הקבלן העשיר בישראל רצה להשקיע בעסקי הקנאביס ונחסם. זו הסיבה

משרד הבריאות והמשטרה מונעים מדמרי להפוך לבעל עניין בטוגדר, לאחר שזומן לאחרונה לשימוע לפני הגשת כתב אישום בחשד לתיאום מכרז מחיר למשתכן בנתיבות

יגאל דמרי, בעלים י.ח. דמרי / צילום: איל יצהר
יגאל דמרי, בעלים י.ח. דמרי / צילום: איל יצהר

חברת הקנאביס הרפואי טוגדר  מדווחת כי היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות (היק"ר) הודיעה לה כי בקשתה לאשר את יזם הנדל"ן יגאל דמרי כבעל ענין בחברה אינה מאושרת. לאור זאת, החליטו טוגדר ודמרי לפעול לשנות את מתווה העסקה, כך שחלף עסקת השקעה והלוואה מתוכננת (בהיקף כולל של 25 מיליון שקל), יתקשרו הצדדים בהסכם הלוואה המירה.

לאור האמור לעיל, החליטה הנהלת טוגדר להוריד את נושא העסקה ומינוי דירקטור מטעם דמרי מסדר היום של אסיפת בעלי מניות מתוכננת. מניית טוגדר, שהגיבה לדיווח בירידה, משקפת לחברה שווי של כ-70 מיליון שקל. בשנה האחרונה איבדה המניה 65% מערכה.

דמרי, הנחשב לקבלן העשיר בישראל, לא קיבל את אישור המשטרה לההשקיע במניות טוגדר (שבה מכהן כיו"ר יוחנן דנינו, לשעבר מפכ"ל המשטרה). תקנות היק"ר בתחום הקנאביס הרפואי מחייבות את קבלת אישור המשטרה עבור כל בעל עניין חדש בחברת קנאביס. המשטרה אינה מחויבת לומר לחברה, או ליק"ר עצמו, מדוע אינה מעניקה אישור לאדם מסוים. התקנות הללו נקבעו במקור בשל חשש מקשרים בין חברות קנאביס ובין גורמים עבריינים.

"לא נפל כל פגם בהתנהלות החברה"

במקרה של יגאל דמרי, מדובר על פי ההערכות בעניין שונה. באוגוסט השנה פורסם כי רשות התחרות זימנה את דמרי, את חברת הנדל"ן שבשליטתו ואחרים לשימוע לפני הגשת כתב אישום בחשד לתיאום מכרז מחיר למשתכן בנתיבות. על פי החשד סיכמו נציגיהם של דמרי וחברה נוספת כי לא יתחרו אחד בשני במכרז לבניית מאות יחידות דיור בפרויקט - וכך קיבלו במרמה את הזכייה במכרז. 

מדמרי נמסר אז בתגובה, כי "לא נפל כל פגם בהתנהלותה של החברה, ומשכך נכון היה שלא לזמנה לשימוע. אין לנו ספק כי לאחר שנשטח טענותינו בשימוע בפני רשות התחרות, תתקבל החלטה בדבר סגירת התיק לאלתר".

המטרה: המרת ההלוואה למניות

ההחלטה של טוגדר ודמרי לשנות את תנאי העסקה ביניהם נועדה לאפשר לדמרי להמיר את ההלוואה למניות אם וכאשר איום כתב האישום יוסר. תנאי ההלוואה המתוכננת עדיין לא נמסרו, אך הם צפויים להיות דומים לתנאי העסקה המקורית, שבמסגרתה היה אמור דמרי להשקיע 15 מיליון שקל תמורת 15% מטוגדר, ועוד 10 מיליון בהלוואה שתישא ריבית של 6%.

בעבר השתמשו המשטרה והיק"ר בזכות הווטו שלהן פעמיים לגבי בעלות על חברות קנאביס. ברק רוזן, מבעלי השליטה בחברת הנדל"ן ישראל קנדה , לא אושר כבעלי חברת הקנאביס קנביט (המניות הועברו לנאמנות וכן לאשתו, ורד רוזן). 

מקרה שני היה של צחי כהן, בעלי חברת תיקון עולם. המשטרה טענה כי כהן השתמש בסמים וכי הוא נמצא בקשר עם גורמים עבריינים. כהן נאלץ למכור את פעילות תיקון עולם בישראל, שהגיעה בסופו של דבר לבעלות קנביט  (שבה מחזיק כאמור רוזן). כהן ממשיך להיות הבעלים של תיקון עולם העולמית.

חזקת החפות: יגאל דמרי לא הורשע, הוא בגדר חשוד בלבד, ועומדת לו חזקת החפות.