אם תשאלו את ווידאד אלטוחי מיהם העסקים ששרדו טוב יותר את הקורונה הכלכלית, היא תגיד לכם שאלה "לא מי שהורידו את הראש והידקו את החגורה, אלא דווקא מי שרכבו על הגל, רתמו את הרוחות למטרות שלהם. הקורונה היא כמו מבחן לחץ שהיקום עשה לנו", היא אומרת.
התובנות הללו הם חלק ממה שהשפיע על בניית מודל החיזוי לעסקים שנבנה בפירמת רואי החשבון BDO, אחת מחמש הפירמות הגדולות בעולם, כדי לסייע להם לנווט בתקופת משבר ואי ודאות. אלטוחי, מקימת האשכול הפיננסי ב-BDO ישראל, היא הנציגה הישראלית בצוות הגלובלי של הפירמה - שכולל נציגים מ-50 מדינות - שבונה את המודל הזה.
"אמרנו", מספרת אלטוחי, "שכמו שעושים בדיקת קורונה, נעשה בדיקת קורונה עסקית ללקוחות שלנו. הדבר הראשון שגילינו מהסקר שעשינו הוא שבעוד התגובה האינסטינקטיבית של עסקים הייתה צמצומים, דווקא עסקים שלא נהגו כך עברו טוב יותר את המשבר עד כה".
מה עוד גיליתם במהלך הבדיקה?
"חילקנו את העונים למצליחים, ולכאלה שרק שורדים. מבין המצליחים, 65% דיווחו שהשאירו על כנה ואף הגדילו את פעילות השיווק שלהם; 60% הכניסו דיגיטציה וחדשנות; 40% הכניסו עבודה בצוותים קטנים יותר שמגיבים מהר יותר, ובכך הפחיתו את הכובד הביורוקרטי של הארגון; והכי מעניין - 40% התחברו מחדש למטרה של הארגון: מה הערך שלו, למה נוסד וכיו"ב.
"על סמך כל הדברים האלה, אנחנו בתהליך של פיתוח כלי שיעזור לגופים לבדוק איפה הם נמצאים בכמה מדדים עיקריים, וכך בעת משבר - ולמרבה הצער, יש להניח שהפנדמיה הזאת לא תהיה המשבר הגלובלי האחרון שנחווה - הם יוכלו לא לפעול במנגנון הישרדות, אלא במנגנון של הצלחה".
אלטוחי נולדה ביפו - בת בכורה במשפחה של שישה אחים - לבית שבו החינוך נחשב המפתח להצלחה. היא למדה בטביתא, בית ספר פרטי שהוקם על ידי הכנסייה ביפו, לצד ילדי שגרירים וילדים יפואיים ממשפחות כמו שלה. "הסביבה שגדלתי בה הייתה בינלאומית ומגוונת תרבותית. בתור ילדה הייתי מאוד שאפתנית, וכנראה נשארתי כזאת".
בגיל 18 וחצי התחילה ללמוד חשבונאות וכלכלה באוניברסיטת תל אביב, ולדבריה זה היה "צעד ראשון לחברה הישראלית, שעד אז לא הייתי כל־כך מחוברת אליה". היא התחילה התמחות במשרד קטן, ו"מהר מאוד הבנתי שאני לא רוצה לעשות ביקורת, אלא משהו משמעותי יותר. יצאתי מהמשרד הזה ב-2008 - שנת המשבר הכלכלי - והתחלתי את הדרך שלי ב-BDO כאשר המטרה היא לייצר מנגנון ניהול סיכונים עבור גופים פיננסיים: בנקים, חברות ביטוח וחברות אשראי. כך אני עושה מה שאני אוהבת - נוגעת בלב העשייה העסקית של הלקוחות".
שלומית לן