מי נבחרו לסטארט-אפים המבטיחים השנה ולאן נוסעת מובילאיי

דאטה ריילס, הסטארט-אפ שמשדרג את האקסל, הוא הסטארט-אפ המבטיח של גלובס לשנת 2021 • וגם: אינטל יוצאת להנפיק את מובילאיי כשברקע חזון הרכב האוטונומי • השבוע שהיה בהייטק

דידי גורפינקל, אייל כהן, עודד הר-טל, מייסדי datarails / צילום: שני צידקיהו
דידי גורפינקל, אייל כהן, עודד הר-טל, מייסדי datarails / צילום: שני צידקיהו

השבוע, זו השנה ה-16, פרסמנו בגלובס את רשימת הסטארט-אפים המבטיחים, המתבססת על בחירת קרנות ההון סיכון המובילות בישראל. התוצאה מגוונת ומפתיעה. בניגוד לתדמית של ישראל כמדינת הסייבר, אין בעשרת הזוכים אפילו סטארט-אפ אחד שעוסק בתחום (אף כי בפרס חביבת הגולשים זכתה חברת הסייבר טאלון).

מה שכן יש בו אלו סטארט-אפים שבאים מהלב ורוצים להשתמש בטכנולוגיה למטרות טובות, כמו לנקות את האינטרנט מתכנים זדוניים, לספק תמיכה וסיוע בהתמודדות עם הבירוקרטיה של הפטירה עבור משפחות אבלות ולסייע לחולים כרונים לאתר תרופות וטיפולים יעילים דרך חוכמת ההמונים. חוץ מזה תמצאו שם סטארט-אפ שמצמיד שבבים לבגדים, פתרון להוזלת עלויות מחשוב ענן וחברה שמשדרגת את האקסל, שהיא גם הזוכה. מוזמנים לצפות כאן בפרויקט המלא.

תחרות הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס כבר הפכה למסורת וכאשר מסתכלים על הבחירות במקום הראשון בעשור האחרון מגלים תחזיות לא רעות. מתוך עשרת המקומות הראשונים בעשור החולף, ארבע כבר ציבוריות, כאשר החמישית (גט) צפויה להיכנס לבורסה בקרוב דרך מיזוג עם חברת ספאק (גם אם בשווי מאכזב של 1.1 מיליארד דולר). לעומת זאת, רק חברה אחת נמכרה מבין העשיריה, עדות לשאיפות המשתנות של היזמים הישראלים שלא רוצים יותר למכור מהר. לצד ההצלחות, יש גם סטארט-אפים שעברו שינויים ומהפכים לאורך השנים ועדיין מנסים להגשים את ההבטחה.

סיכום השבוע עם שמונה דברים מעניינים שכתבנו עליהם. בואו נתחיל.

לקבלת סיכום השבוע בהייטק במייל: הירשמו כאן

1. פעם שלישית אקסל

דידי גורפינקל, אייל כהן ועודד הר-טל ידעו שהם רוצים לעשות משהו שקשור לאקסל. בהתחלה הם חשבו על מוצר שמזהה שינויים וטעויות בגיליונות אקסל, אך זה לא נמכר כל כך טוב. אחרי זה הם ניסו למכור כלי לבנקים וחברות ביטוח וגילו שכל התהליך לוקח יותר מידי זמן. רק בשנה שעברה הסטארט-אפ שלהם, דאטה ריילס, שהוכתר השבוע בתור הסטארט-אפ המבטיח של גלובס ל-2021, הגיע לפיצוח עם מוצר שמאחד נתונים מכל המערכות לתוך האקסל בזמן אמת, כדי לאפשר למחלקות כספים לשפר את התכנון והניתוח הפיננסי.

2. מאנדיי של הלואו-טק וסוכנות כישרונות מהעתיד

קונקטים, החברה במקום השני ברשימת הסטארט-אפים המבטיחים, התחילה כאפליקציה המאפשרת לחברות להדריך את עובדיהן מרחוק באמצעות הסלולר. על זה הוסיפו שם גם יישום צ'ט פנים-ארגוני, שעון נוכחות, תוכנת ניהול משימות, ניהול משמרות וחופשות וממשק הודעות. בקיצור סופר אפליקציה לעובדים במפעלי תעשייה, רשתות מרכולים, אתרי בנייה ובתי חולים. בסטרים אלמנטס, שהגיעה למקום השלישי, מגייסים חסויות עבור 1.2 מיליון יוצרים אינטרנטים, המשלבים מוצרים או לוגואים בשידור החי, וגם מאפשרים להם להתפרנס ממכירת מרצ'נדייז וקבלת תרומות.

3. לאן נוסעת מובילאיי מכאן

אינטל הודיעה השבוע רשמית כי בכוונתה להנפיק את מובילאיי בבורסה ב-2022. השווי עוד לא ידוע, אולי 50 מיליארד דולר ואולי אפילו יותר. מובילאיי מחזיקה בכ-80% משוק מערכות הבטיחות האקטיביות לרכב (ADAS), אבל היא מכוונת גבוה יותר לעולם המכונית האוטונומית והחלה בניסויים בשירותי מוניות ללא נהג. ואולי בכלל מובילאיי תהפוך ליצרנית רכב חשמלי ממותג משלה ותתחרה בטסלה? בינתיים מי שישמחו על החזרה לבורסה הם כנראה העובדים שנפרדים ממניית אינטל שמדשדשת אחרי המתחרים ועוברים לחברה צומחת ומצליחה.

4. השותף לשעבר מול היו"ר

גלן שוואבר, שותף לשעבר בקרן ההון סיכון JVP, הגיש השבוע תביעה נגד מייסד ויו"ר הקרן אראל מרגלית. שוואבר טוען שמרגלית העביר החזקות של הקרן ליישויות עסקיות חדשות שלא כדין ובמחיר מופחת. ההחזקות היו בסטארט-אפ המוביל מתוך קרן ארבע של JVP, קרן היסטורית שהתחילה להשקיע אי שם בשנת 2000. מ-JVP טענו בתגובה כי מדובר בתביעה משוללת כל יסוד משפטי ועסקי, מנוגדת לדין, של עובד לשעבר של JVP שעזב את הקרן בשנת 2006, לפני למעלה מ-15 שנים.

5. סייבר זה רווחי

קרן YL ונצ'רס חושפת את התוצאות שלה לאחר שלושה אקזיטים רווחיים מאוד השנה. בראיון מספר יואב לייטרסדוף, השותף המייסד של YL, על מה הוא בכל זאת מצטער.

6. מעשר ההייטק

אם סטארט-אפים ישראלים יקצו רק עשירית מהכסף שגייסו השנה להכשרת הדור הבא יכול להיות לכך אימפקט משמעותי. במה להשקיע? הנה 4 רעיונות.

7. געגועים ל-2020

מניות הייטק וביומד מישראל כמו Wix, נובוקיור ופייבר איבדו יותר ממחצית מערכן מהשיא שבו נסחרו בתחילת השנה, ובהתאם צנח שווי האופציות של העובדים במיליארדי דולרים.

8. הגאות עוד פה

קלארוטי גייסה 400 מיליון דולר מקרן סופטבנק כדי לרכוש את מידיגייט וטיפלתי טיפסה לשווי ענק של 8.3 מיליארד דולר השוק הציבורי אולי מתקרר, אבל ההשקעות בסטארט-אפים עדיין בוערות.