הבורסה ננעלה בירידות: ת"א 35 איבד 1.1%, מזרחי טפחות צנחה ב-3.8%

מדד הבנקים איבד 1.6% לאחר שזינק אתמול ב-8% • מניית דלק איבדה 4.8%; הקבוצה מכרה את החזקותיה בכהן פיתוח תמורת כ-207 מיליון שקל • דלק קידוחים צנחה ב-5.7%, ישרכארט ביותר מ-3%

הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

סיכום ביניים בשווקים בצל הקורונה: התחזית של פרופ' ליאו ליידרמן הכלכלן הראשי של בנק פועלים. הצטרפו לשידור החי »

17:29

יום המסחר השני לשבוע זה ננעל היום (ב') בירידות לאחר הראלי שנרשם אתמול בבורסה המקומית. הנעילה השלילית בתל אביב נרשמת על רקע הירידות בניו יורק, ועל רקע נפילת מחיר הנפט בכ-40% במהלך המסחר היום.

מדד ת"א 35 איבד 1.1%, מדד ת"א בנקים ירד ב-1.6% לאחר זינוק של כ-8% אתמול. 

סקטור האנרגיה רשם ירידות נוכח קריסת הנפט. דלק קבוצה איבדה כ-5% מערכה, יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים ירדו ביותר מ-5%.

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם ב-2.24 מיליארד שקל.

16:00

אחרי פתיחת שבוע חיובית אתמול, שהתאפיינה בעליות שערים חדות, יום המסחר השני לשבוע זה בבורסת תל אביב ממשיך להתנהל במגמה שלילית. זאת, כשברקע למסחר החוזים העתידיים בארה"ב מצביעים על ירידות שערים לקראת פתיחת המסחר בוול סטריט, אחרי שאת שבוע המסחר הקודם סיכם השוק האמריקאי בעליות חדות.

ברקע לכיוון השלילי ניצבת, בין השאר, הירידה במחירי הנפט, על רקע החששות מפגיעה בביקושים בהשפעתה של התפשטות וירוס הקורונה והשלכותיה על צמיחת הכלכלה הגלובלית. בבית ההשקעות אופנהיימר התייחסו לגל עליות השערים האחרונות שנרשם בבורסות בארה"ב, שנתמך בתוכנית "חסרת תקדים של הזרמת נזילות מצד הפד, כולל הורדת הריבית לאפס ורכישת נכסים מסיבית".

באופנהיימר סבורים כי "מהלך העליות עשוי להימשך עוד כמה שבועות, אם כי בשלב זה נדרשת סלקטיביות גבוהה בנוגע לבחירת אפיקי השקעה ספציפיים". בבית ההשקעות מעניקים עדיפות למדד נאסד"ק 100, שהוא בעל חשיפה גבוהה לענף הטכנולוגיה, על פני מדד המניות הקטנות Russell 2000, "שמפגין חולשה יחסית".

בבנק לאומי התייחסו בסקירה השבועית למתרחש בשוק החוב המקומי, וציינו כי בשבוע החולף "נראה כי שוק האג"ח הקונצרני הושפע לשלילה מהמגמה השלילית בשוק המניות. כן נראה כי רכישות בנק ישראל באפיק הממשלתי (בניגוד לאפיק הקונצרני) תורמות לביצועים העודפים של האפיק הממשלתי". עוד ציינו בלאומי כי "השוק הראשוני ממשיך לצאת לאיטו מהקיפאון של מרץ. ההנפקות ממשיכות להיסגר במחירים משמעותית נמוכים ממחירי השוק, והמשתתפים בהנפקות רושמים רווחים נאים על רקע הפרמיה החריגה יחסית המשולמת".

לפי נתוני לאומי, "מרבית החברות שגייסו בשבועות האחרונים היו חברות מענף הנדל"ן המניב, המדורגות בדירוג גבוה יחסית של קבוצת ה-AA". עוד ציינו בבנק כי "מתחילת השנה רשם שוק האג"ח הקונצרני תשואה שלילית ממוצעת של כ-5.8%, לעומת עלייה ממוצעת של כ-0.6% באפיק הממשלתי".

המלצות לאומי להשקעה בשוק האג"ח הן על סדרות בעיקר מקבוצת A מינוס ומעלה, מח"מ קצר-בינוני של עד 5 שנים, השקעה ישירה בסדרות על פני מדדים ורכישה בהנפקות ובהרחבות סדרות פרטיות, "על רקע פרמיה גבוהה וחריגה המשולמת כרגע".

בצד השלילי של מדד ת"א-35, מאבדות היום יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים  6%, ומניית קבוצת דלק , המחזיקה בשליטה בשותפות, יורדת 6.5%. מדד הנפט והגז בולט בצד השלילי, עם ירידה של 3.5%, ובין מניות המדד, זו של תמר פטרוליום  צונחת ב-7.5%, בעוד יחידות ההשתתפות של נאוויטס פטרוליום  ורציו פטרוליום  מאבדות כ-7%.

עוד בצד השלילי, מדד הבנקים יורד בכ-1.6%, אחרי שאתמול בלט לחיוב. מזרחי טפחות  מאבדת כ-4%. 

עוד במסחר היום, בין החברות הקטנות, סייפ-טי גרופ  פרסמה הערכות על עלייה בהכנסות הרבעון הראשון של 2020 וירידה בהתחייבויות, ומנייתה קופצת בכ-34%. חברת ננו דיימנשן   עדכנה על השקת פעילות בארה"ב ושינוי באסטרטגיית הפעילות, ומנייתה מטפסת ב-10%.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת היום מגמה שלילית, ואילו במסחר באג"ח הממשלתיות נרשמת מגמה מעורבת.

14:20

מתחזקות הירידות בבורסה, במקביל לחולשה בבורסות אירופה וצפי לפתיחה שלילית בוול סטריט. מדד הבנקים יורד בכ-2.6%. בירידות חדות בולטות מזרחי טפחות , דיסקונט ושיכון ובינוי. 

נובה  עדכנה היום כי תפרסם את תוצאותיה לרבעון הראשון ב-14 במאי. החברה צופה כי תעמוד בטווח העליון של התחזית שסיפקה. 

12:20

נמשכות הירידות בבורסה. עליות חדות נרשמות במניות ויקטורי , כלל ביטוח, מגדל ביטוח , דור אלון, הראל ועזריאלי. 

בבית ההשקעות אופנהיימר מציינים היום כי עד עתה, רק חלק קטן מהחברות במדד ה- S&P 500 פרסמו את תוצאותיהן לרבעון הראשון של 2020. בכך, מוקדם מדי כדי להסיק מסקנות חד משעותיות. "כמו בכל עונת דוחות, גם הפעם הבנקים היו הראשונים לדווח, ומתוצאותיהם עולה תמונה מדאיגה המגבירה את חוסר הוודאות הכלכלית. הבנקים הגדילו בצורה דרסטית את ההפרשות להפסדי אשראי בגין הנזקים הכלכליים אשר ייגרמו עקב השפעתו הישירה או העקיפה של נגיף הקורונה".

"חלק גדול מהעולם עדיין בהסגר, והצפי הוא שהמצב הנוכחי ימשיך להתקיים לפחות עד מאי הקרוב ויתכן אף שלאורך חודשי הקיץ. בשבוע הקרוב, יותר מ-80 חברות, המייצגות כחמישית ממדד ה-S&P 500 צפויות לפרסם תוצאות - ביניהן חברות גדולות מסקטור הטכנולוגיה, התקשורת ומסקטור הצריכה. אלו יספקו הצצה ראשונית לאופן שבו משפיעה התפרצות נגיף הקורונה על תוצאות הרבעון הראשון. יחד עם זאת, נציין כי הציפיות לעונת הדו"חות הזו נמוכות במיוחד, כך שהפתעות חיוביות עשויות להוביל לביצועים חיוביים בשווקים". 

11:00

הירידות בת"א נמשכות, ומדד ת"א-35 מאבד כ-0.7%. ת"א-125 יורד בכ-0.8% ות"א-90 בכ-1.2%. מניית פתאל מחקה את הירידות שרשמה בפתיחת המסחר והיא מתחזקת בכ-0.8%. מדד הבנקים מאבד כ-2% ומדד הנפט והגז יורד בשיעור דומה, עם ירידות בולטות בתמר פטרוליום וכ-4% ברציו.

10:00

המסחר בת"א נפתח הבוקר בירידות שערים במדדים המובילים. מניות קבוצת דלק ופתאל החזקות מאבדות כ-5%. מניות הבנקים משנות כיוון והמדד הענפי צונח כ-3% לאחר זינוק של 8% אתמול. מדד הנפט והגז בולט אף הוא בירידות של יותר מ-2%. 

המדדים המובילים מאבדים כ-1%. בצד החיובי של מדד ת"א-35 בולטות בעליות של יותר מ-1% מליסרון, שופרסל, עזריאלי ואנרג'יאן. 

06:40

יום המסחר השני לשבוע זה בבורסה ייפתח לאחר שאתמול קפץ מדד ת"א-35 ביותר מ-5% בסיום המסחר. את העליות אתמול הובילו מניות הבנקים והביטוח. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.5 מיליארד שקל.

בבורסות אסיה המגמה מעורבת הבוקר, ובמסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות ירידות קלות. הנפט מסוג WTI מתרסק בעוד 15% לרמה של 15.4 דולר לחבית. 

קבוצת דלק  הודיעה אמש (א') כי חתמה על עסקה למכירת החזקותיה (כ-51.8%) בחברת כהן פיתוח תמורת כ-207 מיליון שקל. העסקה נעשית בדיסקאונט של 8.5% על שווי ההחזקה של דלק בכהן פיתוח בבורסה כיום. המניות נמכרו לגדעון תדמור, שכיהן במשך שנים רבות בתפקידים בכירים בקבוצת דלק וכיום בעל השליטה בשותפות נאוויטס פטרוליום, חברת יוניון השקעות של ג'ורג' חורש (יבואנית רכבי טויוטה) וחברת יונגיל של פרופ' יצחק סוארי. 

הנהלת אל על  ממשיכה בדיונים עם נציגי משרד האוצר ומנהלי בנק דיסקונט, מי שיהיה הבנק המלווה עבור הסיוע לאל על (אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון) מובילים ככל הנראה לקיצוץ דרמטי בהיקף פעילותה של אל על, בהתאם לצפי נפח הפעילות של ענף התעופה בעקבות משבר הקורונה. הדרישות מאל על, שנדרשה שוב ללכת להעמיק את ההתייעלות שלה, הן לשקף קיצוץ של 25% בפעילות לשנתיים הבאות יחד עם היכולת לשקף חיסכון, כלומר התייעלות של 350-300 מיליון דולר מדי שנה. היקף ההלוואה שמבקשת אל על לקבל היא כ-350 מיליון דולר, 80%-75% בערבות מדינה להחזר על פני תקופה של שש שנים.

כלכלני בנק הפועלים מציינים בסקירת המאקרו השבועית שלהם כי "מדיניות בנק ישראל מתמקדת בהגברת הנזילות בשווקים, זאת דרך רכישת אג"ח ממשלתיות ומכרזי החלף שקל דולר. בד בבד הפחית בנק ישראל את יחס ההון המינימלי הנדרש מהבנקים, פעולה שתומכת בהגדלת האשראי במשק. המדיניות הצליחה לייצב את השווקים, ולהפחית את מרווחי הסיכון. צורכי גיוס ההון של הממשלה יכולים להגיע לכמאה מיליארד שקל יותר מעבר למה שתוכנן לשנה זו, וייתכן על כן שנראה את בנק ישראל מגדיל את רכישות האג"ח מעבר ל-50 מיליארד שקל שעליהם הכריז עד כה, כמו כן אין להוציא מכלל אפשרות הפחתת ריבית נוספת לרמה של אפס".

עוד מציינים בפועלים כי רכישות האג"ח של בנק ישראל מסייעות במימון החוב, הן מהוות הדפסת כסף, אבל עם מחויבות של הממשלה להשיב אותו לבנק ישראל. "מכל מקום בכדי ליטול חובות צריך שיהיה גם צד שמוכן להלוות את הכספים האלו בהווה. ערב משבר הקורונה שיעור החיסכון הפרטי בישראל היה גבוה, וזה מסייע לממשלה לשמור על תשואות נמוכות. רמת התשואות לטווחים הארוכים היום דומה לזו שהייתה טרם המשבר, כ-0.75% לעשר שנים. ככל שנראה את הגירעון מטפס, צורכי גיוס החוב של הממשלה יגדלו, ובד-בבד גם החיסכון הפרטי עשוי לרדת בגלל המיתון, ואנו עשויים לראות את עקום התשואות הופך לתלול יותר. רכישות האג"ח של בנק ישראל אמנם פועלות נגד המגמה הזו, אבל הן מוגבלות. רכישות גדולות מדי עשויות להתפרש כסיכון לאינפלציה עתידית, ושוב לפעול להעלאות התשואות".