נעילה שלילית בת"א בצל המתיחות במזה"ת: טבע צנחה ב-5.8%, דלק זינקה ב-4%

מדד ת"א 35 איבד 0.55%, ת"א 125 השיל 0.4%, ומדד ת"א ביומד ירד ב-1.6% • חלל תקשורת איבדה גובה בצל החלטת המדינה כי התעשייה האווירית היא זו שתבנה את הלוויין הלאומי • אל על ירדה בצל הדיווח לפיו חברת התעופה קאל הגישה בקשה להטסת נוסעים

הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

16:27

המסחר בתל אביב ננעל היום (א') בירידות בצל ההסלמה במזה"ת, מדד ת"א 35 איבד 0.55%, מדד ת"א 125 השיל 0.4%, ומדד ת"א ביומד ירד ב-1.6%. 

מנייתה טבע צנחה ב-5.8%, דלק זינקה ב-4%, אלוני חץ עלתה ב-1%, אלביט מערכות עלתה ב-2.2%, חלל תקשורת נפלה ב-5.2%, אלטשולר שחם גמל עלתה ב-3.45% ומנייתה של הכשרת היישוב זינקה ב-6.6%.

מחזור המסחר הסתכם ב-624 מיליון שקל.

15:00

יום המסחר הראשון לשבוע מתנהל במגמה שלילית. בסוף השבוע הסתיים המסחר בארה"ב במגמה שלילית.

בבית ההשקעות פסגות התייחסו בסקירתם השבועית לכיוון השווקים בהמשך וציינו, כי "ההתנקשות המוצלחת של ארה"ב בקאסם סולימאני מעלה באופן טבעי את החשש מהתלקחות המאבק בין שתי המדינות בכלל ומהצתה של אזור המזה"ת בפרט. את התוצאה של חששות אלו ראינו ביום שישי בשווקים כאשר נרשמה ירידה בשוקי המניות ועלייה בשוק האג"ח ובמחיר הנפט".

עם זאת, הוסיפו בפסגות, "ברור כי קיים מגוון גדול של תרחישים אפשריים להתפתחויות בין ארה"ב לאירן מנקודת הזמן הנוכחית והלאה, חלקם חיוביים יותר וחלקם פחות".

בפסגות הוסיפו, כי "כמו תמיד באירועים מסוג זה, נדמה שהכדאיות לשנות את אלוקציית ההשקעות שנבחרה לפני אירועי סוף השבוע נמוכה מאוד, בטח בשלב כל כך ראשוני".

בעניין נקיטת פעולות בשוק החוב ציינו בפסגות, כי אם ההנחה היא שלאור רמתו הנוכחית של שער החליפין "ההסתברות לפיחות גבוהה מההסתברות לתיסוף, החלק של האג"ח האמריקאיות בתיק ההשקעות צריך להיות כנראה גבוה מכפי שהוא היום".

זאת לפי פסגות, משום ש"בתרחיש כזה לא רק שהדולר יניב תוחלת רווח גבוהה יותר, אלא גם שהסיכון בשוק האג"ח המקומי גבוה מזה שבארה"ב".

בצד השלילי של מדד ת"א 35, בולטת מניית טבע  שצוללת בכ-5%-6%, אחרי שסבלה מירידות חדות במסחר בארה"ב בסוף השבוע, זאת כשברקע למסחר המשקיעים שוב חוששים מהליכים משפטיים בהם החברה מעורבת, העלולים לפגוע בה בהמשך. עוד בין הדואליות מניות פריגו  ואיי.אפ.אפ  נחלשות בכ-1%-1.5%.

בצד החיובי של המדד המוביל, המניות הדואליות של אורמת , אלביט מערכות  ונייס  עולות בכ-1%-2%.

עוד בצד החיובי של ת"א 35, מניית קבוצת דלק  מתחזקת בכ-2% ובכך ממשיכה את הסנטימנט החיובי שאפיין אותה גם בשבוע שעבר, בסיכומו קפצה ב-20% על רק התחלת הזרמת הגז הטבעי מקידוח "לווייתן". בנסיבות דומות, יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים  מתחזקות בכ-0.5%, אחרי שאת השבוע שעבר סיכמו בטיפוס של כ-16% ויחידות ההשתתפות של רציו  נחלשות בכ-1% שבשבוע שעבר הוסיפו לערכן כ-17%.

עוד במסחר, מניית הכשרת הישוב  מטפסת בכ-4%. ברקע למסחר, החברה דיווחה בסוף השבוע על הנפקה פרטית של כ-6% מהונה לכמה משקיעים.

חברת חלל תקשורת  פרסמה התייחסות לעניין הלוויין הממשלתי, בעקבות פרסומים "בדבר כוונת גורמים ממשלתיים לפעול למימוש לוויין בתע"א" ובהמשך לדיווחיה בנושא, וציינה כי היא "ממשיכה לבחון את האלטרנטיבות השונות העומדות בפניה".

שותפות נאוויטס פטרוליום  פרסמה דוח עתודות בנכסי נפט שנמצאים בטקסס, ארה"ב, ויחידות ההשתתפות שלה מגיבות בקפיצה של כ-6%.

בין המניות הקטנות, זו של אפליי  מזנקת בכ-20% אחרי שהחברה דיווחה על הסכם החלפת מניות עם חברה הפועלת בתחום כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מ).

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת מגמה חיובית, ובמסחר באג"ח הממשלתיות נרשמת מגמה דומה.

12:00

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסה בתל אביב מתנהל בירידות, כך מדד ת"א 35 מאבד 0.6%, ת"א 90 יורד ב-0.45%, מדד הבנקים יורד בשיעור דומה, ומדד ת"א ביומד מאבד 1.6%.

אל על  מאבדת יותר מ-3% בצל הדיווח לפיו חברת התעופה קאל שעוסקת בתחום של הטסת מטענים הגישה בקשה להטסת נוסעים. החברה פנתה לרשות תעופה אזרחית (רת"א) והגישה בקשה שצפויה לקבל אישור ובכך ייכנס מותג רביעי של חברת תעופה ישראלית. 

טבע  מאבדת 5.7% לאחר שחזרה עם פער ארביטרז' שלילי דומה מניו יורק, מנייתה של חברת התקשורת סלקום  עברה לירידות בהמשך למינויו של אבי גבאי למנכ"ל.

חלל תקשורת  מאבדת יותר מ-6% בצל החלטת המדינה כי התעשייה האווירית היא זו שתבנה את הלוויין הלאומי. להערכתה של חלל תקשורת, לא צפויה להיות לכך השפעה על ההסכמים הקיימים עם הממשלה ואין בידיה כדי להעריך האם לוויין זה יספק את כל צרכי הממשלה. "החברה ממשיכה לבחון את האלטרנטיבות השונות העומדות בפניה, כולל תכנית ללוויין הבא לנקודה 4W ,שיחליף את הלוויין עמוס 3", מסרה חלל תקשורת בהודעה לבורסה.

המלט  דיווחה על הסכם מסגרת עם HYUNDAI לאספקת מוצרים לבקרת זרימה בתחום הקריוגני לשימוש של אוניות מובילות גז טבעי. להערכת החברה הלקוח צפוי לבנות בין 20 ל-25 אוניות המובילות גז טבעי נוזלי כאשר היקף ההזמנות הצפוי של מוצרים מהקבוצה לכל אוניה הינו לכל הפחות בסך של חצי מיליון דולר.

10:55

מנייתה של סלקום  קופצת ב-2% על רקע מינויו של אבי גבאי למנכ"ל.

חלל תקשורת  מאבד 6% בצל החלטת המדינה לבחור בתעשייה האווירית לבניית הלוויין הלאומי.

09:45

המסחר בת"א נפתח הבוקר בירידות שערים של כ-0.5% במדדים המובילים, בהובלת מניית טבע   שצונחת ב-5%. עוד בולטות בין היורדות המניות הדואלית של לייבפרסון   ושל פריגו  , שמאבדות 2.5% ו-1.4%, בהתאמה. בצד החיובי בולטת אנרג'יאן  , שעולה ביותר מ-1.5%.

חברת על בד  דיווחה כי יו"ר הדירקטוריון, אמנון ברודי, חבר משק משואות יצחק, בעלת השליטה בחברה, הודיע על כוונתו לפרוש מתפקידו בסוף חודש מאי 2020. ברודי מילא שורה של תפקידים בכירים בעל בד לאורך 35 שנים. דירקטוריון החברה נעתר לבקשה, ובעלי השליטה יפעלו לאתר ולמנות יו"ר חדש.

לדברי אמיר איל, יו"ר אינפיניטי: "השווקים נמצאים בהמתנה לאסקלציה בזירה האיראנית, בדגש על מחירי הנפט, שלראשונה בהיסטוריה של המזרח התיכון נשלטים כמעט לחלוטין ע"י ארה"ב ובעלות בריתה. על אף העלייה המתונה יחסית במחיר חבית נפט, לחיסול של סולימאני הייתה יכולה להיות השפעה משמעותית יותר על השווקים ועל שוק הסחורות, אלמלא הפכה ארה"ב ליצרנית ויצואנית הנפט הגדולה בעולם. כרגע אנו רואים תגובה מדודה של השוק, שממתין להתפתחויות ואופי תגובה אפשרית מהצד האיראני. הסלמה משמעותית עד כדי עימות ישיר בין ארה"ב ואיראן במזרח התיכון עלולה ליצור לחץ פסיכולוגי וירידות בטווח הקצר אולם הכרעה מהירה של האיראנים הנחותים מהותית, עשוי ליצור מכלול השלכות חיובי דרמטי בטווח הארוך יותר".

איל הוסיף כי, "לארה"ב ובנות בריתה כגון סעודיה ומדינות נוספות יצרניות הנפט יש סט של כלים להתמודד עם עלייה במחיר הנפט, שעלולה להשפיע לרעה גם על קמפיין הבחירות של הנשיא טראמפ. איל הוסיף כי "למרות ההספדים המוקדמים, טראמפ הוכיח שוב לכל המבקרים, שארה"ב לא עוזבת כל כך מהר את האינטרסים שלה במלחמה בטרור, גם במציאות החדשה שבה היא יצואנית נפט ולא תלויה עוד בנפט המזרח תיכוני. הניהול הבלתי צפוי לכאורה של הנשיא, באמצעות מאבק כלכלי ואולי צבאי באויבי המערב, הרדים ושיבש את קווי ההגנה של משטר האייטולות והרים את רף החשש שלהם ושל מדינות 'ציר הרשע' האחרות".

07:00

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח בירידות, בהמשך לירידות שנרשמו בסוף השבוע האחרון בוול סטריט, לאחר חיסולו של קאסם סולימאני, מה שהגביר את המתיחות במזה"ת והקפיץ את מחיר הנפט. המדדים המובילים בוול סטריט ננעלו ביום שישי האחרון בירידות של עד 0.8%.

המניות הדואליות צפויות להכביד בפתיחה, כך טבע חוזרת עם פער שלילי של 5.6%, פריגו חוזרת עם פער שלילי של כ-1%, כיל עם פער שלילי של 1.6%, איי.אפ.אפ חוזרת עם פער שלילי של 0.44%, מנגד פרוטליקס חוזרת עם פער חיובי של 8%.

פרטנר תרכז עניין בהמשך לגיוס הון שהושלם בחמישי בערב. פרטנר ביצעה הנפקת אקוויטי של 276 מיליון שקל.

ביום המסחר האחרון בבורסה בתל אביב, מדד ת"א 35 עלה ב-0.5%, מדד הבנקים קפץ ב-1.36%, מדד ת"א נפט-גז זינק ב-2.6%, בהובלת מניית דלק שקפצה בעוד כ-8% והשלימה מהלך עליות של כ-20% בשלושת ימי המסחר האחרונים, וזאת על רקע התחלת הזרמת הגז הטבעי מקידוח "לוויתן". בנסיבות דומות, יחידות ההשתתפות של רציו השלימו זינוק של כ-17% מתחילת השבוע שעבר.

מור בית השקעות והחתם יהונתן כהן הפכו לבעלי עניין בחברת המימון גיבוי. העסקה נעשתה בדיסקאונט משמעותי של יותר מ-27% על מחיר השוק נוסף על ההטבה הגלומה באופציות.