שר האוצר כ"ץ הקפיץ את מניות הנדל"ן בבורסה בעד 13%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.2%, ת"א 90 טיפס ב-1.3% ומדד הבנקים עלה ב-1.6% • אינפימר המשיכה ליהנות מההסבה לתחום הקנאביס • פסגות: "התוכנית הכלכלית אינה מכילה צעדים להאצת הפעילות הכלכלית, אלא נועדה בראש ובראשונה לתת לציבור אויר לנשימה"

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

האם התוכנית הכלכלית שהציגה הממשלה מספקת? מתי ואם בכלל המשבר יתגלגל לשוק הנדל"ן ומבט על הזהב שעלה לשיא של 9 וחצי שנים | דוח השווקים עם גיא בן סימון, הצטרפו לשידור החי »

16:00

יום המסחר הראשון לשבוע זה בשוק המקומי ננעל בעליות נאות בהמשך לתוכנית הממשלה לתמיכה המשק. מדד ת"א 35 עלה ב-1.2%, ת"א 90 טיפס ב-1.3% ומדד הבנקים עלה ב-1.6%.

חברות הנדל״ן רשמו קפיצה חדה בהמשך להודעת שר האוצר ישראל כ"ץ כי מס הרכישה למשקיעים יופחת מרמה של 8% לרמה של 5% בלבד. מדד ת״א נדל״ן עלה ב-2.8% ותת המדד ת״א בנייה זינק כ-5.6%. אאורה קפצה 13.3%, אזורים ודמרי רשמו זינוק של 13% ו-8.6% בהתאמה.

מנייתה של אינפימר זינקה ב-43% במחזור חריג בהמשך לזינוק בשבוע שעבר שמשלים לה עלייה של כ-600% מאז הודעתה על כניסה לתחום הקנאביס. 

וילאר בלטה בעלייה של 6.4%, מנייתה של בנק דיסקונט זינקה ב-4.1%, מיט טק זינקה ב-12.8%, לייבפרסון צנחה ב-6.5% נגד המגמה בשוק. 

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם ב-883 מיליון שקל.

15:00

מתחזקות העליות בבורסה בתל אביב שעה לנעילת המסחר. המדדים המובילים מזנקים ביותר מ-1% במחזור מסחר של 720 מיליון שקל, שנחשב מחזור גבוה יחסית לימי ראשון בשוק המקומי.

מדד ת"א 35 עולה ב-1.1%, ת"א 90 מטפס ב-1.8% מדד הבנקים עולה ב-1.5%.

שיכון ובינוי  מזנקת בכ-6%, ישראל קנדה  ב-5.7%, מטריקס  עולה ב-1.7% בהמשך לדיווח מהבוקר על רכישת השליטה בחברת המדפסות והמיכון המשרדי גסטטנרטק.

14:11

מתחזקות העליות בבורסה בתל אביב. מדד ת"א 35 עולה ב-0.95%, ת"א 90 מטפס ב-1.1% מדד הבנקים עולה ב-2.1%.

בזק  קיבלה את אישור משרד התקשורת לשדרוג מהירות הגלישה ל-200 מגה, כך נחשף ב"גלובס"

הממשלה תוכל לממן את התוספת התקציבית הכלולה במסגרת תכנית ההמשך של האוצר שהוצגה ביום חמישי, כך אמר היום נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון. להערכתו, ביצוע התכנית יגדיל את הגירעון התקציבי ל-13% השנה ו-7% בשנה הבאה.

אינפימר ממשכיה ליהנות מההסבה הצפויה לתחום הקנאביס ומזנקת במחזור חריג. המניה משלימה מהלך עליות מטאורי מהמתים של 600% בשבוע.

12:40

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בעליות שערים בהמשך להצגת התוכנית הכלכלית של הממשלה לתמיכה במשק. מדד ת"א 35 עולה ב-0.8%, ת"א 90 מטפס ב-0.7% מדד הבנקים עולה ב-1.4%.

פועלים עולה ב-1.5%, לאומי בכ-1%, דיסקונט עולה ב-2% וטבע ב-2.4%.

מניית אינפימר  מזנקת ב-40%, ומשלימה זינק של כ-600% בשבוע על רקע כניסתה לתחום הקנאביס כשבכוונתה לרכוש את סטדי סטייס, חברה אמריקאית הפועלת בתחום. 

אורי גרינפלד, הכלכלן והאסטרטג הראשי של פסגות: "התוכנית הכלכלית אינה מכילה צעדים להאצת הפעילות הכלכלית במשק כמו השקעה בתשתיות, הכשרה תעסוקתית וכו' אלא נועדה בראש ובראשונה לתת לציבור אויר לנשימה כל עוד אנחנו חיים תחת שגרת אקורדיון הקורונה. בניגוד לתוכניות שהוצגו עד כה, ניתן בהחלט לומר שהפעם מטרה זו אכן מושגת. האם התוכנית הכלכלית תמנע מיתון עמוק? התשובה היא כמובן שלא. כמו תמיד, הכל יחסי וזה שהתוכנית תאפשר לציבור להחזיק את הראש מעל המים לא אומר שהים אינו סוער.

"הנחות שיעורי האבטלה ונתוני הביטוח הלאומי מביאים אותנו שההוצאה הצרכנית של השכירים מצטמצמת בכ-15% לעומת ערב המשבר. לגבי ציבור העצמאים אפשר להניח בשורה התחתונה, צמצום של ההוצאה הצרכנית בלפחות 30%. אם נוסיף לכך את ההנחה הסבירה לפיה השקעות חדשות זה לא משהו שעומד בראש מעייניו של הסקטור העסקי בימים אלו הרי שניתן להניח שהמיתון במשק יהיה עמוק גם אם התוכנית הכלכלית שהוכרזה תופעל במלואה", כתב גרינפלד.

11:20

נחלשות העליות בבורסה. מדד ת"א 35 עולה כעת בכ-0.2% בלבד לאחר עלייה של 0.8% בפתיחת המסחר. 

ירידות בולטות נרשמות במניות לייבפרסון, באטמ , בית שמש , דלתא ואנרג'יאן. 

בקרב המניות הקטנות בולטת מיט-טק  בזינוק במחזור גבוה, לאחר שהחברה דיווחה  על השלמת אבן דרך לאחר הצלחה בניסוי לפיתוח מדיה עבור גידול תאי גזע. 

10:00

עליות נרשמות בפתיחת שבוע המסחר בתל אביב, לאחר סגירה חיובית בוול סטריט ביום שישי. מדד ת"א 35 רושם עלייה של 0.8% ומדד ת"א 90 מתקדם ב-0.6%. 

עליות בולטות נרשמות במניות קבוצת דלק , וואן, בית שמש , אזורים, טבע וטאואר. 

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי יחד עם דודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, מציינים במסגרת סקירתם השבועית של התפתחויות מאקרו כלכליות ושוקי הריביות והאג"ח כי "על רקע הפסימיות לגבי הצמיחה בישראל השנה, והאיטיות של ההרחבה הפיסקלית, בנק ישראל עלה מדרגה בהפעלת כלים מוניטאריים מרחיבים . נראה שגם בהמשך ייתן הבנק עדיפות לשימוש בכלים מוניטאריים כמותיים, שמיועדים להקל על תנאים האשראי והגדלת זמינות האשראי, זאת על פני שימוש בכלי הריבית".

אחת הדוגמאות הינה תכנית הרכישות באפיק בקונצרני; "שוק האג"ח הקונצרני נסחר במגמה חיובית, על רקע השקת תכנית הרכישות של בנק ישראל באפיק הקונצרני. במסגרת הצעדים המוניטאריים הנוספים שהוכרזו השבוע, בנק ישראל יתחיל לרכוש אג"ח קונצרני בשוק המשני. בהודעה מיוחדת נאמר כי מטרת התכנית הינה להבטיח את המשך פעולתו התקינה של שוק זה. מדובר בצעד שננקט על ידי בנקים מרכזיים אחרים בעולם. במקרה של ישראל, מדובר בפעילות רק בשוק המשני לעת עתה ולא פעילות בשוק הראשוני כפי שהושקה לאחרונה על ידי הבנק הפדרלי של ארה"ב. באמצעות מהלך זה, בנק ישראל יישא בחלק מן הסיכון שבשוק האג"ח הקונצרני והתקווה שמהלך זה, והשפעותיו בשוק, יתועלו באופן ברור לטובת ייצוב הסקטור העסקי הישראלי בתקופה מאתגרת זו".

יש לציין, הם אומרים, "כי ההתערבות של בנק ישראל בשוק האג"ח הקונצרני באה למרות שאין כשל שוק בשוק הקונצרני שדורש התערבות בנק ישראל. ההתערבות בשוק זה באה לשם סיוע למשק ובכדי לתמוך במתן האשראי לענפים השונים אשר מתממנים בשוק האג"ח הקונצרני. המהלך מיועד להגדיל את מעורבות המוסדיים בשוק, תוך משיכתם אל השוק ובכך להגדיל את זמינות המימון.  לסיכום המעורבות של בנק ישראל בשוק האג"ח הקונצרני בהחלט צפויה לספק רשת ביטחון לפחות בטווח הקצר. נראה כי רמת המרווחים צפויה להתייצב ואולי אף להמשיך ולרדת. עם זאת נראה כי בטווח בינוני מגמת המסחר בשוק הקונצרני תושפע בעיקר מהתפתחות התנאים הריאליים של הכלכלה המקומית".

09:15

הרוכשת של חברת גילת לוויינים  , קומטק מארה"ב, הגישה תובענה מעודכנת לבית המשפט בדלאוור, וכעת היא מבקשת שיצהיר כי אינה מחויבת להשלים את העסקה. זאת, על רקע "השפעה שלילית מהותית" (Material Adverse Effect) אשר לטענתה קיימת בעקבות התוצאות הפיננסיות החלשות של גילת, על רקע מגפת הקורונה. גילת ממשיכה להתנגד בתוקף לטענות קומטק ומאמינה שלא חלה שום השפעה שלילית מהותית וכי "התלונה של קומטק היא לא יותר מניסיון להימנע מהמחויבות החוזית שלה לרכישת גילת, בשל ביצועיה המדרדרים במהירות של קומטק".

07:05

שבוע המסחר בבורסה של תל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית, לאחר עליות שנרשמו בוול סטריט בסוף השבוע. 

מנגד, המשך התפשטות מגפת הקורונה והעלייה המתמדת במספר הנדבקים בארץ, לצד הביקורת וההפגנות נגד הטיפול של הממשלה במשבר והתוכנית הכלכלית שהציגו ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר ישראל כץ, יעיקו על השוק. 

ביום שישי עלה מדד הדאו ג'ונס ב-368 נקודות, או 1.4%. מדד ה-S&P 500 טיפס ב -1%. מדד הנאסד"ק עלה ב-0.6% לשיא כל הזמנים, מובל על ידי אמזון ונטפליקס, שזינקה ב-8%.

מניות איי.אפ.אפ , אודיוקודס, נייס , פריגו, טבע  וטאואר  צפויות לעלות בשיעורים של עד 3% לאחר שחזרו מניו יורק עם פערי ארביטראז' חיוביים.

מנגד, לייבפרסון  צפויה לרדת לאחר שחזרה עם פער שלילי של כ-5%. 

ביום חמישי ננעל המסחר בבורסה בתל אביב בירידות, בהובלת מניות הבנקים והאנרגיה, מלבד מדד ת"א 90 שטיפס ב-0.2%. לירידות השערים גרמה התגברות חוזרת של משבר הקורונה בארץ, ובעקבותיה החלת מגבלות נוספות על הפעילות במשק.

מנגד, עליות שערים אפיינו את מדדי איגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות. לעליות השערים תרמה הודעת בנק ישראל על תוכנית הרחבה מוניטרית נוספת, שבמסגרתה ירכוש לראשונה אג"ח קונצרני בסך של כ-15 מיליארד שקל.

בסיכום יום המסחר, מדד ת"א 35 השיל 0.55% מערכו, ומדד הבנקים איבד 2%. מדד ת"א גז-נפט איבד כ-2% מערכו. בסיכום שבועי: מדד ת"א-35 ירד בשבוע שעבר ב-3.1%, ומתחילת השנה ירד ב-19.1%. מדד ת"א-90 ירד השבוע ב-4.3%, ומתחילת השנה ירד ב-15%.