ארה"ב מתגאה: סיכלנו את פרויקט צינור הגז "נורד סטרים 2" מרוסיה לגרמניה

שר האנרגיה האמריקאי אמר כי הולך להיות עיכוב ארוך מאוד בהשלמת פרויקט "נורד סטרים 2"

נורד סטרים 2. צינור הגז של רוסיה / צילום: רויטרס
נורד סטרים 2. צינור הגז של רוסיה / צילום: רויטרס

הממשל האמריקאי מתגאה בכך שהצליח לעצור את פרויקט הגז הטבעי "נורד סטרים 2" מרוסיה לגרמניה ברגע האחרון, ומעריך כי "אין לרוסיה את הטכנולוגיה הדרושה כדי להשלים את בניית הצינור". שר האנרגיה האמריקאי, שהשתתף בסוף השבוע בוועידת מינכן לביטחון, אמר בראיון לסוכנות הידיעות "בלומברג" בשולי הוועידה כי "אני לא חושב ש(השלמת הפרויקט) תהיה קלה כמו שהם אומרים... זה הולך להיות עיכוב ארוך מאוד".

האמריקאים הטילו בדצמבר האחרון סנקציות על כל חברה המסייעת להנחת תשתית צינורות הגז בפרויקט נורד-סטרים 2 - שמיועד להעביר 55 מיליארד מטר מעוקב גז טבעי מסיביר, דרך קרקעית הים הבלטי ועד לגרמניה. לסנקציות היתה השפעה מיידית. למרות ש-90% מהצינור מתוואי הצינור כבר הושלם בים הבלטי, בהשקעה של עשרה מיליארד אירו מצד "גזפרום" הרוסית ובנקים אירופיים - העבודות הופסקו. החברה השוויצרית המניחה את הצינורות, Allseas, הודיעה כי היא מפסיקה מיידית את העבודות ומסיגה את ספינותיה - המותאמות להנחת צינורות בתנאים הקשים השוררים בים הבלטי - כדי לא לעמוד בפני סנקציות אמריקאיות.

התוואי שנותר להשלמה הוא כ-150 ק"מ של צינורות כפולים, שאמורים להיות מונחים מדרום לאי הדני בורנהולם. דנמרק התעכבה עם האישור להנחת הצינורות עד לנובמבר האחרון, מה שאיפשר לאמריקאים לטרפד את הפרויקט ברגע האחרון. בתחילה הודיעו הרוסים בתגובה לסנקציות כי "הפרויקט יושלם בזמן" והגז יתחיל לעבור ברבעון הראשון של 2020. ואולם, לאחר מכן הבהירו כי יהיה מדובר בעיכוב משמעותי יותר. בהתבטאות האחרונה בנושא בחודש שעבר אמר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, כי הגז "עשוי להתחיל עבור" רק ברבעון הראשון של 2021.

מוסקבה גינתה בחריפות את הצעד האמריקאי, ואמרה כי מעבר להתערבות בריבונות של מדינות אירופה, הוא נעשה משום שארה"ב מעוניינת ליצא לאירופה גז נוזלי המופק בהליכי "פראקינג" - במחיר גבוה הרבה יותר. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חוזר ומתבטא בעניין ואומר כי על אירופה לרכוש גז נוזלי משותפתה האסטרטגית ארה"ב, ולא מרוסיה.

גרמניה הסתפקה עד כה בתגובה לסנקציות בגינויים רפים של החקיקה, הנקראת "החוק לעצמאות האנרגיה האירופית". החוק מנמק את הסנקציות בכך שהוא מגן על אירופה מפני תלות מוגזמת ברוסיה. קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה כי הצעד האמריקאי "אינו מקובל" וכי תדון בו עם הנשיא טראמפ. הפרויקט היה אמור להפוך את גרמניה למדינת המעבר הגדולה ביותר של גז רוסי ביבשת, עם 110 מיליארד קוב שמגיעים משני הצינורות (נורד סטרים 1 ו-2) בשנה. בראש הפרויקט מהצד הרוסי עומד הקאנצלר הגרמני לשעבר גרהארד שרדר.

בניסיון לפתור את המצב, הבטיחו הרוסים להשיט למימי הים הבלטי ספינה להנחת צינורות, שאולי תתאים יותר לעבודה בחודשי האביב והקיץ. הספינה נמצאת כעת בסינגפור. האמריקאים, מנגד, רמזו כי הם עשויים להטיל סנקציות נוספות על בנקים או על חברות השותפות בפרויקט. בין הבנקים האירופיים וחברות האנרגיה המממנים אותו נמצאים OMV האוסטרי, BASF הגרמנית, Shell הבריטית-הולנדית, Engie הצרפתית ועוד.