מסלולי "שלם וסע" הפכו לנכס לוהט במגפה

יזמי נדל"ן מתחילים לשים לב לכך שרשתות מזון מהיר כמו מקדונלד'ס ואחרות השתמשו במסלולים להגשת המזון על מנת להמשיך לעבוד כרגיל תוך שמירה על ריחוק חברתי בתקופת המגפה • המדריך למשקיעי נדל"ן, פרויקט מיוחד

מתחם "היבדק וסע" בפלורידה. לשמור על ריחוק חברתי / צילום: Shutterstock
מתחם "היבדק וסע" בפלורידה. לשמור על ריחוק חברתי / צילום: Shutterstock

המגפה גורמת לזינוק בסוג נכס שפעמים רבות אינו בולט בנוף ההשקעות: מתחמי שירות לחלון הרכב כגון "היבדק וסע" או "שלם וסע". אולמות קייטרינג ומסעדות נפגעו מהמגבלות התכופות על כמות הסועדים במהלך מגפת הקורונה, אבל רשתות כמו Chick-fil-A, מקדונלד'ס, ו-Checkers & Rally’s Restaurants מספרות שהן נהנות מעלייה במכירות בחנויות שבהן יש להן מסלולי "שלם וסע", שהפכו לפופולריות יותר בזמן המגפה.
"אתה יכול לעצור עם המכונית שלך ועדיין לשמור על ריחוק חברתי", אומרת קמיל רנשו, מנכ"לית בחברת B+E, העוסקת בהשקעות בנכסים.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

אפילו רשתות מסעדות שמעולם לא הציעו אפשרות "שלם וסע" פותחות מסלולים כאלה. ברשת Shake Shack בונים השנה את המסלול הראשון מסוג זה באורלנדו, פלורידה. חנויות הרשת בעיר ניו יורק נפגעו קשה מהמגפה. המנכ"ל רנדי גרוטי אמר ש-Shake Shack בודקת אפשרויות חדשות בשעה שהיא יוצאת לפרברים ומנסה להגדיל מכירות, ומתכננת לפתח שמונה מתחמי "שלם וסע" עד סוף השנה הבאה.

משקיעי נדל"ן מנסים לתפוס חלק בעסק המשגשג של מסלולי "שלם וסע", אמר גרק וולצ’אק, שותף בחברת הפיתוח והאחזקות Shanno Waltchack מבירמינגהם, אלבמה.
נכס שיש בו מסלול "שלם וסע" יכול כיום לדרוש דמי שכירות גבוהים ב-10% עד 20% מנכס שאין לו אפשרות כזו, אמר. בחברה רוצים לגוון את תיק ההשקעות כך שמחצית מהנכסים בבעלותה יכללו מסלולים כאלה, או תוכנית אדריכלית שתאפשר את הוספתם, אמר. כיום יש בשבעה מ-40 הנכסים שהחברה מנהלת מסלולים לרכב.

העסקים השכנים מתלוננים בגלל טורי המכוניות

אתרי "שלם וסע" מבוקשים גם בגלל שהם נדירים. בעיריות רבות ישנן מגבלות על כמות הנתיבים בפרויקטים חדשים בפיתוח. מי שמגיש הצעות צריך לעתים קרובות לבקש אישור על שינויים בייעוד הקרקע ואם השינוי מעלה חשש לזיהום אוויר או ליצירת פקקי תנועה, קשה לקבל את האישורים. בחלק מהאתרים שבהם יש מסלולים כאלה, טורים ארוכים של מכוניות גרמו לעסקים סמוכים להתלונן על כך שלקוחותיהם לא מצליחים להיכנס למגרש החניה.

"בהחלט אין מספיק היצע", אמר וולצ’אק.

הביקוש לנכסים שיש בהם מסלולי נסיעה ברכב היה גבוה גם לפני המגפה, אבל כעת הביקוש מודגש יותר, אמר דיוויד אורקין, סגן נשיא בחברת הנכסים המסחריים CBRE, שמתמקדת במסעדות.

בשנה שעברה הכינו אורקין וצוותו רשימה של אתרים פוטנציאליים עם מסלולי "שלם וסע". הם התקשרו לבעלי בתים של מבני קניונים ובעלי עסקים קמעונאיים שהם בעלי הנכסים שבהם נמצא העסק ושאלו בנוגע למגרשי חניה שניתן למקם בהם מסעדות "שלם וסע". הרשימה כללה גם מסעדות כושלות. כרגע יש בה כ-4,000 נכסים, אם כי עבור רבים מהם יהיה צורך באישור לשינוי ייעוד הקרקע.

יש רשתות מסעדות שכבר נשענות על מסלולי רכב ושואפות להתרחב עוד יותר, בין היתר על מנת להתמודד עם העלייה בהזמנות אונליין.

ברשת ברגר קינג, שהיא חלק מחברת Restaurant Brands International, חשפו בספטמבר תוכניות למסעדות עתידיות המעוצבות עם שלושה מסלולי הגשת מזון לחלון המכונית. אחד המסלולים יהיה ללקוחות שהזמינו באינטרנט.

אם כבר מתרחבים, אז לסניף עם מסלול איסוף למכוניות

ברשת Chipotle קיימת אסטרטגיית התרחבות דומה. החברה מתכננת להוסיף 200 מסעדות בשנה הקרובה, אשר רבות מהן אמורות להציע ללקוחות את האפשרות לאסוף הזמנות דיגיטליות דרך מסלולים שהרשת מכנה בשם "chipotlanes".

ברשת סטארבקס הודיעו בדצמבר שהם מצפים לפתוח כ-800 סניפים בשנה, בייחוד באזורים בפרברים שיש בהם מסלולים לרכב. רשת הקפה הודיעה בינואר שסניפים שיש בהם מסלולי הגשה לרכב היו אחראים על חצי מהרווחים עבור הרבעון שנגמר בדצמבר, עלייה של יותר מ-10% מהרמות שלפני המגפה.

שלם וסע בסניף סטארבקס. 800 סניפים בשנה, רבים מהם עם מסלול איסוף / צילום: Shutterstock
 שלם וסע בסניף סטארבקס. 800 סניפים בשנה, רבים מהם עם מסלול איסוף / צילום: Shutterstock

ישנם משקיעים שיאמרו שייתכן שקל יותר למצוא מיקומים לחנויות קטנות שיש בהן מעט מקומות ישיבה או אין בהן מקומות ישיבה כלל, כגון הנכסים של Checkers & Rally’s. החברה כבר הכפילה את מספר הנתיבים ב-726 מתוך 843 סניפים. היא הודיעה שהיא רוצה לבנות השנה 55 סניפים חדשים, עלייה לעומת 36 סניפים שבנתה ב-2020.
ישנם בניינים שיכולים להסתפק ב-90 מ"ר על שטח של חצי אקר (כשני דונמים), אמרה קריסטן מקדונלד, סגנית נשיא לפיתוח ב-Checkers & Rally’s.

"אנו מסוגלים להסתדר עם שטח קטן יותר", אמרה. "זה מאפשר לנו להיות די גמישים".