המימושים של שרי אריסון וליאורה עופר הקפיצו את מכירות בעלי העניין בבורסה בת"א

בסיכום המחצית הראשונה של 2021, עמדו מימושי בעלי העניין על קרוב ל-4 מיליארד שקל - עלייה של 66% • המימושים של אריסון (בנק הפועלים) ועופר (מליסרון) היוו כמחצית מהסכום

שרי אריסון / צילום: עינת לברון
שרי אריסון / צילום: עינת לברון

בעלי עניין בחברות הנסחרות בבורסה בת"א לא נותרו אדישים לרמות המחירים הגבוהות בשוק, ומכרו מניות בסכום של קרוב ל-4 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2021. משבר הקורונה שפרץ אשתקד, אומנם הוביל את הבורסות בעולם ובארץ לירידות שערים מהירות ודרמטיות, ששיאן במרץ 2020, אך בהמשך השתנתה המגמה, ונכון להיום המדדים המובילים בבורסות שוב נסחרים סביב רמות שיא.

מי שניצל את ההתאוששות המרשימה בשוק ההון במחצית הראשונה של 2021 (שבה התחזק מדד ת"א 35 ב-13% ומדד ת"א 90 ב-15%) היו לא מעט בעלי עניין ושליטה בחברות הנסחרות בבורסה המקומית. היקף מימושי המניות שביצעו הללו בתקופה זו (3.8 מיליארד שקל) היה גבוה בכ-66% ממכירות בסכום של 2.3 מיליארד שקל שביצעו בעלי העניין בבורסה בת"א במחצית הראשונה של 2020 - במהלכה פקד משבר הקורונה את השווקים.

מנגד, רמות המחירים הגבוהות לא הרתיעו את הרוכשים מקרב בעלי העניין, שהשקיעו יותר משני מיליארד שקל בסיכום מחצית השנה - סכום הגדול ביותר מפי 3 מהיקפי הרכישות שבוצעו על ידי בעלי עניין בת"א במחצית הראשונה של 2020, אשר הסתכמו בכ-700 מיליון שקל.

מסיכומי הבורסה בת"א עולה כי בצד המוכר בלטו שתי נשות עסקים שהיו אחראיות יחד על מחצית הסכום הנמכר (1.85 מיליארד שקל). מדובר במיליארדרית שרי אריסון, שמכרה נתח של 4.4% ממניות בנק הפועלים  (שבו שלטה בעבר) תמורת 1.5 מיליארד שקל ובליאורה עופר, שמכרה 4% ממניות חברת הנדל"ן המניב מליסרון  שבשליטתה תמורת כ-350 מיליון שקל.

בבורסה מציינים בעניין את מכירת המניות בפועלים כי "עם המכירה פקע היתר השליטה של שרי אריסון מבנק ישראל, ונקבע שהיא לא תצביע בשם יותר מ-5% ממניות הבנק".

לגבי עופר הוסיפו, כי המכירה נעשתה "לצורך תיחום חשיפה במסגרת עסקה פיננסית עם ג'י.פי מורגן. בהתאם לתנאי העסקה המניות המועברות תוחזרנה לעופר השקעות לשיעורין במועדים הקבועים בהסכם במספר מועדי סגירה". מדובר בעסקה מימונית, במסגרתה קיבלה עופר השקעות כנגד המניות הלוואה מג'י.פי מורגן בהיקף שהוערך בכ-250 מיליון שקל.

מוכר בולט נוסף: שלמה אליהו

מלבד השתיים, בין המוכרים במחצית הראשונה של 2021 בולט גם שלמה אליהו, בעל השליטה בקבוצת מגדל ביטוח  שחוותה לאחרונה שורה של זעזועים בשדרת הניהול שלה, שהתפיח את חשבון הבנק שלו בקרוב לחצי מיליארד שקל תמורת קצת יותר מ-2% ממניות בנק מזרחי טפחות , אותן קיבל במסגרת מיזוג בנק איגוד שבו החזיק אליהו, למזרחי טפחות.

מוכר בולט נוסף היה איש העסקים מאוסטרליה, אבן צ'ארלס ניומן, שמכר 13% ממניות רשת המוצרים המוזלים מקס סטוק  תמורת כ-200 מיליון שקל. במקרה של ניומן מדובר, לפי הבורסה, במניות שנרכשו על ידי מוסדיים ואשר "ימשיכו להיות חסומות בידיהם על-פי כללי הבורסה לחסימת מניות בשנה וחצי שלאחר הנפקה ראשונית".

ניומן (יחד עם אחיו ריקי) היה מבעלי המניות הראשונים במקס סטוק, אליה נכנס לפני כשבע שנים לפי שווי חברה מוערך של כ-180 מיליון שקל. זאת בעוד שהנפקתה בשנה שעברה בוצעה לפי שווי של כ-1.7 מיליארד שקל .

במסגרת ההנפקה ולאחריה מכרו האחים ניומן, עד היום, את רוב מניותיהם במקס סטוק תמורת יותר מ-250 מיליון שקל, ונותרו להחזיק בכ-5% מההון החברה בשווי של כ-80 מיליון שקל - הגבוה מסך השקעתם הראשונית במניותיה.

עוד בין מוכרי המניות הגדולים במחצית השנה הראשונה, ברף של 100 מיליון שקל ומעלה: קרן פימי שמוביל ישי דוידי מכרה כ-7% ממניות חברת גילת לוויינים תמורת קרוב ל-200 מיליון שקל. כונסי הנכסים של אי.די.בי פתוח מכרו כ-5% ממניות כלל ביטוח תמורת כ-170 מיליון שקל וחברת מבנה  מכרה את החזקותיה בקרן הריט סלע קפיטל, בשיעור של קרוב ל-6%, תמורת 105 מיליון שקל. חברת ההחזקות אלקו של משפחת זלקינד מכרה נתחים ממניות חברות הבת אלקטרה מוצרי צריכה ואלקטרה נדל"ן בסכום מצרפי של כ-150 מיליון שקל.

מאבק השליטה בגב ים

בצד הרוכש, מי שעמדו בלב העניינים בסיכום מחצית השנה היו מניות חברת הנדל"ן המניב גב ים , במסגרת מאבק השליטה הנרקם בחברה. בחודש אפריל רכשה בעלת המניות הגדולה בגב ים, נכסים ובניין (שבשליטת דיסקונט השקעות ) קרוב ל-15% ממניות גב ים והגיעה להחזקה של כ-45%. זאת אחרי שבתחילת השנה עברה השליטה בדיסקונט השקעות לקבוצת משקיעים בראשות חברת הנדל"ן מגה אור.

מול זאת, בין החודשים ינואר לאפריל רכש המשקיע אהרון פרנקל כ-10% ממניות גב ים תמורת כ-560 מיליון שקל, ולאחר סיום המחצית הראשונה של השנה, רכש מוקדם יותר החודש נתח נוסף ממניותיה תמורת יותר מ-60 מיליון שקל, כך שהגיע להחזקה של יותר מ-29% מהונה של גב ים.

עוד בצד בעלי המניות הרוכשים, חברת ייזום הנדל"ן ישראל קנדה  בראשות ברק רוזן ואסי טוכמאייר רכשה מידי קבוצת כלל ביטוח כ-13% ממניות חברת הנדל"ן וההשקעות אלרוב  שתמורת קרוב ל-400 מיליון שקל והפכה לבעלת המניות השנייה בגודלה בחברה (לאחר מתיחות שנוצרה בין המכורת לבעל השליטה באלרוב, אלפרד אקירוב) . בד בבד, הגדילה אלרוב עצמה את החזקותיה בכלל ביטוח, לאחר שרכשה כ-5% ממניותיה תמורת כ-200 מיליון שקל, והגיעה להחזקה של כ-10% בחברה.

עוד רוכשת בולטת היא חברת אלון רבוע כחול שבשליטת מוטי בן משה שהשקיעה כ-80 מיליון שקל ברכישת מניות חברות בנות - 54 מיליון שקל במניות דור אלון  ו-26 מיליון שקל במניות רבוע כחול נדל"ן.