נגזר עונשו של אבי מוטולה, מנכ"ל אפריקה תעשיות לשעבר: יחל לרצות 34 חודשי מאסר בחודש הבא

כפי שפורסם בגלובס, מוטולה הורשע במסגרת הסדר טיעון שכלל עונש מוסכם בעבירות דיווח במטרה להטעות משקיע סביר, גניבה בידי מנהל ועבירות נוספות

אבי מוטולה, לשעבר מנכ"ל אפריקה ישראל תעשיות / צילום: שלומי יוסף
אבי מוטולה, לשעבר מנכ"ל אפריקה ישראל תעשיות / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר היום (ה') על אבי מוטולה, לשעבר מנכ"ל אפריקה תעשיות וקבוצת נגב, שנתיים ועשרה חודשי מאסר בפועל ובנוסף הוטל קנס בסכום של 25 אלף שקל. כפי שפורסם בגלובס, מוטולה הורשע במסגרת הסדר טיעון שכלל עונש מוסכם בעבירות דיווח במטרה להטעות משקיע סביר, גניבה בידי מנהל ועבירות נוספות.

הסדר הטיעון הוא תוצאה של הליך הגישור שנוהל בפני סגן נשיא בית משפט המחוזי בתל אביב השופט בני שגיא. לאחר הרשעתו במאי השנה אסר השופט שגיא על פרסום הרשעתו של מוטולה לבקשתו. בעקבות בקשה של גלובס, הותרו הרשעתו וקיומו של הסדר הטיעון לפרסום.

הרשעתו וגזר דינו של מוטולה מצטרפים להרשעה בעבירות דיווח דומות של אביהו איבשיץ, לשעבר סמנכ"ל הכספים של קבוצת נגב, ולהסדרים שנחתמו זה מכבר עם תשעה נאשמים נוספים, שהורשעו גם הם בעבירות דיווח ובעבירות נוספות. עניינה של אפריקה תעשיות עדיין מתנהל, ובעניינו של נאשם נוסף אשר כבר הורשע, הצדדים יבקשו מבית המשפט לאשר את ההסדר שבוע הבא.

התובעים בתיק, עורכי הדין עידן שוורץ ועדי לוי ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, אמרו היום (ה'): "ההסדרים משקפים רף ענישה חדש ומחמיר של ענישה על עבירות דיווח, הכוללת עונשי מאסר משמעותיים מאחורי סורג ובריח".

עוד הוסיפו התובעים כי "גם ההרשעה והענישה שהוטלה עד כה על נאשמים נוספים בפרשה, עובדים ומנהלים זוטרים בחברה, משקפים את האחריות הפלילית הנרחבת שיש לייחס גם למעורבים משניים בביצוע עבירות אלה, כחלק ממעטפת ההגנה על ציבור המשקיעים בשוק ההון. וכפי שקבע בית המשפט - 'מצופה היה מעובדים המונחים על-ידי מעבידיהם לבצע מעשים בלתי חוקיים, לא לשתף פעולה ואף לעזוב את מקום עבודתם, ככל שאינם יכולים להימנע מביצוע ההנחיות".

מוטולה הורשע כי ניצל את מעמדו בקבוצה על-מנת להורות לכפופים לו לבצע פעולות שיציגו מצגים משופרים ביחס לנתונים הכספיים של הקבוצה. מוטולה הנחה את עובדיו, ובראשם אביהו איבשיץ, לנקוט את כל האמצעים, לרבות ביצוע עבירות פליליות. אפריקה תעשיות הציגה מצגי שווא לרואי החשבון המבקרים, ואלה אישרו את הדוחות הכספיים של קבוצת נגב ואפריקה תעשיות לשנת 2014, למרות שכללו פרטים מטעים. מוטולה הורשע גם בגניבה של 1.2 מיליון שקל ו- 190 אלף שקל תוך שהציג מצג שווא בפני בעלי תפקידים בחברה וגרם לרישומים כוזבים בספרי החשבונות.

כתב האישום הוגש גם נגד חברת אפריקה ישראל תעשיות, קבוצת נגב קרמיקה ו-10 עובדים נוספים בדרגות שונות, שהועסקו בקבוצה בשנים 2014-2011. בעקבות הפעולות שהוביל מוטולה, שעיקרן הכללת פרטים מטעים בדוחותיה הכספיים של אפריקה תעשיות הציבורית, וכן נוכח אי-סדרים נוספים בדוחות - נאלצה אפריקה תעשיות להציג מחדש את דוחותיה וגרעה 73 מיליון שקל מהונה העצמי.