בעקבות הקורונה: הביקוש ליחידות דיור קטנות עולה

בתים קטנטנים, שאפשר להשכיר אותם בערך במחיר של דירה רגילה, נבנים במהירות ברחבי ארצות הברית • המדריך למשקיעי נדל"ן, פרויקט מיוחד

שכונת מגורים. שמונה שבועות בממוצע לבניית בית קטן בחצר / צילום: Shutterstock
שכונת מגורים. שמונה שבועות בממוצע לבניית בית קטן בחצר / צילום: Shutterstock

מגפת הקורונה שלחה אמריקאים רבים לחלום על יותר מרחב ולנסות למצוא אותו. מכירות הבתים הגדולים בשיא - אבל גם מכירות הבתים הקטנים.

שטחם של הבתים הקטנים לא עולה על כ-32 מ"ר (350 רגל רבועה), קצת יותר גדול מחדר מלון סטנדרטי. הם נבנים בחצרות האחוריות בפרברים או בחניות מקורות שהוסבו לכך בחוף המערבי של ארצות הברית, שם חוקים חדשים שנועדו לרכך את המחסור בדיור מעודדים בנייה כזו.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

אבל אפשר למצוא בתים כאלה למכירה או להשכרה גם באזורים הכפריים של מיין ושל ורמונט, והם צצים בוויומינג, באלסקה, בג'ורג'יה ובטקסס. בפלורידה הציעו לאחרונה שינוי בתקנות הבנייה כדי לאפשר בנייה של כאלה.

קשה לאתר את כל הבתים הקטנים שנבנו ברחבי ארצות הברית, אולם רשומות בלוחות המודעות המציעות בתים קטנים או יחידות דיור קטנות אחרות עלו ב-8.6% בממוצע בכל שנה בעשור האחרון, כך לפי מחקר של פרדי מק.

מחירי הדיור הגבוהים הם סיבה אחת לכך. המחיר החציוני ששולם על בית על ידי רוכשי דירה ראשונה עמד על 266,500 אלף דולר, כך לפי התאחדות המתווכים הלאומית. זה סכום שהוא מחוץ להישג ידם של רבים. בתים קטנים אפשר לשכור בערך באותו מחיר של דירה באותו גודל. עבור בעלי הבתים, היחידות הללו משמשות לתוספת הכנסה או כבית לאורחים. הבעלים משכירים אותם לעתים קרובות לסטודנטים או לקשישים שרוצים לגור ליד קרובי משפחתם.

המגפה הוסיפה שימושים: בית קטן בחצר על תקן משרד

המגפה הוסיפה קהלי יעד נוספים לבתים הללו. יש אנשים שבונים בית קטן בחצר כדי שישמש כמשרד כשהם עובדים מהבית. אחרים בונים בתים קטנים על מגרשים שמתאימים לבית בגודל רגיל, כדי שישמשו כבית רגיל או כבית נופש.

הבתים הללו נבנים מהר: שמונה שבועות הוא הזמן הממוצע לבנייה. הבונים משתמשים בדרך כלל בחומרים שמשתלבים עם הבית הראשי, כפי שחוקי התכנון דורשים במקרים רבים. מחיר הבנייה משתנה מאזור לאזור. בלוס אנג'לס, למשל, הסבה של חניה מקורה ליחידת דיור קטנה מתחילה בכ-100 אלף דולר.

השוכרים הם בדרך כלל בעלי מקצוע צעירים שרוצים אוטונומיה ופרטיות, וקצת שטח מחיה בחוץ.

קלי סמואלס, מורה בת 28, כבר התגוררה בארבעה בתים קטנים. "אף פעם לא רציתי שאנשים יגורו מעליי או מתחתיי", היא אומרת. לאחרונה שכרה בית בן שני חדרים באנסינו שבקליפורניה. שטחו קטן מ-50 מ"ר. יש בו מטבח מצויד במכשירי חשמל, ידיות מברזל יצוק ודלתות צרפתיות. סמואלס עובדת בחדר השינה, ובן הזוג שלה עובד מאזור המטבח-סלון. הם משלמים שכר דירה של 1,900 דולר בחודש - שווה ערך לדירה בגודל דומה באזור שלהם.

אחד הדברים החשובים בחיים בבתים קטנטנים, אומרת סמואלס, הוא לשמור על יחסים טובים עם השכנים. "האנשים שחיים בבית הראשי קובעים איך תיראה החוויה, פחות או יותר", היא אומרת.

תקנות חדשות שמקלות על הרגולציה לבניית בתים קטנים במדינות החוף המערבי כמו קליפורניה או אורגון הדליקו את השוק בבנייה של בתים כאלה.

"אנשים נמצאים יותר זמן בבית, מסתכלים סביבם וחושבים, ‘יש משהו שרציתי לעשות כבר מזמן'", אומר פול דשבסקי, מייסד GreatBuildz. החברה מקשרת בין בעלי בתים לבין קבלנים וחוותה גידול ניכר בעסקים שלה מתחילת המגפה.
עלויות המימון הנמוכות מתדלקות את הענף

ככל שמחירי הבתים עולים, יותר בעלי בתים מוסיפים יחידות דיור קטנות לבתים כדי לממן את הרכישה. עלויות מימון נמוכות מתדלקות את השגשוג הזה. הרבה בעלי נכסים מנצלים את השפל בריביות על מנת למחזר משכנתה ולקחת עוד מימון כדי לבנות יחידת דיור נוספת, אומר פרדי זמני. הוא ייסד חברה לבניית יחידות דיור קטנות, EcoSmart Builders, שבונה בתים במחירים של החל מ-95 אלף דולר.

רות וושינגטון, אחות לשעבר שיצאה לפנסיה בלוס אנג'לס, מקווה שהבית הקטן שבנתה בשטח 46 מ"ר, כשהסבה את החניה שלה, יהיה אלטרנטיבה בהישג יד לקשישים שלא יכולים להרשות לעצמם את מחירי השכירות בדיור המוגן בקליפורניה. כחלק מחוזה השכירות היא תציע גם שירותי סיעוד. "אני מקווה שאוכל למצוא זוג מבוגר, ולהקל מעט על חייהם", היא אומרת.