים שונים בארץ.