הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה שלילית בבורסה: ת"א 35 נסוג ב-0.55%, אורמת איבדה 3.4%

דירקטוריון פז אישר את מינויו של ניר שטרן, מנכ"ל סלקום, לתפקיד מנכ"ל פז • סומוטו זינקה על רקע ביטול מכירת פעילותה לצביקה בארינבוים • צו הביניים לגבי אסדת "לוויתן" בוטל, והרצת האסדה תימשך

הבורסה בתל אביב / צילום: שאטרסטוק
הבורסה בתל אביב / צילום: שאטרסטוק

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:28

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה בתל אביב ננעל בירידות, כך מדד ת"א 35 איבד 0.55%, ת"א 90 ירד בשיעור דומה ומדד הבנקים השיל 0.2%. בסיכום שבועי, מדד ת"א 35 איבד 0.8%, אך עלה ב-14.6% מתחילת השנה. מדד ת"א 90 איבד השבוע 0.7%, אך רשם מתחילת השנה תשואה פנומנלית של 38.3%. מדד ת"א SME60 ירד השבוע ב-1.1%, ומתחילת השנה עלה ב-5.1%.

אורמת  בלטה בירידה של 3.4%, הראל השקעות  ירדה ב-1.46%, מנורה  איבדה 2.6%, מזרחי טפחות  איבדה 2%, ארקו  החזקות טיפסה בעוד 4.2% וחילן  איבדה 3.46%.

מחזור המסחר, כולל הפקיעה השבועית, הסתכם ב-1.87 מיליארד שקל.

16:50

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בירידות של עד 0.7% במדדים המובילים, וזאת למרות העליות שנרשמות בפתיחה בניו יורק. מנייתה של אורמת  נופלת בכ-7%, ומנייתה של סלקום  נחלשת על רקע עזיבתו של המנכ"ל ניר שטרן לטובת ניהול חברת האנרגיה פז.

מנייתה של סומוטו  מזנקת בכ-8% על רקע ביטול מכירת פעילותה לצביקה בארינבוים.

14:15

יום המסחר החמישי והאחרון לשבוע מתנהל בנטייה שלילית מתונה, עם שינויים מתונים בשני המדדים המובילים. החוזים העתידיים בארה"ב מצביעים על שינויים קלים לקראת פתיחת המסחר שם.

זאת כשבשלב הנוכחי המשקיעים לא מתרגשים יתר על המידה מהחלטת בית הנבחרים האמריקאי להעמיד את נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בפני משפט הדחה (אימפיצ'מנט), והמדדים האמריקאיים המובילים נמצאים ברמות שיא או סמוך להן. מבחינה שביצעו בשוק האמריקאי עולה כי בשני המקרים הדומים בעבר, השוק הגיב יותר לתנאים הכלכליים שאפיינו אותו באותה תקופה, מאשר להתפתחויות הפוליטיות שעלו אז.

בבית ההשקעות מיטב דש התייחסו בימים האחרונים למצב הגיאופוליטי בעולם, טרם החלטת בית הנבחרים האמריקאי, וציינו, כי "השווקים משאירים מאחוריהם את הסיכונים הגיאופוליטיים המאיימים ביותר של השנה. הסיכון של יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי בלי הסכם והחרפה נוספת של מלחמת הסחר לא התממשו". נוסף לכך הזכירו שם גם "את ההסכמה בבית המחוקקים האמריקאי על אישור סופי של ההסכם החדש בין ארה"ב, מקסיקו וקנדה". במבט קדימה, במיטב דש הביעו סקפטיות לעלייה בהשקעות או בסחר חוץ בעקבות הסכם הסחר שנחתם בין ארה"ב לבין סין, וציינו כי "הציפיות לפתרון הסכסוכים תמכו בשווקים בחודשים האחרונים, למרות המשך האטה בכלכלה".

בצד השלילי של מדד ת"א-35, מניית אורמת טכנולוגיות   נחלשת בכ-3% במחזור מסחר ער וזו של אופקו   יורדת בכ-1.5%-1%.

מנגד, בין העולות במדד המוביל, צמד מניות חברות הנדל"ן המניב של מליסרון  ועזריאלי  מוסיפות לערכן כ-1.5%-1%.

עוד במסחר, מניית מבני תעשיה  מרכזת עניין ורושמת שינויים קלים, ומניית אנרג'יקס ס מרכזת גם היא מחזור מסחר גדול מהרגיל, שבו היא נחלשת בכ-3%. אתמול דיווחה חברת האנרגיה הירוקה על "פירעון מוקדם מרצון של מימון" הקשור לאחד מהפרויקטים שלה בפולין. מניית המתחרה אנלייט  נחלשת עד 1%, אחרי קפיצה דו-יומית של 6.5% במחזורי מסחר גדולים. אמש פרסמה אנלייט את תוצאות המכרז המוסדי בהנפקת מניות שהיא מקדמת.

מניית ארקו החזקות  ממשיכה להתחזק, ומטפסת בכ-6%-5% אחרי עלייה של כ-3% אתמול שנרשמה על רקע דיווח החברה כי חתמה על הסכם לרכישת פעילות של הפצת דלקים בארה"ב תמורת כ-400 מיליון דולר.

מניית סלקום   נחלשת עד כ-2% על רקע הודעת מנכ"ל החברה, ניר שטרן, על התפטרותו, לטובת ניהולה של חברת האנרגיה פז , אשר מנייתה נסחרת בשינויים קלים.

חברת סומוטו  עדכנה הבוקר כי "לא הבשילו התנאים להשלמת מכירת פעילות החברה" לידי צביקה בארינבוים, ומנייתה מגיבה בעליות של כ-6%-5%.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת מגמה שלילית, ובמסחר באג"ח הממשלתיות נרשמת מגמה חיובית.

11:30

המסחר בבורסה בת"א מתנהל בירידות שערים מינוריות במדדים המרכזיים. מניית אורמת   בולטת בצד השלילי ומאבד כ-4%. עליות של כ-0.3% נרשמות במדד הנפט והגז.

בצד החיובי של המדד המוביל בולטות איי.אפ.אפ   ומליסרון  בעליות של כ-1.5%.

מניית סומוטו  רושמת עליות של יותר מ-11%. היום דיווחה החברה על ביטול העסקה למכירת פעילותה לצביקה בארינבוים. 

מניית ארקו ממשיכה את העליות מאתמול ומתחזקת ביותר מ-5% לאחר שדיווחה אתמול על רכישת פעילות בארה"ב ב-400 מיליון דולר.

מניית סלקום   מתאושש מעט אחרי צניחה של 6% אתמול, ומתחזקת ב-0.3%. 

09:45

המסחר בבורסת ת"א נפתח הבוקר (ה') בנטייה שלילית קלה ללא שינויים מהותיים במדדים המרכזיים. מדד הנפט והגז בולט בעלייה של כ-0.7% בעקבות החדשות בנושא אסדת לוויתן.יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים  מובילות את העליות במדד ת"א-35 ומטפסות ב-2%. מניית קבוצת דלק  מוסיפה 1.5%. היום פורסם כי דלק חתמה הסכם שלפיו ענקית האנרגיה BP תשקיע 50 מיליון דולר באיתקה.

עוד במגזר האנרגיה, רציו  מטפסת בכ-2.5% וישראמקו   מתחזקת בכ-0.5%.

מניית סלקום   יורדת בשיעור של 0.4%, אחרי שאתמול צנחה בכ-6% בעקבות הידיעה על עזיבת המנכ"ל.      

08:35

בשורה טובה לשותפות באסדת הגז "לוויתן": הבוקר החליט בית המשפט המחוזי בירושלים לבטל את הצו הארעי בנושא אסדת "לוויתן" ולאפשר להמשיך את הפעלתה. זאת, לאחר שהשופט אלי אברבנאל עצר ביום שלישי את הפעלת האסדה בהמשך לעתירת 6 המועצות הסמוכות לאסדה ועמותת "צלול". המשמעות: הרצת האסדה תימשך. מניות הגז, ובפרט השותפות ב"לוויתן" ובראשן נובל אנרג'י, צפויות לרכז היום עניין בעקבות ההחלטה. 

06:00

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח בהמשך ליציבות שנרשמה אמש בניו יורק, שם המדדים ננעלו ללא שינוי מהותי ברמת שיא כל הזמנים בעוד המשקיעים ממשיכים לעכל את ההסכמות בין סין וארה"ב שמסמנת רגיעה במתיחות הסחר.

שיעור העלייה במדד ת"א-35 בסיכום שנתי (בהנחה שלא יירשמו זעזועים משמעותיים בשווקים עד לסוף השנה), מסתכם ב-15% אחרי שאת 2018 סיכם המדד בירידה של 3%, ואילו את 2017 בעלייה דומה (כ-3%).

העליות השנתיות של ת"א-35 מציבות אותו במקום טוב גם בהשוואה למדדים מובילים בעולם, עם תשואה דומה שהניבו מדדי S&P 500 האמריקאי (עלייה של 17%), דאקס הגרמני וקאק הצרפתי (עליות של 14%-13%), וצעד לפניו ניצב מדד ת"א-125 המקומי, עם עלייה שנתית של יותר מ-20%. בצד החיובי בבורסה המקומית בולט מעל כולם מדד הנדל"ן עם זינוק של כ-70% מתחילת השנה.

מניית סלקום צפויה להמשיך לרכז עניין על רקע הדיווח כי המנכ"ל ניר שטרן מסתמן להיות המנכ"ל הבא של חברת האנרגיה פז.

בהמשך לדיון שנערך אתמול, המשקיעים ממתינים להחלטת בית המשפט בעניין הצו שקיבלו השותפות להפסקת פעולות הכרוכות בפליטת גזים מקידוח "לוויתן". זאת אחרי שמוקדם יותר השבוע עדכנו דלק קידוחים ושותפותיה לקידוחי "תמר" ו"לוויתן" על "התקיימות תנאים מתלים בהסכמים ליצוא גז טבעי למצרים".

הממונה על התחרות אישר אתמול לעזריאלי את רכישת מלון הר ציון בירושלים.