אי.בי.אי: "הקלפים הסתדרו לבנקים ב-2021, השנה הבאה לא תשחזר את הביצועים הללו"

הבנקים נהנו השנה מהאינפלציה, מהתאוששות המשק מהקורונה ומהגאות במשכנתאות • ליאור שילה, אנליסט הבנקים של אי.בי.אי, מעריך כי הסביבה התומכת תימשך גם ב-2022, מלבד הביקוש למשכנתאות - שיושפע מצעדי הממשלה ובנק ישראל ומהעלאת הריבית, אם תצא לפועל • איזה בנק צפוי לסיים את 2022 עם התשואה להון הגבוהה ביותר?

סניף בנק הפועלים. בין הראשונים שידווחו על תוצאותיהם / צילום: Shutterstock
סניף בנק הפועלים. בין הראשונים שידווחו על תוצאותיהם / צילום: Shutterstock

2021 הייתה שנה מלאת תהפוכות ברוב הענפים, מלבד בענף הפיננסים, ובפרט בבנקים, שבהם הכיוון היה חיובי בלבד לאורך השנה. מדד מניות הבנקים מציג בשנה החולפת תשואה מטאורית של יותר מ-60%, אחרי שב-2020 נחלש ב-21.8%. קיימות מספר סיבות לשגשוג של מדד הבנקים, אך בבית ההשקעות אי.בי.אי  תמצתו אותן למשפט אחד: "אפשר להגיד שהקלפים פשוט הסתדרו השנה".

אנליסט הבנקים של אי.בי.אי, ליאור שילה, אומר כי "נתוני המאקרו השתפרו, וכפועל יוצא הבנקים נהנו מצמצום היקף דחיות תשלומי האשראי שהוביל לרישום ריקברי (הכנסות בגין הפשרת כריות הביטחון שהקצו הבנקים, ר' ו'). יתרה מכך, תוכניות הסיוע, עלייה חדה בביקושים, שיבושים בשרשרת האספקה, זינוק מחירי האנרגיה ועלייה בדרישות השכר, הובילו לאינפלציה בישראל שלא נראתה מאז 2010".

הבנקים אוהבים סביבה אינפלציונית, שכן יש להם עודף נכסים צמודים שיוצרים הכנסות כל עוד מדד המחירים לצרכן חיובי. עד כה המדד תרם לתוצאות חמשת הבנקים הגדולים - לאומי, הפועלים, מזרחי-טפחות, דיסקונט והבינלאומי - כ-1.75 מיליארד שקל ברוטו, או 1.2% במונחי תשואה להון. "נציין לחיוב שהבנקים זיהו את העלייה בסביבת האינפלציה והשכילו להגדיל את החשיפה לאורך השנתיים האחרונות", אומר שילה.

בנוסף, תיק האשראי של הבנקים צמח בתשעת החודשים האחרונים ב-8.3%, לעומת צמיחה של 7.5% בכל שנת 2020 וצמיחה ממוצעת של 5%-4% בשנים הקודמות. מרבית הצמיחה נבעה ממגזר המשכנתאות, שעלה ב-10.5% מתחילת השנה (כ-44 מיליארד שקל), בעוד ששאר הצמיחה הגיעה מהמגזר העסקי (בעיקר עסקים גדולים ובינוניים) שצמח ב-9.5%.

שילה מציין כי תוצאות הבנקים בשנת 2021, שהסתכמו לרווח מצרפי של 14 מיליארד שקל, היו חריגות לטובה, עם תשואה להון חזקה של כ-15% בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, וכי 2021 צפויה להסתכם עם תשואה להון מעט נמוכה יותר, של כ-14.5%.

 
  

"מניות הבנקים צריכות להיות בתיק לשנה הבאה"

במבט אל 2022, באי.בי.אי מעריכים שסביבת המאקרו צפויה להמשיך להיות תומכת עבור הבנקים. זאת מאחר שציפיות האינפלציה נותרו ברמה גבוהה (סביב 2%) ובתוך היעד של בנק ישראל. "בנוסף, אנו מעריכים שביקושי האשראי יתכנסו לסביבה הממוצעת ההיסטורית סביב 5%-6%, אחרי שבשנתיים האחרונות הציגו צמיחה מואצת. אחת הסיבות העיקריות לכך היא הזינוק החד בביקושים למשכנתאות, שהיו גבוהים מאוד בשנתיים האחרונות. כעת נראה שהממשלה ובנק ישראל פועלים לצינון היקף הביקוש, לפחות מצד המשקיעים. מה גם שבמידה ובנק ישראל יחליט להעלות ריבית, ביקושי האשראי לדיור באופן טבעי יתמתנו", מסביר שילה.

"בשורה התחתונה, אנו מעריכים שהבנקים ייהנו משנה חיובית נוספת, שתוביל לתשואה להון נאה של 11.5%-12%. בהיבט התמחור, המניות נסחרות ברמת מכפילים גבוהה ביחס לנקודת הפתיחה הנמוכה של 2019, כך שהתשואה שתתקבל מהשקעה במניות הבנקים צפויה להיות צנועה יותר ביחס ל-2021, כשברור כי הביצועים של שנת 2021 לא יחזרו. עם זאת, צפי לסביבת אינפלציה גבוהה, בשילוב עם סבירות נמוכה להעלאת ריבית וחלוקת דיבידנדים גבוהים בהמשך, מחזקת את הקביעה שלנו כי מניות הבנקים צריכות להיות חלק אינטגרלי מהתיק לשנה הבאה", הוא מסביר.

 
  

ההקלה של הפועלים והמשכנתאות של מזרחי טפחות

לצד מבט על ענף הבנקאות בכללותו, באי.בי.אי ניתחו גם את הבנקים בנפרד. על בנק הפועלים  כתב שילה כי השנה רשם הבנק את אחת השנים המוצלחות בתולדותיו, והציג תוצאות חזקות עם תשואה להון של 13.1% בתשעת החודשים הראשונים של 2021, אך ביחס למערכת היא הייתה הנמוכה ביותר.

"בנק הפועלים יוצא מהמשבר מחוזק. נציין לחיוב את הנהלת הבנק, שהצליחה להשאיר מאחור את כל האתגרים, כך שהתפנתה תשומת לב חשובה לניהול המשבר והיציאה ממנו. בנוסף, ראוי לציין שחלק ממטרות הבנק היו לחזור לקצבי צמיחת אשראי גבוהים, ואכן, מתחילת השנה הוא צמח יותר מהמערכת ב-10.5%. אנו מעריכים שהבנק יסיים את 2022 עם תשואה להון סביב 9.5%, מבלי להביא בחשבון רווחי הון חריגים במידה ויהיו", כותב שילה.

באשר לבנק לאומי , שנת 2021 הייתה מרשימה בכל אספקט - תוצאות חזקות, ביצועי מניה, מהלכים עסקיים והבשלה של חלק ממחסנית ההשקעות של זרוע ההשקעות. "לצד אלה, הבנק המשיך להציג איתנות פיננסית, ונותר עם עודפי הון גבוהים שיתורגמו לחלוקת דיבידנדים ורכישה עצמית גבוהים במהלך 2022. הבנק הציג בשלושת הרבעונים הראשונים של 2021 תשואה להון של 15.7%, התשואה השנייה הכי גבוהה במערכת.

"לבסוף נציין את מכירת השלוחה האמריקאית BLUSA לידי נשיונל בנק בארה"ב, שצפויה לתרום 650-750 מיליון שקל. אנו מעריכים שהבנק יציג תשואה להון של כ-12.5%-13% ב-2022", חוזה שילה.

בנק לאומי / צילום: איל יצהר
 בנק לאומי / צילום: איל יצהר

גם בנק דיסקונט  חווה שנה מצוינת, לדברי שילה, במיוחד כשעד לפני כמה שנים נסחר במכפיל הון הנמוך במערכת, והיום נסחר במכפיל גבוה משל הפועלים. "רישום ריקברי גבוה המחיש כי תיק האשראי של דיסקונט לא פחות איכותי מאשר של שאר המערכת, ואנו סבורים שגם שנת 2022 צפויה להיות שנה טובה לבנק. מכירת נכסי הנדל"ן שהבנק דיווח עליה במהלך 2021 תתרום רווח נקי של כ-250 מיליון שקל, ותוסיף כ-1% לתשואה להון. בסך הכול אנו מעריכים שהבנק ירשום תשואה להון של 12.5% בשנת 2022".

עבור מזרחי טפחות , שנת 2021 הייתה מהטובות שידע הבנק. "נתח השוק הגבוה במשכנתאות היווה יתרון משמעותי בשנה שהביקוש היה בשיא. כחלק מהמיזוג עם אגוד ויצירת הסינרגיה, מכר הבנק נכסי נדל"ן, שאת הרווחים בגינם, בהיקף של כ-550 מיליון שקל ברוטו, אנו צפויים לראות ב-2022, וזאת לצד רווח נקי בהיקף של 200 מיליון שקל כתוצאה מרכישת אגוד. אנו סבורים שאת 2022 הבנק יסיים עם תשואה להון של 16%", מציין שילה.

באשר לבינלאומי , הוא מסביר כי "להבדיל משאר הבנקים, לבינלאומי קיימת חשיפה נמוכה יותר לאינפלציה, ובמקביל ההפרשות להפסדי אשראי שביצע היו נמוכות יחסית. כלומר, התשואה להון הגבוהה הושגה כמעט לגמרי מפעילות הליבה, וללא סעיפים חד-פעמיים. בנוסף, המיקוד של הבנק בפעילות שוק ההון השתלמה לאור מחזורי המסחר הגבוהים.

"למשקיעים שמעדיפים מניות דיבידנד, הבינלאומי יכול להתאים, כאשר מדיניות הדיבידנד שלו היא של 50% מהרווח הנקי, למרות שנכון לעכשיו קיימת הגבלה מצד המפקח על הבנקים. להערכתנו הבינלאומי יסיים את 2022 עם תשואה להון של 11.5%", צופה שילה.