חוקי וול סטריט החדשים: כשסנטינל וואן המפסידה עוקפת בשווי את צ'ק פוינט ה"משעממת"

העלייה המטאורית במניית חברת הסייבר הישראלית סנטינל וואן לשווי של יותר מ-17 מיליארד דולר, והעובדה שעקפה בשוויה את מכונת הרווחים המשומנת של גיל שויד, מייצגת את הטרנד הנוכחי בשווקים: המשקיעים נוטים לחברות טכנולוגיה הצומחות במהירות בהכנסות, גם על חשבון הרווחיות

תומר וינגרטן, מנכ''ל סנטינל וואן / צילום: יח''צ
תומר וינגרטן, מנכ''ל סנטינל וואן / צילום: יח''צ

בפברואר 2020, שבע שנים לאחר שחברת אבטחת הסייבר הישראלית סנטינל וואן הוקמה, היא הפכה ליוניקורן - חברה שמגייסת הון לפי שווי של מעל מיליארד דולר. בנובמבר של אותה שנה, גיוס נוסף הקפיץ את שווייה פי שלושה ליותר מ-3 מיליארד דולר.

ההנפקה הראשונית של החברה, בסוף יוני השנה בבורסת ניו יורק, בוצעה כבר לפי שווי חברה של 9 מיליארד דולר, והיום, אחרי חודשיים כחברה ציבורית, שווייה של סנטינל וואן  כבר מגיע ל-17.2 מיליארד דולר, לאחר זינוק של 92% במחיר המניה מאז ההנפקה.

במהלך ההתנפחות המהיר של שווייה, השיגה מניית סנטינל וואן נקודת ציון מעניינת השבוע, כששווי השוק שלה עקף לראשונה את זה של צ'ק פוינט  - מותג-על ישראלי בתחום אבטחת הסייבר, וחברת ענק שהוקמה 20 שנה לפני הקמתה של סנטינל וואן.

נכון להיום, שווייה של סנטינל וואן גבוה בכ-600 מיליון דולר משווייה של צ'ק פוינט, הנסחרת בשווי של 16.6 מיליארד דולר, והיא החברה הישראלית השלישית בגודלה בוול סטריט, אחרי נייס  הוותיקה ומאנדיי , שגם היא הונפקה רק לאחרונה.

 
  

סנטינל וואן מפתחת ומשווקת פלטפורמה מבוססת בינה מלאכותית לאבטחת נקודות קצה. היא הוקמה ב-2013 על-ידי חברי הילדות מפתח תקווה, תומר וינגרטן (מנכ"ל החברה) ואלמוג כהן (שכבר לא מחזיק בתפקיד פעיל בחברה).

העלייה המטאורית של מניית סנטינל וואן והעובדה שלפחות כיום היא נסחרת בשווי גבוה יותר משל צ'ק פוינט מייצגות את הטרנד הנוכחי בשווקים: המשקיעים בוול סטריט מעריכים מאוד חברות טכנולוגיה צומחות ונוטים אליהן, עם צפי להמשך צמיחה מהירה בהכנסות בעתיד, גם על חשבון הרווחיות.

הדבר בא לידי ביטוי בשוויים הנדיבים שמקבלות חברות טכנולוגיה צומחות שיוצאות להנפקה בוול סטריט בחודשים האחרונים. וינגרטן התייחס לכך בראיון לגלובס ביום ההנפקה, כשאמר: "כמו כל חברה בלייף סייקל שלנו, רווחיות זה לא משהו שמצופה או הולך יד ביד עם גדילה מאוד משמעותית.

"ההוצאות הן החלטה מודעת שהיא בשליטה, אנחנו יודעים כמה אנחנו משקיעים וכמה מקבלים בתמורה, זה איזשהו הילוך שיכול לעלות ולרדת. כמובן, המטרה בטווח הארוך היא חד-משמעית להפוך לחברה רווחית, אבל יש כמה תחנות בדרך".

תזרים חופשי שלילי של 32.6 מיליון דולר

סנטינל וואן טרם פרסמה את הדוחות הכספיים שלה לרבעון השני (אלה יפורסמו בשבוע הבא ויהיו הדוחות הראשונים שלה כחברה ציבורית), אך מהתוצאות שלה ל-2020 ולרבעון הראשון של 2021 עולה כי החברה צומחת בקצב מהיר, ורחוקה מרווחיות. ב-2020 ההכנסות שלה צמחו ב-100% והסתכמו ב-93.1 מיליון דולר, וברבעון שהסתיים בסוף אפריל 2021, הצמיחה הייתה בשיעור של 108% לרמה של 37.4 מיליון דולר.

במקביל לצמיחה בהכנסות, גם ההוצאות התפעוליות גדלות בקצב משמעותי, וברבעון הראשון הן צמחו ביותר מפי שניים ל-80.7 מיליון דולר. בהתאם גדל גם ההפסד התפעולי ל-61.6 מיליון דולר, וההפסד הנקי הרבעוני הסתכם ב-62.6 מיליון דולר, לעומת 26.6 מיליון דולר ברבעון המקביל (ההפסד ב-2020 הגיע לכ-118 מיליון דולר). גם התזרים עדיין אינו חיובי - החברה "שרפה" 30.8 מיליון דולר מפעילות שוטפת ברבעון הראשון והתזרים החופשי היה שלילי בגובה 32.6 מיליון דולר.

לעומת זאת, צ'ק פוינט מציגה שיעורי צמיחה חד-ספרתיים (יש משקיעים שיגדירו אותם מאכזבים) אך עקביים, והיא רווחית ומייצרת תזרים חיובי שממשיך להגדיל את קופת המזומנים הדשנה שלה.

גיל שויד, מנכ"ל ומייסד צ’ק פוינט / צילום: שלומי יוסף
 גיל שויד, מנכ"ל ומייסד צ’ק פוינט / צילום: שלומי יוסף

ברבעון השני של השנה צ'ק פוינט צמחה ב-4.1% לרמת הכנסות של 526 מיליון דולר, ורשמה רווח נקי של 186 מיליון דולר לפי כללי החשבונאות המקובלים ושל 217 מיליון דולר על בסיס Non-GAAP. התזרים מפעילות שוטפת הסתכם ברבעון השני ב-264 מיליון דולר ובסוף התקופה היו לחברה קצת מעל 4 מיליארד דולר בקופה - כלומר כמעט רבע משווי השוק שלה.

צ'ק פוינט משתמשת בכספים הללו לרכישה עצמית של מניות ומבצעת מדי פעם רכישות, לא רכישות ענק - אם כי השבוע היא ביצעה את הרכישה הגדולה שלה זה שנים, רכישת עב-ענן (Avanan) הישראלית, המספקת פתרונות אבטחה לאימייל, תמורת סכום שמוערך ב-270-280 מיליון דולר.

בכל מקרה, נראה שבמצב השווקים והעדפות המשקיעים כיום, צ'ק פוינט היציבה נתפסת כחברה "משעממת" למדי, והכסף הגדול זורם לחברות שנתפסות כיותר מלהיבות, גם אם, כאמור, הפסדיות לפי שעה.

 
  

הגם ששווייה הנוכחי של צ'ק פוינט נמוך מזה של סנטינל וואן, שווי מניות החברה שמחזיק גיל שויד, מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה, עומד על 3.67 מיליארד דולר, והוא גבוה משמעותית מזה של תומר ויינגרטן מסנטינל וואן, העומד על "רק" 583 מיליון דולר.

מאנדיי: "ההפסד יימשך - רוצים להמשיך לצמוח"

עוד חברת טכנולוגיה מישראל שהצטרפה לוול סטריט השנה, שאינה רווחית אך צומחת בהכנסות בקצב מהיר, היא מאנדיי (Monday.com). החברה שהוקמה ומנוהלת על-ידי רועי מן וערן זינמן פיתחה מערכת הפעלה לעבודה, שמאפשרת לארגונים ליצור כלים ותהליכים שדרושים להם. השבוע עקפה מניית מאנדיי לראשונה את רף ה-400 דולר, פחות משלושה חודשים לאחר שהונפקה במחיר של 155 דולר למניה, וכשבועיים לאחר שעקפה את הרף של 300 דולר.

שווי השוק הנוכחי של מאנדיי בנאסד"ק הוא 17.8 מיליארד דולר, והוא משקף להחזקות צמד היזמים, מן וזינמן, שווי של 2.42 מיליארד דולר ו-936 מיליון דולר, בהתאמה.

טקס פתיחת המסחר של חברת מאנדיי / צילום: נאסד''ק
 טקס פתיחת המסחר של חברת מאנדיי / צילום: נאסד''ק

בדומה לסנטינל וואן, גם מניית מאנדיי עקפה את מחירי היעד של האנליסטים המסקרים אותה; בעוד שההמלצה הממוצעת למניה היא "קנייה", מחיר היעד הממוצע הוא כ-338 דולר, ומחיר המניה הוא מעל 406 דולר.

בראיון לגלובס לפני כשבועיים, לאחר פרסום הדוחות הכספיים של מאנדיי, הדגיש סמנכ"ל הכספים של החברה, אלירן גלזר, כי ההפסד יימשך. ההפסד היה נמוך מתחזיות האנליסטים, אך לדברי גלזר "זו לא אינדיקציה שאנחנו רוצים הוצאות יותר נמוכות. אנחנו רוצים להמשיך לצמוח וממשיכים להשקיע בזה בצורה אגרסיבית.

"אנחנו פונים לשוק ענק - 56 מיליארד דולר, שצפוי לעלות ל-88 מיליארד דולר עד 2024, ואנחנו רק בתחילת החדירה לשוק. הוכח שחברות שמשקיעות אגרסיבית במכירות ושיווק בשלבים מוקדמים, יוצרות נוכחות בשוק ומגדילות נתחי שוק. אנחנו לא חוסכים בעלויות מו"פ, לטובת הצמיחה בעתיד".