שוק ההון | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה בעליות חדות לאחר הודעת בנק ישראל: מדד הבנקים זינק ב-3.8%

מדד תל בונד 20 קפץ בכ-2%, ומדד הבנקים בכ-3.8% • בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי, אך השיק תוכנית רכישות אג"ח קונצרני והאריך את תוכנית ההלוואות המוניטריות לבנקים

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:25

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל בעליות חדות בהמשך להודעת הריבית של בנק ישראל, שהשיק תוכנית רכישות אג"ח קונצרניות והאריך את תוכנית ההלוואות לבנקים. מדד ת"א 35 זינק בכ-2.5%, ת"א 90 טיפס ב-1.9% ומדד הבנקים זינק ב-3.8%.

מניות הבנקים לאומי ופועלים בלטו בעליות של 5% ו-3.1% בהתאמה, עזריאלי קפצה ב-4.9%, גזית גלוב עלתה ב-3.5%, ונייס ב-2%.

מחזור המסחר הסתכם ב-1.99 מיליארד שקל.

16:30

הבורסה עברה לעליות חדות על רקע הודעת הריבית, ממנה עולה כי בנק ישראל השיק תוכנית רכישות אג"ח קונצרניות בעד 15 מיליארד שקל, מה שצפוי להוזיל את עלויות המימון לחברות. בנוסף, בנק ישראל האריך את תוכנית ההלוואות המוניטריות לבנקים בריבית נמוכה כנגד אשראי שיעמידו לעסקים. בשוק נשמעו עוד מבעוד מועד קריאות לבנק ישראל לרכוש אג"ח קונצרניות.

מדד תל בונד 20 קופץ ב-2%, התל בונד 40 מטפס ב-1.5%. מדד ת"א 35 קופץ ב-1.7%, ת"א 90 מטפס ב0.6% ומדד הבנקים עולה ב-3.1%.

"אנחנו חלק מאירוע שלא ראינו כמותו", אמר הנגיד במסיבת העיתונאים שלאחר ההודעה. לגבי השאלה על רכישות האג"ח הקונצרניות אמר ירון: "כשאנחנו פועלים והוועדה בוחנת את האמצעים שלה, היא כל הזמן בוחנת עלות מול תועלת ואיפה אנו יכולים לתרום. אנו רוצים לוודא שהתמסורת המוניטרית תחלחל לכל הכלכלה. צריך להבחין בין כשל שוק, שכרע אין כשל שוק בשוק הקונצרני, לבין סיוע לעסקים", אמר ירון.

פסגות: "מדובר במהלך שרק יזיק לכלכלה"

לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות: "ההחלטה על רכישות אג"ח קונצרני של בנק ישראל לא מגיעות בוואקום, כאשר גם בארה"ב וגם באירופה הבנקים המרכזיים נוקטים באותה השיטה על מנת לא לאפשר למשבר בכלכלה הריאלית להפוך למשבר פיננסי עם מאפיינים של 2008.

"עם זאת, ההודעה של בנק ישראל לא מפרטת כיצד רכישות אלו יתבצעו וזה מעלה לא מעט שאלות. כיצד בנק ישראל יחלק את 15 מיליארד השקלים שהוא מייעד לרכישות? האם יש חברות שייהנו יותר וכאלו שפחות? האם בנק ישראל ירכוש אג"ח של חברות שההתנהלות שלהן והסיכון שהן לקחו הביאה אותן למקום בעייתי? אם כן, מדובר במהלך שרק יזיק לכלכלה בטווח הבינוני ארוך", כתב גרינפלד.

כך או כך מדובר במהלך שבטווח הקצר מוסיף שקט לשוק האשראי ומאפשר לחברות להתנהל בזמן משבר ללא לחצים פיננסיים מכיוון השוק. האם זה יחזיק מעמד גם בטווח הבינוני? נדע רק בדיעבד"

14:15

הבורסה עברה לירידות קלות ומדד ת"א 35 נחלש כעת בכ-0.2%. זאת, על רקע חששות המשקיעים מהגבלות נוספות על פעילות עסקים במשק בעקבות המשך התפשטות מגפת הקורונה, ולקראת הודעת בנק ישראל בנוגע למדיניות המוניטארית ותחזית האינפלציה ב-16:00 היום.

ירידות בולטות נרשמות במניות פתאל, בזק, סאמיט , אנרג'יאן ועזריאלי 

12:50

מתמתנות העליות בבורסה, במקביל להתמתנות העליות בבורסות אירופה. מחזור המסחר מסתכם בכ-655 מיליון שקל. 

עליות בולטות נרשמות כעת במניות שפיר, אל על , מליסרון, חברה לישראל ואלקטרה. 

בשוק המטבעות נסחר הדולר בעלייה של 0.3% סביב 3.444 שקלים והאירו מתחזק בכ-0.8% לרמה של 3.888 שקלים. 

בנק ישראל צפוי להכריז היום בשעה 16:00 על גובה הריבית לחודש יולי, ולאחריה לקיים מסיבת עיתונאים. קונצנזוס האנליסטים סבור כי הבנק ינמיך את התחזיות למשק בצל הקורונה, כאשר בשוק עולה הביקורת כי בניגוד לבנקים המרכזיים בארה"ב ובאירופה (ECB), בנק ישראל לא ממהר לפעול.

11:05

נמשכות העליות בבורסה, במקביל למגמה חיובית באירופה ובמסחר בחוזים על מדדי וול סטריט. 

עליות בולטות נרשמות במניות סלקום, דיסקונט , אזורים, מזרחי טפחות  ופתאל. 

מנגד, ירידות רושמות מניות קרסו, גב ים ואפי נכסים. 

חברת אדגר  דיווחה הבוקר כי חברת מידרוג מותירה דירוג A3 באופק חיובי לאגרות החוב סדרות ט' ו- י' של החברה. בדוח הדירוג מציינת מדרוג כי לחברה פיזור נכסי וגיאוגרפי גבוה באופן התומך בפרופיל העסקי, המתבטא אף בהיקף מאזן הבולט לחיוב ביחס לדירוג. 

10:00

יום המסחר השני לשבוע זה בבורסה נפתח במגמה חיובית, לאחר שאתמול ננעל המסחר בירידות חדות. מדד ת"א 35 מתקדם בכ-1.4%. 

עליות בולטות נרשמות במניות קבוצת דלק , בזק , בזן, שיכון ובינוי  ונורסטאר.  

06:50

יום המסחר השני לשבוע זה בבורסה צפוי להיפתח במגמה חיובית, לאחר שאתמול ננעל המסחר בירידות חדות על רקע חששות מההשפעות השליליות של המשך התפשטות מגפת הקורונה. 

בבורסות אסיה נרשמות היום עליות חדות בהובלת הבורסה של שנחאי ובמסחר בחוזים על מדדי וול סטריט המגמה חיובית. 

בנק ישראל יפרסם היום ב-16:00 את עיקרי המדיניות המוניטארית שלו ותחזית הצמיחה לכלכלת ישראל. אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, מציין כי ״על פניו, מכיוון שריבית שלילית זה משהו שבבנק ישראל לא ממש מתלהבים ממנו (בצדק) היינו מצפים שהצעדים שיבחרו יהיו כאלו שקשורים להתערבות בשווקים כמו הגדלת היקף רכישות האג"ח הממשלתיות או הרחבת מגוון הנכסים הנרכשים (כמו אג"ח קונצרני או תיקי משכנתאות/הלוואות). מצד שני, שוק המק"מ כבר מגלם באופן ברור את הפחתת הריבית ל-0% ברבעון האחרון של השנה ואנחנו למדנו שלא פעם מה שנכון יותר הוא גם מה שסביר שיקרה, כך שאנו מעריכים שההסתברות להפחתת ריבית מעט גבוהה יותר מ-50%.״

כלכלני בנק הפועלים מציינים בסקירתם השבועית כי מספר חולי הקורונה החדשים גבוה יותר עתה מאשר בשיא ההתפרצות בחודשים מרץ-אפריל. ההגבלה היחידה שהוטלה כעת היא על התקהלויות של מעבר ל-50 אנשים, אך הוגברה האכיפה על הריחוק החברתי. "אנו מעריכים כי רמת הפעילות הכלכלית במשק כעת נמוכה בלפחות 10% מזו של תחילת השנה . ההוצאות בכרטיסי אשראי בשבועיים האחרונים של חודש יוני היו עדיין נמוכות ב-8% מאלו של ראשית השנה. לזה יש להוסיף את אי-כניסת התיירים לישראל שגורעת כ-1.5% מהתוצר, ואת הירידה החדה ביצוא התעשייתי".

"מעגלי הפגיעה במשק מתרחבים גם לענפים שלכאורה לא נפלו תחת המגבלות. הפגיעה בהשקעות בציוד ותוכנה פוגעת לדוגמה בהיי-טק, מדד ה-tech-pulse index שמפרסמת שלוחת הפד בסן-פרנציסקו, מצביע על חודשיים של ירידה. בד בבד אנו רואים שחברות בענפי ההיי-טק והפיננסים מצמצמות את מספר העובדים. לאור העלייה המחודשת במספר הנדבקים, הפגיעה בצמיחת המשק בישראל צפויה להיות דומה לזו של מדינות אירופה וארה"ב והתוצר צפוי להתכווץ השנה ב-6% ואולי אף יותר", מציינים בפועלים. 

אבי מוסלר, מנכ״ל חברת הנדל"ן המניב אמות  ב-15 השנים האחרונות, הודיע אתמול לדירקטוריון החברה על רצונו לסיים את תפקידו ולפנות לעיסוקים פרטיים. מוסלר יסיים את תפקידו בעוד כ-4 חודשים.

אתמול בתל אביב  מדד ת"א 35 צנח בכ-3.3%, ומדד הבנקים צנח ב-4.3%. מחזור המסחר הסתכם בכ-820 מיליון שקל. 

מניות הנדל"ן המניב והבנקים בלטו בירידות חדות, ביניהן עזריאלי  , מליסרון , גזית גלוב, מזרחי טפחות , דיסקונט  ולאומי.